Getekend bij ene maar wil liever naar andere

Carpe Diem 2006
Topic Starter
Berichten: 5

Getekend bij ene maar wil liever naar andere

#1 , 12 okt 2009 12:16

In een notendop:
- Ik ben in mijn opzeggingsperiode bij huidige werkgever. Deze loopt tot eind november.
- Ik heb contract getekend bij andere firma en zou er 1 december starten. Er is een proefperiode voorzien van 6 maanden.

Ondertussen heb ik een veel beter job-en loonvoorstel gekregen bij andere firma en zou liever daar starten.

Kan ik de ene firma aangetekend opzeggen deze maand zodat opzeg ingaat per 1 november en zodus ik er in principe nog 1 week moet presteren of vergoeding moet betalen (opzeggingsperiode is 1 maand en 1 week dacht ik)? Of kan dit ten vroegste ingaan wanneer ik er effectief ben gestart en dus tot en met eerste 7 dagen van januari moet presteren?

Bedankt
A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 okt 2009 10:21

Ik ga ervan uit dat u bediende bent.

“Art.81.§ 1. Onverminderd...kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Wanneer een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd is gesloten en de werknemer de overeenkomst voor het begin van uitvoering beëindigt met inachtneming van de wettelijke bepaalde opzeggingstermijn, vereisen art. 39, alinéa 1, van de Arbeidsovereenkomstenwet noch andere bepalingen dat de opzegging gegeven wordt wanneer de uitvoering van de overeenkomst is begonnen of dat de overeenkomst zal worden uitgevoerd tijdens de opzeggingstermijn die verstrijkt voordat de partijen contractueel tot uitvoering zijn verplicht.’(Cass. ARS930052,26 september 1994,A.J.T. 1994-95,199-201,J.T.T. 1995,81-83).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”