Ontslag

MikeW204
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ontslag

#1 , 21 feb 2025 17:24

Ik heb vorige week mijn ontslag gekregen. Nu heb ik binnenkort recht op geboorteverlof. Ik heb dit destijd per mail laten weten aan mijn werkgever. Heb ik recht op de 6 maanden schadevergoeding?

MikeW204
Topic Starter

#2 , 22 feb 2025 20:48

Ik heb mijn ontslag gekregen. Nu heb ik recent wel gemeld mondeling en via mail dat ik binnenkort in geboorteverlof ga. Heb ik recht op ontslagbescherling en evt de 6 maanden extra vergoeding bij ontslag? Telt interimperiode ook mee voor de opzegperiode? Of enkel sinds vast contract?

MikeW204
Topic Starter

#3 , 22 feb 2025 21:06

Is veelvuldig afwezig zijn door gewettigde ziekte een geldige reden? Hoe zit het met de opzegperiode als je in geboorteverlof gaat?

Reclame

MikeW204
Topic Starter

#4 , 22 feb 2025 21:15

Dus als je in geboorteverlof gaat wordt je wel de eerste 3 dagen betaald door de werkgever? Of hoe moet ik dit zien? Meestal wordt je direct uitbetaald en moet je geen opzegdoen. Stopt de hospitalisatieverzekering ook de dag dat je ontslagen wordt met verbrekkingsvergoeding? Of pas na het geboorteverlof?

MikeW204
Topic Starter

#5 , 22 feb 2025 22:06

Ja klopt is met een verbrekking. Maar mijn geboorteverlof moet nog beginnen. Dus hoe zit het daarmee? Worden de eerste 3 dagen betaald van de geboorteverlof of hoe moet ik het zien?

MikeW204
Topic Starter

#6 , 22 feb 2025 22:20

Oke welke stappen kan ik ondernemen om mijn ontslag bescherming in te roepen?

MikeW204
Topic Starter

#7 , 22 feb 2025 22:31

Oke bedankt voor de info. Ik vroeg me nog af moet de werkgever me laten weten dat de hospitamisatieverzekering gestopt is? Kan ik dit evt zelf overnemen?

MikeW204
Topic Starter

#8 , 23 feb 2025 08:55

Wat gebeurt er als je binnen die 30 dagen beroep doet op de verzekering? Ben ik dan gedekt ofniet?

MikeW204
Topic Starter

#9 , 24 feb 2025 12:27

Ik vroeg me nog af wat als je je ziek meld en de dag erna een aangetekende brief ontvangt van je ontslag. Hoe zit dit dat in elkaar?

MikeW204
Topic Starter

#10 , 24 feb 2025 16:52

Heb vandaag telefoon gehad van de vakbon secretaris. Hij zegt dat bescherming van ontslag door geboorteverlof voor de vader pas ingaat op de dag van de bevalling en melding hiervan. En niet als je dit op voorhand communiceert. Want anders kun je 9 maanden van tevoren al beschermd zijn en dan nog is de 5 maanden na de bevalling dus 14 maanden bescherming lijkt hem sterk zegt hij. Klopt dit?

MikeW204
Topic Starter

#11 , 24 feb 2025 18:28

Hij zegt je weet al 9 maanden op voorhand dat uw vrouw zwanger is dus maw 9 maanden voor en 5 maanden na bevalling dwz 14 maanden bescherming en dit is onmogelijk zegt hij

MikeW204
Topic Starter

#12 , 24 feb 2025 18:29

Hij zegt ook dat de kennisgeving per aangetekend schrijven moet. Ik zeg heb nooit iemand geweten die op het werk meld dat zijn vrouw zwanger is per aangetekende brief. Ik heb dit mondeling gedaan en per mail als bewijs. Hij zegt ja dit moet per aangetekende brief.

MikeW204
Topic Starter

#13 , 24 feb 2025 18:31

Ik heb het gevoel dat de vakbond op het werk zowiezo al niet echt de regelgeving kent en dan de secretaris van de vakbond zelf wilt ook niet echt meehelpen. Dus denk enigste mogelijkheid is via een advocaat. Die zegt ook ja om uw bewijs hard te maken moet dit wel in de ontslagbrief staan, maar denk dat geen enkele werkgever zo dom is om dit er zo in te zetten. Ze zullen er altijd een draai aangeven om hun in te dekken dus in principe kan ik hier niets tegen beginnen. De secretaris zei ook ja ze kunnen u zomaar ontslaan mits verbrekkingsvergoeding dus hier kan je niet tegen beginnen want dit is wettelijk in orde.

MikeW204
Topic Starter

#14 , 25 feb 2025 20:34

Ik heb de centrale vakbond gebeld zij hebben een mail gestuurd naar de secretaris en de vakbond op het werk heeft ook contact gehad met de secretaris en hij heeft me gebeld en gezegd dat dit wettelijk in orde is. Aangezien ze mij een verbrekkingdvergoeding uitbetalen en ik nog niet in ouderschapsverlof was.

MikeW204
Topic Starter

#15 , 25 feb 2025 20:37

Ik heb een mail gestuurd vanuit mijn privemail naar hr. Zij hebben hier ook op geantwoord dat ik de dag van bevalling gewoon het attest binnen breng. Hier heb ik uiteraard bewijs van.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”