Ontslag "tijdens proefperiode" maar proefper. geda

Ismailoff
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Leuven

Ontslag "tijdens proefperiode" maar proefper. geda

#1 , 24 nov 2009 08:18

Beste mensen,

Ik heb een probleem, namelijk; mijn baas heeft me ontslagen ( wegens crisis ) en een part time contract aangeboden, waarop ik ingegaan ben.. MAAR, het blijkt nu dat mijn proefperiode van 2 maand al gedaan was. Ik ben begonnen werken (full time) op 1/09/09 Hij heeft zijn ontslagbrief op 29/10/09 aangetekend verstuurd en dan pas in mijn opzegtermijn beginnen lopen. 7 dagen. En nu is de vraag, moet de opzegtermijn niet 3 maand zijn ipv 7 dagen; omdat mijn opzegtermijn niet binnen de proefperiode valt? En heeft het veel zin om nog ernergie in te steken? Want hij heeft me dezelfde dag part time contract gegeven, de enige reden waarom ik getekend heb is omdat ik zonder werk zou zitten, maar als ik geweten had dat ik nog recht heb op 3 maand opzegtermijn dan had ik het nooit gedaan!!!!

Kan aub iemand helpen? Ik ben nog niet aangesloten bij een vakbond, vdab, hulpkas, invalidenkas, sinterklaaskas.... nog niks! Bedoeling was om voor een jaartje stoppen met studeren en volgend academiejaar terug herbeginnen.... :-(

Lieve groetjes,

Aza

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 24 nov 2009 18:29

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Ismailoff
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Leuven

#3 , 24 nov 2009 19:19

Dus:

1/09/09: start ik als full time bediende in een optiekzaak, de overeenkomst vermeld proefperiode van 2 maand, waarna het automatisch een contract van onbepaalde duur wordt

27/10/09: de zaakvoerder zegt iets over de crisis, harde tijden, enz... dan vraag ik rechtuit WAT wil je zeggen? Antwoord: "ik kan je niet meer betalen, en eigenlijk ben ik al heel de weekend zitten uitzoeken hoe ik het moet oplossen.... 2 oplossingen; part time komen werken tot crisis voorbij is of full time blijven werken voor minder loon."
Ik heb gezegd dat ik erover moet nadenken, dat ik niet meteen kan beslissen. Dag daarna 28 oktober ben ik gaan werken en er werd niks gezegd over al dat niet overschakelen naar part time contract. Donderdag 29 oktober (mijn vaste vrije dag i/d week omdat we zaterdag ook moeten werken) krijg ik rond 10 uur een SMS, ik citeer: "Nog een laatste vraag, ik moet vandaag aan Securex melden wat je doet. Ga je accoord met de parttime of niet? Bij neen is vrijdag je laatste werkdag en stuur ik beeindiging door. Graag antwoord ja of neen voor 12.00 uur"
Dan heb ik ook een smsje gestuurd van ja wat is dat voor zever... dat ik wel een beetje respect verdien en dat het moeilijk is om zo direct te beslissen wat ik wil of kan doen en dat nog op mijn vrije dag!! Waarop hij terug antwoordt: ok om wettelijk in orde te zijn moet ik de verandering vandaag ingeven. ik ga er dus van uit dat je niet accoord gaat, ben dus verplicht om nu een aangetekende brief te sturen met de beeindiging. alle verwerkingen moeten 24 uur voor einde van de maand daar zijn. dit heeft niks met respect te maken. Als jij vroeg voor een voorschot deed ik dat ook onmiddelijk hè, ik moey gewoon met alles in orde zijn. ik snap dat je teleurgesteld bent.

Aangezien ik juist in de buurt was van mijn werk dan ben ik onmiddelijk naartoe gegaan en ik was boos :evil: amai... maar bon.

Voor alle duidelijkheid: de opzegtermijn moet vallen binnen de proefperiode. Dus zijn 7 dagen opzeg zouden voor eind oktober al gedaan moeten zijn MAAR aangezien hij pas 28 zijn brief opgesteld heeft en 29 oktober aangetekend verstuurd, was mijn laatste werkdag 9 november 2009. Waarna ik als part time mocht beginnen, 11 november 2009 begon mijn part time contract.
PROBLEEM is dat ik NOOIT had mogen tekenen voor dat parttime contract!! De reden waarom ik akkoord gegaan ben is dat ik niet zonder werk wou zitten, en ALS ik geweten had dat ik recht heb op 3 maand opzegtermijn dan zou ik niet akkoord gaan met part time en gewoon opzoek naar ander werk....

Dus den baas heeft dat verzwegen, en daardoor ben ik part time begonnen vanaf 11 november.



CONCREET: de vraag is; KAN IK IETS DOEN?! Ik wil er absoluut niet blijven werken, ik ga nog liever bedelen dan voor hem blijven werken....!!!

:( :cry: :( :cry:

Kan ik hier retroactiviteit inroepen? Teruggaan in de tijd en parttime contract laten ontbinden wegens bedrog...? Of kunstgrepen om te misleiden.... Ik kan dat bewijzen ahv antidateringen die hij op de brieven gezet heeft en verkeerde info gestuurd op email.

Reclame

xena

#4 , 27 nov 2009 17:51

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

beatriva
Berichten: 14

#5 , 28 nov 2009 18:09

je bent wel akkoord gegaan met het part time contract hé? Dus eigenlijk ben je niet ontslaan maar is je contract vervangen. Het lijkt me aartsmoeilijk om terug te gaan in de tijd en te zeggen dat je overstuur was, niet in staat was om een beslissing te nemen. Je kan proberen maar is het sop de kool nog waard in dat geval? Ik ken mensen die het geprobeerd hebben. Vrouw was ontslaan (geen ander contract) en ze heeft getekend voor drie maanden opzeg terwijl ze recht had op zes. Zij zijn nog bezig met aanvechten via de rechtbank.
Ik zou het zo laten, hoe spijtig het ook is. Volgens mij ga je dit niet kunnen winnen;

Astrake
Berichten: 60

#6 , 15 jan 2010 14:41

Volgens mij heeft ze gelijk hoor! Haar proefperiode liep af op 30/10. Haar baas heeft de aangetekende brief verstuurd op 29/10 maar als ontslagdatum geldt de dag van de betekening en dit is 3 dagen na verzending. Maw haar ontslag kan pas ingaan op 1/11 en dan is de proefperiode reeds voorbij en moet de wettelijke opzegtermijn van het hoofdcontract gerespecteerd worden.

manuke
Berichten: 1

#7 , 23 jan 2011 14:39

hallo
ik heb werk aangenomen in het zieken huis om te poetsen
heb een tijdelijk contract van 3 maanden maar zit nu nog in mijn proefperiode van 14 dagen
heb reeds 5 week dagen gewerkt ik ben de 17 de januari begonnen
morgen begint de week terug 24 januari en ik zie dit werk echt niet zitten
ik heb gestempeld van 6 oktober tot en met de 15 de januari met wel dagen gewerkt voor interim dus mijn stempel kaart moet nog binnen op het einde van de maand de dagen dat ik heb gewerkt zijn dus zwart gemaakt
kan ik zomaar de proef periode beeindigen
en kan ik dan gewoon nog terug gaan stempelen terwijl ik verder solliciteer op zoek naar een job die me wel ligt
dank u

Visschers Emmanuella

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”