3 weken nieuwe job ziektewet

Anoniem1984
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

3 weken nieuwe job ziektewet

#1 , 12 dec 2024 08:42

Dag allen,
Ik ben momenteel 3 weken bezig op een nieuwe job waar ik een contact heb van onbepaalde duur als bediende. Maar ik heb de misse keuze gemaakt. Deze job is niets voor mij. Ik ben sinds vandaag in de ziektewet en ik ga op zoek naar een andere job.
Mijn vragen
Kunnen ze mij ontslaan? Is er een proefperiode vastgelegd is een contract van onbepaalde duur van een bediende?
Wat als ik langere tijd ziek ben omdat ik psychisch niet de kracht en moed heb om terug te starten?
Dank u

puttemanp

#2 , 12 dec 2024 11:59

Je wordt de eerste maand ziekte hoedanook betaald door je werkgever (gewaarborgd loon).

Ziektewet is een Nederlandse term. Nederland?

P.

Anoniem1984
Topic Starter

#3 , 12 dec 2024 12:51

Nee in België.
Nu had ik ook educatief verlof gepland, wat als een in het andere overgaat? Kunnen ze dit nog weigeren eens aangevraagd? Hoeveel opzeg moet ik doen als ik er 3 weken ben

Reclame

puttemanp

#4 , 12 dec 2024 14:27

Ja ze kunnen je ontslaan, ook tijdens ziekte, niet omwille van je ziekte maar na 3 weken kunnen ze eenvoudig 'voldoet niet' als reden opgeven.
Proefperiode bestaat niet meer, op dag van vandaag is jouw opzeg 1 week. Let op, dit wordt langer naarmate jouw ancienniteit stijgt.

'ziektewet' zoals jij het noemt is geen correcte wijze om een andere job te zoeken. Als de job je niet ligt zoek je iets anders en neem je ontslag. De eerste maand zit jouw werkgever met een pure kost, daarna is het de maatschappij die je onderhoudt.

P.

Anoniem1984
Topic Starter

#5 , 12 dec 2024 20:26

Ik ben op dit moment ook echt ziek maar ga wel naar iets anders op zoek gaan vandaar mijn vragen en bezorgdheid.

Werknemer1

#6 , 07 jan 2025 21:36

De proefperiode is jaren geleden afgeschaft in België. Ter compensatie daarvan hoef je na 3 weken te werken slechts een opzegtermijn van 1 week te presteren. Dit geldt voor ontslag nemen en ontslagen worden.

Ontslagen worden omwille van ziekte is een onrechtmatig ontslag, dus kan je werkgever je inderdaad enkel om andere redenen aan de deur zetten. Indien je 9 ononderbroken maanden ziek bent kan er wel een procedure van medische overmacht gestart worden, waaruit een einde can het contract kan volgen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”