concurrentiebeding

BLSQ69
Topic Starter
Berichten: 8

concurrentiebeding

#1 , 29 okt 2009 22:35

Ik heb het volgende in mijn contract staan :
"...
Zowel tijdens het van kracht zijn van de overeenkomst als na het beëindigen ervan, moet de werknemer nalaten de zakengeheimen van de werkgever aan een concurrent of enig ander persoon bekend te maken en enige daad van oneerlijke concurrentie in België te verrichten of daaraan deel te nemen, tot ene periode van 3 maanden na verbreking contract. Niet-naleving geeft aanleiding tot een sanctionering met een bedrag gelijk aan 3 maanden salaris.

Door de ondertekening van deze overeenkomst verbindt U zich om binnen een periode van één jaar na de beëindiging van uw dienstverband bij ons bedrijf, geen aanstelling te aanvaarden waarbij werkzaamheden zullen voorkomen binnen de kring van onze relaties.
Dit geld voor personen, firma's of maatschappijen, die zich op het gebied van de schadeverzekering bewegen, zogoed als voor rechtspersonen die uit andere hoofde regelmatig opdrachten aan onze vennootschap verschaffen.
Verder zal er een éénmalige en forfaitaire compenserende vergoeding worden verrekend overeenstemmend met zes maanden brutoloon van de werknemer."

Volgens mij is er in de clusus voor het concurrentiebeding geen sprake van een regio en daarom nietig. Is dit juist ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BLSQ69
Topic Starter
Berichten: 8

#2 , 31 okt 2009 20:25

Niemand ?

xena

#3 , 01 nov 2009 04:47

je zou inderdaad kunnen stellen dat het beding te ruim is ,
u kan zich best eens wenden tot de commissie van goede diensten , art. 9 cao nr. 1bis van 21 december 1978

Reclame

chacha
Berichten: 64

#4 , 03 nov 2009 09:03

Bij mijn weten is een concurrentiebeding enkel geldig als de werkgever je een vergoeding betaald gedurende de periode dat hij wil dekken. Bv de helft van je loon. Dus : 1 jaar beding kost hem dan 12 maanden een half loon.

BLSQ69
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 03 nov 2009 21:39

Bij mijn weten is een concurrentiebeding enkel geldig als de werkgever je een vergoeding betaald gedurende de periode dat hij wil dekken. Bv de helft van je loon. Dus : 1 jaar beding kost hem dan 12 maanden een half loon.
Ik denk dat aan de voorwaarde van loon voldaan is.

Waar ik aan het denken ben is dat de geografische beperking niet vermeld is in het concurrentiebeding zelf.
Verder lijkt het mij te ruim gesteld en moet men volgens mij de activiteiten waarop het betrekking heeft nauwer omschrijven.

Mja, ik ben geen jurist/advocaat.

xena

#6 , 04 nov 2009 01:32


Waar ik aan het denken ben is dat de geografische beperking niet vermeld is in het concurrentiebeding zelf.
Verder lijkt het mij te ruim gesteld en moet men volgens mij de activiteiten waarop het betrekking heeft nauwer omschrijven.
er staat toch "in belgie" zie cassatie van 3 april 2000 . een concurrentiebeding moet niet worden beperkt tot de plaatsen waar u werd tewerkgesteld en kan dus voor het volledige grondgebied van belgie gelden .
niet enkel de activiteiten maar ook de functie moet worden vermeld . alsook moet je er rekening mee houden als u de nietigheid geldig kan opwerpen u heel waarschijnlijk alsnog de vergoeding zal moeten terugbetalen

BLSQ69
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 05 nov 2009 20:16

Maar dat van België staat niet in de paragraaf over het concurrentiebeding zelf, maar in de paragraaf over oneerlijke concurrentie. Volgens mij niet hetzelfde of toch wel ?

BLSQ69
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 26 nov 2009 21:00

Kan iemand mij dit een beetje verduidelijken. Het komt mij voor dat aan een aantal essentiële voorwaarden niet voldaan is, maar ben niet zeker.

Astrake
Berichten: 60

#9 , 15 jan 2010 14:56

Kan iemand mij dit een beetje verduidelijken. Het komt mij voor dat aan een aantal essentiële voorwaarden niet voldaan is, maar ben niet zeker.
Er kan een concurrentiebeding in je contract staan maar daarom is dat nog niet rechtsgeldig! Alvorens er sprake kan zijn van concurrentiebeding moet men nagaan of je loon in aanmerking komt voor een concurrentiebeding. Ik had dit ook ooit in een contract staan maar die lettertjes waren nietig omdat ik bijlange niet aan het grensbedrag kwam. Dus is je jaarloon hoger dan 30.327? Zo niet hoef je je ook geen zorgen te maken.

Indien wel moet de werkgever binnen de 2 weken na einde contract laten weten dat zij het concurrentiebeding willen toepassen en jouw de schadevergoeding uitbetalen...doen ze dit niet, vervalt het concurrentiebeding

m-pox
Berichten: 10

#10 , 16 jan 2010 21:07

Art. 65 Arbeidsovereenkomstenwet:

§2
De geldigheid van elk concurrentiebeding is bovendien ondergeschikt aan de navolgende voorwaarden: [...]
2° het moet geografisch worden beperkt tot de plaatsen waar de werkman de werkgever werkelijk concurrentie kan aandoen, gelet op de aard van de onderneming en haar actieradius. Het mag niet verder reiken dan 's lands grondgebied;

Vermits dit niet duidelijk vermeld wordt, denk ik wel dat u een punt en dat u eventueel de nietigheid van dit beding kan inroepen.

Astrake
Berichten: 60

#11 , 18 jan 2010 20:03

Art. 65 Arbeidsovereenkomstenwet:

§2
De geldigheid van elk concurrentiebeding is bovendien ondergeschikt aan de navolgende voorwaarden: [...]
2° het moet geografisch worden beperkt tot de plaatsen waar de werkman de werkgever werkelijk concurrentie kan aandoen, gelet op de aard van de onderneming en haar actieradius. Het mag niet verder reiken dan 's lands grondgebied;

Vermits dit niet duidelijk vermeld wordt, denk ik wel dat u een punt en dat u eventueel de nietigheid van dit beding kan inroepen.

Hmmm het moet geografisch beperkt worden, TENZIJ de werkgever bvb een internationaal activiteitsgebied heeft. Voor handelsvertegenwoordigers geldt dit ook niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”