Contractbreuk ja of nee

Blondie38
Topic Starter
Berichten: 3

Contractbreuk ja of nee

#1 , 24 nov 2009 13:25

Onze firma gaat samen met een andere firma per 1/1 op in een nieuw te vormen bedrijf wel nog steeds onder dezelfde moedermaatschappij.

Dit heeft een wijziging in paritair comittee ten gevolge. Voor mij persoonlijk (bediende contract) zou dit inhouden:
- Ik werk nu 37 uur per week (zit wel nog tot eind januari in 4/5
ouderschapsverlof) naar 40 uur per week.
- In ons huidige systeem hebben wij een glijdende werktijd zodat wij onze
werkuren kunnen aanpassen aan de schooluren. Bij de "nieuwe"
werkgever is er geen glijdende werktijd meer wat dus hogere
opvangkosten met zich mee brengt.
- Al hoewel de functienaam hetzelfde is gebleven wordt de functie
inhoudelijk zo uitgekleed dat het functienivo behoorlijk daalt.

Mijns inziens is dit een eenzijdige verandering van het arbeidscontract door werkgever en sta ik hierbij ook bij de arbeidsrechter sterk.
Iemand advies ?
zo ui

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1
Berichten: 258

#2 , 24 nov 2009 18:35

Hoi,

in hoeverre verandert het arbeidsregelement? (veranderen van pc door dezelfde werkgever houdt niet noodzakelijk in dat uw plichten als werknemer wijzigen).

mvg

jefke007
Berichten: 1812

#3 , 24 nov 2009 21:22

Het enigste dat ik wet is dat sedert 2003 de 40 urenweek niet meer bestaat, maar de 38 urenweek ( wet 18-12-2002 )
"Vanaf 1 januari 2003 is er een verplichte algemene arbeidsduurvermindering tot 38 uren per week. Die is er gekomen door de wet van 10 augustus 2001 over de verzoening van werkgelegenheid en levenskwaliteit. Het doel is de werknemers meer tijd te geven voor hun privéleven.

De wet geldt voor iedereen die onder een arbeidsduurreglement werkt. Dat slaat op iedereen in de privé-sector, en op het personeel van autonome overheidsbedrijven en van overheidsinstellingen die geneeskundige of aanverwante zorgen verlenen.

Wie valt erbuiten? Handelsvertegenwoordigers, thuiswerkers en een aantal werknemers in leidinggevende functies of op vertrouwensposten."

Het afschaffen van glijdende werkuren is mogelijk een eenzijdig wijziging, indien dit niet op de ondernemingsraad is overeengekomen

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 26 nov 2009 11:38

“Art.5.Het beheerscomité van het Fonds kan de HERSTRUCTURERING van een onderneming gelijkstellen met een sluiting van een onderneming, voor zover deze ten minste het dubbele van het aantal collectieve ontslagen heeft teweeggebracht dat vereist is opdat de reglementering betreffende het collectief ontslag van toepassing is en voor zover...Art.6.§ 1. De Koning bepaalt wat men moet verstaan onder OVERGANG van een onderneming KRACHTENS OVEREENKOMST § 2. Voor de toepassing van deze wet verstaat men onder overgang van onderneming krachtens overeenkomst in het kader van een GERECHTELIJK AKKOORD, de overgang van onderneming als bedoeld in artikel 41 van de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord....”(26 JUNI 2002. - Wet betreffende de sluiting van de ondernemingen).

Onderzoek vooraf zorgvuldig of een van voornoemde regelingen in uw geval van toepassing is.

Is dit niet het geval dan geldt : “Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Blondie38
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 26 nov 2009 11:57

Bedankt voor jullie antwoorden.
Er vallen in principe geen ontslagen.
Wat betreft de 40 urige werkweek uiteraard zijn dit maar 38 uur voor de rest krijg ik ADV dagen maar mijn probleem is dat ik nu werk in een glijdend werkrooster waar ik kan beginnen van 08.00 - 10.00 uur en dan 7.54 uur per dag moet werken (inclusief de pauze) en moet gaan werken van 08.00 - 16.30 uur (8.5 uur per dag) vast. De flexibiliteit is mij afgenomen en het gevolg is dat ik mijn kind voor school naar de opvang moet brengen die pas om 07.30 uur open gaat en ik dan niet op tijd op werk kan komen. De extra kosten (750 op jaarbasis) nog daarbuiten gelaten.

xena

#6 , 26 nov 2009 13:31

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Blondie38
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 26 nov 2009 14:56

Het betreft niet collectief want van de 14 medewerkers die overgaan naar het nieuwe bedrijf blijven 12 in hun huidige regime werken alleen mijn collega en mezelf moeten anders gaan werken

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”