pesten op het vorige werk laster eerroof door oude collegas

ikwilgewoonwerken
Topic Starter
Berichten: 2

pesten op het vorige werk laster eerroof door oude collegas

#1 , 17 okt 2009 08:28

Chronologische inleiding
- Jaren dienst als medisch vertegenwoordiger (bezoek dokters) (vrouw, 40j)

- Geen enkel probleem, fijne collega's al die jaren

- Nieuwe sector, nieuwe collega's februari 2009

- Na enkele maanden samenwerken met de nieuwe collega's ( ps. =vakbondsafgevaardigde) roepen deze mij samen om mij te verwittigen dat ik “valse bezoeken” (*) heb afgelegd en dat ze dit zouden doorgeven aan hun bazen. Ps. Een bezoek aan een dokter dient te worden geregistreerd. Ik zou bezoeken geregistreerd hebben zonder er geweest te zijn. Dit alles heb ik kunnen ontkrachten door bewijzen te verzamelen van de dokters. Ook een kort bezoek of bezoek bij de vrouw van de dokter (na lang wachten eenmaal binnen, wordt hij weggeroepen; maar ik ben er geweest) heb ik ingegeven in de voorziene bezoeksoftware. Hier is echter geen ruimte voor type van bezoeken te registreren (kort/lang enz..)...

- De bazen wilden mij eerst ontslaan voor dwingende redenen (spijtig genoeg niet gebeurd, had ik juridisch bijna zeker kunnen winnen)

- Daarna beslissen ze om mij te ontslaan en uit te betalen via formule
Claeys. Echter hebben ze nooit mijn bewijzen willen nazien. Hun beslissing luidde alsvolgt: bij aanklacht, om de goede zeden te bewaren, nemen ze steeds de beslissing te ontslagen.

-Allemaal netjes verlopen... behalve dat de beschuldigingen onterecht zijn.
Pesten op het werk; het doet pijn en is onbegrijpelijk: De collega's hebben mij aangeklaagd (zie hoger (*)) zonder dat ze bewijzen hadden?? De enige baat die zij erbij hadden is dat ik terug uit hun sector verdween, en zijn vrij spel hebben om te doen wat ze willen (ik was trouwens de 5de in rij, waarmee ze dit hebben gedaan). Ik heb een klacht willen indienen voor “pesten op het werk”. De klacht voor pesten op het werk werd onontvankelijk verklaard door het bedrijf omdat de ontslagprocedure reeds werd opgestart (dit werd de dag nadat de collega mij beschuldige reeds ingang gezet)? Als brave burger hebben we ons laten doen, en hier niet verder op ingegaan. Maar geloof mij, het gevoel van pesten en valse beschuldeging blijft toch knagen.

-Financieel: We weten allemaal dat werk zoeken nu heel moeilijk is, gemiddeld tot 40% inleveren op het huidige loon. Echter heb ik nog een beetje geluk gehad en heb nu een nieuw werk, met 20% inleveren (per 5 jaar dus verlies van 1 jaar wedde). De compensatie van formule Claeys geeft een uitbetaling die 10 maanden opbrengt, als je direct terug werk vindt natuurlijk. Deze zijn al voor ½ geconsumeerd (5 maanden werk gezocht).

Na lange inleiding, nu het probleem:
-Ben net gestart bij het nieuwe bedrijf (1 week)

-Krijg plots al een telefoon van een collega van mijn nieuw werk met het volgende:
hij heeft dezelfde ex-collega's van het vorige werk tegengekomen die vertelden dat ik valse bezoeken had afgelegd enz... Dit ontvang ik dan ook via andere collega's. Ook worden die (onterechte, ik heb alle harde bewijzen) beschuldigingen doorverteld aan de te bezoeken dokters.

-Het pesten blijft dus duren. Zelf bij het nieuwe bedrijf beginnen ze door dit verspreiden van lasterlijke berichten, aan mij te twijfelen.
Mijn eer wordt keer op keer aangetast.

Help: Wat kan ik doen ?? => klacht tegen de personen indienen voor laster en eerroof.
Niet via een arbiedsrechtbank, maar strafrechtbank. Dit alles moet stoppen, ander kan ik mijn werk niet meer uitvoeren in de medische sector.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 okt 2009 11:13

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat...Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :...Hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Indien hieraan voldaan is dan kan u strafklacht neerleggen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ikwilgewoonwerken
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 okt 2009 20:50

Beste j.demoor,

Dank je voor dit antwoord.
Het heeft ons de moed heeft gegeven om een klacht in te dienen.
Morgen hebben we een gesprek met een advokaat om de feiten te bespreken.

Wij zijn ervan overtuigd dat de feiten voldoen aan Art.443.

groeten !

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 22 okt 2009 17:32

Ga met de elementen die je hebt - de namen van je nieuwe collega's de gegevens van enkele dokters - beste eventjes raadplegen ( of ze willen getuigen) naar de politie. Eventueel al getypte en ondertekende verklaringen.
Zorg dat je een coherent verhaal hebt dat je gedrukt bijhebt en waarvan je voorstelt het te mailen vb - met knip en plakken kan men veel invoeren.

Na de klacht krijgt je een attest slachtoffer waarbij wordt uitgelegd hoe je nu een registratie kan doen bij het parket.
Verwittig ook uw vakbond deze kunnen ook nog de vorige firma EN de 'boosdoeners' laten aanpakken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”