Dreigend ontslag / opzegtermijn

Bambi
Topic Starter
Berichten: 1

Dreigend ontslag / opzegtermijn

#1 , 15 okt 2009 17:30

Ik zag de bui hangen. Vandaag te horen gekregen dat ons bedrijf
de deuren gaat sluiten. Dit op het einde van het maand waarschijnlijk
(of ten laatste binnen 6 maanden > nog een na te volgen huurcontract.)

Indien je ontslagen wordt, is werkgever verplicht om een opzegvergoeding/ontslagpremie uit te betalen evenredig met ancieniteit.
Toch?
Nu sprak de werkgever zonet dat indien hij er mee stopte, dus mijn contract verbrak, dat ik nog 6 maanden bij hem zou moeten komen werken? Een opzegtermijn als het ware. Als ik mijn ontslag geef, dan weet ik, dat ik 6 maanden moet doen, maar omgekeerd???
Klopt dit? Indien ja, ik zou het vreemd vinden want dan ben ik bediende zonder contract of zie ik dit verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wilmsen
Berichten: 26

#2 , 17 okt 2009 08:21

Afhankelijk van uw anc. en loon moet de opzegtermijn bepaald worden.
Per begonnen schijf van 5 jaar is dit 3 maanden opzeg als de werkgever het contract beëindigd.
Als uw jaarloon boven een bepaald grens komt (ongeveer boven de 29000 euro) dan moet de opzeg in overeenkomst opgemaakt worden. Hiervoor kan de formule Clayes gehanteerd worden.
Indien de werkgever de zaak nog kan laten draaien terwijl u in opzeg bent, gaat u deze moeten presteren. Uw arbeidsovereenkomst is dan ook pas ten einde als u uw laatste dag in opzeg gepresteerd heeft.
Stopt de zaak tijdens de opzeg of op het einde van de maand, dan zal de werkgever u de resterende opzeg als contractbreuk moeten uitbetalen, als de opzeg nog niet begonnen is, dan zal er een volledige contractbreuk uitbetaald moeten worden.
Uiteindelijk maakt de bepaling van uw opzegtermijn niet uit of je nu een contract hebt of niet.
Indien u geen contract hebt dan gaat vb. de inspectie er vanuit dat u voltijds in dienst bent bij betrokken werkgever. Indien u deeltijds tewerkgesteld bent en u heeft geen overeenkomst, dat is een ander verhaal.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 okt 2009 12:14

Ik ga ervan uit dat u bediende bent.

Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan *16 100 EUR), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn. Deze termijn wordt vermeerderd met drie maanden bij de aanvang van elke nieuwe periode van vijf jaar dienst bij dezelfde werkgever.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Op 1 januari 2009 wordt bijgevolg het bedrag van :a) 16.100 EUR,...op 29.729 EUR gebracht...”(Belgisch Staatsblad 12 november 2008).

Uw arbeidsovereenkomst eindigt slechts bij het VERSTRIJKEN van de opzegtermijn,tijdens dewelke uw werkgever u er KAN van ontheffen voor hem te presteren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

xena

#4 , 17 okt 2009 13:27

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.

wilmsen
Berichten: 26

#5 , 17 okt 2009 13:39

Indien u deeltijds tewerkgesteld bent en u heeft geen overeenkomst,
hoe is dit nu mogelijk ?
er staat wel degelijk ; indien u een overeenkomst hebt en u heeft geen overeenkomst . aangezien deeltijds werken zonder arbeidsovereenkomst onmogelijk is
Deeltijds werken zonder overeenkomst zou inderdaad niet mogen, maar jammer genoeg kan het in de praktijk anders voorkomen en dat is een ander verhaal.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”