Bedrijfswagen en ontslag.

dawai
Topic Starter
Berichten: 2

Bedrijfswagen en ontslag.

#1 , 21 okt 2009 17:40

Ik moet van mijn werkgever een nieuw contract tekenen voor mijn bedrijfswagen waarin, bovenop de verhoging van de franchise voor de verzekering van 250 naar 500 euro, staat:
In het geval de Werknemer ontslag neemt bij ****, staat de Werknemer naast de kosten voor het herstel in de oorspronkelijke staat en voor regularisatie ook in voor het bedrag van de vergoeding wegens vroegtijdige verbreking.
Ze vragen dus een extra vergoeding voor als je zogezegd het leasecontract voortijdig verbreekt. Nu, dit is natuurlijk altijd het geval als je ontslag indient.

Is dit wel wettelijk, bovendien zonder enige notie te geven over de omvang van deze vergoeding?

Bovenop dit alles hebben vele excollega's tot 4-5 keer hun franchise (2000-2500 euro !!!) moeten betalen omwille van verschillende "ongevallenschade" aan het voertuig bij de controle. 4 keer "niet-aanvaardbare schade" is 2000 euro betalen.

Ik maak mij zorgen als ik mijn bedrijf ooit verlaat.

Kan er iemand mij zeggen of dit alles wel wettelijk is?

Bedankt op voorhand!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chacha
Berichten: 64

#2 , 22 okt 2009 15:29

Ik heb zo'n 20 jaar geleden gehoord van een analoog geval (iemand kreeg dikke auto mits looninlevering en clausule dat hij de wagen moest meenemen of opzeggen) waarbij de rechtbank besliste dat bij ontslag de werknemer niets te betalen heeft. Dus geen verbrekingsvergoeding/wagen meenemen/etc.

De franchise is m.i. ook aanvechtbaar daar tijdens (en enkel tijdens) de werkuren het "normaal" is dat je af en toe schade hebt. De werkgever is verantwoordelijk voor de schade zolang dat je geen ernstige fout maakt (bv dronken).

Niet tekenen zou ik zeggen. Of wel tekenen en procederen als het zover komt.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 22 okt 2009 17:37

Hebben ze bij een familielid ook geprobeerd terwijl er nb nog andere met die wagen reden. Bij ontslag kreeg hij een rekening voor kosten - aanrijding stofffelijk vluchtmisdrijf terwijl voertuig voor bedrijf geparkeerd stond - hij moest de kosten betalen en nog een aantal krassen enz .

Was bij de vakbond die een heel vriendelijk briefje hebben gestuurd en dat de firma voor meer inlichtingen steeds contact konden opnemen met hun jurist.
Ook gezegd langs zijn neus weg iets van klacht valsheid enz te gaan indienen bij politie ... te zeggen.

Nooit nog iets van gehoord.
Ex collega's van hem hebben wel betaald uit schrik ---

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 23 okt 2009 10:54

Ik ga ervan uit dat uw werkgever leasingnemer is van het bedrijfsvoertuig dat hij u ter beschikking stelt.

"niet-aanvaardbare schade" kan mijns inziens enkel slaan op schade die door uw FOUTIEF doen of nalaten is ontstaan aan de geleasde wagen. Onderzoek daartoe zorgvuldig uw overeenkomst.

Onderzoek of ’het bedrag van de vergoeding wegens vroegtijdige verbreking‘ niet kan vermeden worden door overdracht van de wagen aan uw opvolger bij ontslag.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dawai
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 23 okt 2009 12:54

Bedankt alvast voor de reacties.

Feit is dat ik in consultancy zit dus ik zal nooit mijn opvolger of zo kennen.

Met andere woorden gaan ze die vergoeding altijd gaan eisen, omdat ze zogezegd niemand vinden die die wagen kan overnemen.

In het contract staat ook dat schade aangebracht door derden (vandalisme, krassen, parkerende buur, ...) OOK door ons betaald moet worden bij het indienen van de wagen. Tenzij er natuurlijk een ongevallenformulier is ingediend of de derden "bekend" zijn en voor de kosten moeten opdraaien.

Waarbij ze dus de "regel" nemen dat als er op 5 plaatsen ontoelaatbare schade is, je 5 * de franchise (hier 2500 euro!) moet betalen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”