risico op dringende redenen?

Dagelijksbrood
Topic Starter
Berichten: 8

risico op dringende redenen?

#1 , 30 okt 2009 20:40

Hallo

Sedert 1,5 jaar ben ik in dienst bij mijn huidige firma. Bij mijn aanwerving werd er door de werkgever op geen enkele manier (niet mondeling, niet schriftelijk) geïnformeerd naar een eventueel strafblad. Sinds kort zijn er enkele wissels in het managment en er werd mij vandaag gevraagd een bewijs van goed gedrag en zeden in te dienen, wat ik dus niet heb (jeugdzonde en aanvraag tot eerherstel loopt, maar dit terzijde).

Moet ik er nu vanuit gaan dat ik risico loop op ontslag om dringende redenen, ook al werd er mij bij de aanwerving niets over mijn strafblad gevraagd?? Er staan wat dat betreft ook geen voorwaarden in mijn arbeidsovereenkomst vermeld.

Bij voorbaat bedankt voor uw hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 03 nov 2009 13:31

Een vermelding op uw bewijs van goed gedrag en zeden hoeft daarom nog geen invloed te hebben op uw arbeidsovereenkomst.

U weet wat erop staat, plaats het in zijn context en dan zal u wel weten of het consequenties kan hebben of niet.

GumGum
Berichten: 55

#3 , 04 nov 2009 20:04

Zaken uit het privéleven die strafrechterlijk veroordeeld worden/werden kunnen volgens de rechtspraak een invloed hebben op de relatie werknemer/werkgever.
Of een bepaalde reden als dringende reden kan doorgaan voor ontslag op staande voet, dient altijd de (arbeids)rechterlijke toets te doorstaan.

U spreekt van een jeugdzonde. Uw huidige leeftijd (en het risico hierbij tot 'hervallen') zal m.i. meetellen .
Het feit ook dat u reeds 1,5 jaar zonder problemen tewerkgesteld bent bij uw wergever, zal een beslissing beïnvloeden.
Ook de zwaarte van het strafrechterlijke feit zal invloed hebben. 'Opzettelijke slagen en verwondingen' bvb. zal anders beoordeeld worden dan bvb. diefstal.

Het feit dat u geen melding hebt gemaakt van uw 'slecht blaadje' bij uw aanwerving, kan op zich nooit als dringende reden worden aangehaald, indien u hier destijds niet om werd gevraagd.
Men kan moeilijk verwachten van eenieder die geen blanco strafblad heeft, om dit nog voor de aanwerving spontaan tegen zijn kandidaat-werkgever te gaan vertellen.
Het feit dat u geen blanco strafregister hebt op zich is ook geen reden, anders zouden er velen met directe ingang hun ontslag kunnen krijgen, tenzij dit bij uw aanwerving reeds in het arbeidsreglement als voorwaarde zou hebben gestaan.

Zoals Lex voorstelde, ga in alle sereniteit en eerlijkheid hierover praten met uw werkgever.

Reclame

xena

#4 , 05 nov 2009 13:51

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 08 nov 2009 12:55

waarom , er is een arbeidsovereenkomst hoe kan de werkgever nog extra voorwaarden opleggen .....
Eventueel vanwege een veranderde werksituatie(lees promotie)?

xena

#6 , 08 nov 2009 19:52

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Dagelijksbrood
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 08 nov 2009 22:54

Bedankt voor jullie reacties tot hiertoe. Het blijft wikken en wegen.

Stel nu dat ik alsnog gewoon weiger het bewijs GGZ aan mijn werkgever te overhandigen, dan lijkt me dit nog het kleinste directe 'risico' op te leveren, of doe ik daarmee an sich al iets erg verkeerd?

Nogmaals en voor zover nodig, op mijn werk zijn er nooit problemen geweest die verband houden met de feiten op mijn strafblad en ik steek er mijn hand voor in het vuur dat dat ook nooit zal gebeuren.

Alleen ben ik bang dat ze het toch vroeg of laat tegen me kunnen gebruiken en aangezien ik binnenkort eerherstel verwacht lijkt dit wel kiezen tussen de pest en de cholera.

Mijn hart zegt "eerlijk duurt het langst" maar uit ervaring weet ik dat dat ook niet altijd tot de meest 'rechtvaardige' uitkomst leidt..
Dus mijn verstand zegt: in deze mag/moet je maar opportunistisch zijn, maar een goede inschatting van de (juridische) risico's is blijkbaar niet eenvoudig te maken...

Btw, van een promotie of verandering van functie is momenteel geen sprake. Het lijkt er alleen op dat de mensen die nieuw worden aangeworven, voor dezelfde functie, sinds kort verplicht zijn een uitreksel uit het strafregister te overhandigen VOOR hun aanwerving (terwijl dit met het vroegere managment niet zo was en dit mij nu dus achteraf pas gevraagd wordt). En ik weet natuurlijk ook niet wat daar wel of niet 'mag' op vermeld staan om voor nieuwe mensen al dan niet tot aanwerving over te gaan.

xena

#8 , 09 nov 2009 12:19

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 09 nov 2009 13:33

Xena, het achterhouden van essentiele gegevens waardoor de vertrouwensrelatie tussen werkgever en werknemer geschonden wordt KAN een ontslag om dringende redenen rechtvaardigen!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”