Ontslag nemen voor zwangerschapsverlof

Wiffi
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag nemen voor zwangerschapsverlof

#1 , 24 sep 2009 10:31

In april 2010 ga ik met zwangerschapsverlof. Zwangerschapsverlof zou starten op 15 april 2010. De twee weken die eraan voorafgaan zou ik vakantie opnemen.

Na mijn zwangerschapsverlof wens ik niet meer naar mijn huidige werkgever terug te keren.

Ik zou in september 2010 als onthaalouder willen starten.

Ben ik in mijn recht als ik mijn ontslag geef voor ik op zwangerschapsverlof ga (begin april) - zodat de opzegtermijn begint vanaf 1 mei 2010?

Zijn er nog zaken waar ik rekening moet mee houden aangezien ik onthaalouder wil worden?

Ik ben nu 10 jaar in dienst met een bediendencontract.

Alvast bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 sep 2009 10:31

“Art.28.De uitvoering van de overeenkomst wordt geschorst :...2° tijdens de periodes van verlof en arbeidsonderbreking bedoeld in de *artikelen 39...van de arbeidswet van 16 maart 1971. Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28...2°...Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978)

* “Art.39.Op verzoek van de werkneemster moet de werkgever haar verlof geven ten vroegste vanaf de zesde week vóór de vermoedelijke datum van de bevalling...De werkneemster mag geen arbeid verrichten vanaf de zevende dag die de vermoedelijke datum van de bevalling voorafgaat tot het verstrijken van een periode van negen weken die begint te lopen op de dag van de bevalling...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

U bent in uw recht als u uw ontslag geeft voor u op zwangerschapsverlof gaat(begin april) zodat uw opzegtermijn begint vanaf 1 mei 2010.

23 FEBRUARI 2001. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de voorwaarden inzake erkenning en subsidiëring van kinderdagverblijven en diensten voor onthaalouders.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”