ontslag: mutual of settlement

babsbollens
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ontslag: mutual of settlement

#1 , 08 dec 2024 18:10

Vorige week aangekondigd dat we ontslagen worden.
Wij hebben de keuze tussen Mutual agreement of Settlement.
Ik heb meer dan 5 jaar dienst in het bedrijf dus zal +-20 weken uitbetaald worden, ben zelf 50 jaar dus zit met de verplichte "bijzondere" outplacement: Cevora.

De Outplacement is in groep, locatie is me niet bekend, startdatum ook niet.

Ben eerder geneigd om voor Mutual te kiezen: krijgen we 2 maanden extra bruto loon + 2000 euro budget voor outplacement of jobcoaching wat mijn interessanter lijkt

Iemand hier ervaring mee met de Cevora outplacement

Franciscus

#2 , 08 dec 2024 18:34

Als u akkoord gaat met de schikking betwijfel ik dat u dan nog recht hebt op werkloosheidsuitkering .
Staat dat niet gelijk met zelf ontslag nemen?

babsbollens
Topic Starter

#3 , 09 dec 2024 14:34

Heeft een werknemer recht op een werkloosheidsuitkering na een einde in onderling akkoord?
Om recht te hebben op werkloosheidsuitkeringen, moet de werknemer onvrijwillig werkloos zijn, zoals bij een ontslag. Bij een beëindiging in onderling akkoord is de werknemer niet onvrijwillig werkloos. Hij kan daardoor uitgesloten worden van het recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende ten minste 4 weken en ten hoogste 52 weken.

Reclame

Franciscus

#4 , 09 dec 2024 17:36

Heeft mij indertijd 13 weken schorsing opgeleverd...

Epicuros
Juridisch actief: Ja

#5 , 11 dec 2024 23:16

Ik vermoed dat ze met mutual agreement onderling akkoord bedoelen en settlement een dading.

Vinnie1972

#6 , 19 dec 2024 11:22

Heeft mij indertijd 13 weken schorsing opgeleverd...
Klopt. Is op mijn werk een regelmatig toegepaste truc. Onverwachts iemand op bureau roepen en zeggen dat ze de arbeidsovereenkomst gaan stopzetten. Dan veel blablabla en mooi praten. Je moet zelfs de opzegperiode niet meer komen werken. Dan heb je rustig tijd om iets anders te gaan zoeken. En dan een hoop onbenullige papieren laten tekenen met daartussen de dadingovereenkomst. Veel mensen weten niet wat dit juist is en op het moment zelf tekenen ze zonder na te denken. Zeker als het allochtonen zijn die het Nederlands nog niet echt machtig zijn. Mijn beste werkkracht in mijn team is zo ontslagen nadat ik amper 2 weken met burn-out thuis zat. Gewoon omdat het een allochtoon is en de rechtsreeks leidinggevende boven mij nogal rechtse ideeën heeft.

Resultaat voor de werknemer: door de RVA 13 weken geen recht op werkloosheidsvergoeding.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”