welk statuut bij de rva

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

welk statuut bij de rva

#1 , 16 nov 2009 18:15

Ik vraag me af onder welke categorie ik val wanneer ik eventueel ontslag zou krijgen en moet gaan doppen.

Ik ben 27 en woon nog bij mijn ouders. Heb ik recht op een volledige werkloosheidsuitkering? of krijg ik een kleinere uitkering omdat ik "inwonend" ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 18 nov 2009 09:55

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die:1° samenwoont met een echtgeno(o)t(e), die noch over beroepsinkomens, noch over vervangingsinkomens beschikt...Voor de toepassing van het eerste lid,1° en 2°,wordt met echtgeno(o)t(e) gelijkgesteld de persoon die met de werknemer een feitelijk gezin vormt en die financieel te zijnen laste is...§ 2. Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont met uitzondering van...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

U bent dus ‘samenwonende werknemer‘.

“Art.114.§ 2. Het basisdagbedrag van de werkloosheidsuitkering wordt tijdens de eerste twaalf maanden van werkloosheid verhoogd met een aanpassingstoeslag, vastgesteld op : - 15 pct. van het gemiddeld dagloon voor de werknemer met gezinslast en voor de alleenwonende werknemer...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

De ‘samenwonende‘ ontvangt dus niet die ‘aanpassingstoeslag‘.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Meeboo
Topic Starter
Berichten: 1488

#4 , 18 nov 2009 12:03

Dank voor de uitleg.
Is dit trouwens op het brutoloon waarop dit berekend wordt?

mvg

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”