een wel heel aparte part-time job

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

Re: een wel heel aparte part-time job

#16 , 02 jun 2010 23:15

blijkbaar is deze "verklaring" van de werkgever voldoende om te concluderen dat ik 'gefoefeld' zou hebben met mijn werkloosheidskaart
nee, het probleem is dat je een arbeidsovereenkomst hebt gehad (wat je zelf niet ontkent) en dat je daardoor vanaf de eerste dag tot de laatste dag van die arbeidsovereenkomst (zélfs op de dagen dat je niet gewerkt hebt) geen recht hebt op werkloosheid als volledig werkloze.

Los van het aantal dagen dat je nu effectief gewerkt zou hebben, heb je de verkeerde werkloosheid aangevraagd. Dat moet je dus terugbetalen.

voor ik deze "job" aannam was ik al volledig werkloos en had recht op een volledige uitkering, gelet op het feit dat ik 'officieel' maar 1 dag per week werkte contractueel; werd mij door de vakbond ( en der zijn der nog, waar ik nie direkt kan opkomen ) aangeraden om maar 1 vakje te kleuren per week.

het is de (ex)werkgever die beweerd, zonder enige bewijzen dat ik meerdere dagen zou hebben gewerkt voor hem ( per week ), waaruit de rva van uitgaat dat ik "fraude" zou hebben gepleegd.

de vakbond en de rva zeiden toen zelf, dat op de dagen dat ik niet werkte ( geen vakje kleurde ) ik recht had op een volledige uitkeringsvergoeding ( zoals bij interim werk ).

enigste dat ze mij kunnen kwalijk nemen is dat ik ter goede trouw handelde op informatie die ik kreeg van de vakbond en de rva, maar ik vind het toch straf dat men zomaar geld kan terug eisen zonder dat de (ex)werkgever de nodige bewijzen voorlegt . . . :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 03 jun 2010 22:00

blijkbaar is deze "verklaring" van de werkgever voldoende om te concluderen dat ik 'gefoefeld' zou hebben met mijn werkloosheidskaart
nee, het probleem is dat je een arbeidsovereenkomst hebt gehad (wat je zelf niet ontkent) en dat je daardoor vanaf de eerste dag tot de laatste dag van die arbeidsovereenkomst (zélfs op de dagen dat je niet gewerkt hebt) geen recht hebt op werkloosheid als volledig werkloze.

Los van het aantal dagen dat je nu effectief gewerkt zou hebben, heb je de verkeerde werkloosheid aangevraagd. Dat moet je dus terugbetalen.

voor ik deze "job" aannam was ik al volledig werkloos en had recht op een volledige uitkering, gelet op het feit dat ik 'officieel' maar 1 dag per week werkte contractueel; werd mij door de vakbond ( en der zijn der nog, waar ik nie direkt kan opkomen ) aangeraden om maar 1 vakje te kleuren per week.

het is de (ex)werkgever die beweerd, zonder enige bewijzen dat ik meerdere dagen zou hebben gewerkt voor hem ( per week ), waaruit de rva van uitgaat dat ik "fraude" zou hebben gepleegd.

de vakbond en de rva zeiden toen zelf, dat op de dagen dat ik niet werkte ( geen vakje kleurde ) ik recht had op een volledige uitkeringsvergoeding ( zoals bij interim werk ).

enigste dat ze mij kunnen kwalijk nemen is dat ik ter goede trouw handelde op informatie die ik kreeg van de vakbond en de rva, maar ik vind het toch straf dat men zomaar geld kan terug eisen zonder dat de (ex)werkgever de nodige bewijzen voorlegt . . . :(
voor de zoveelste keer: wat de werkgever beweert is niet van tel voor de RVA, aangezien jij een arbeidsovereenkomst hebt, kan je voor alle dagen van de arbeidsovereenkomst, ook de niet-gewerkte, géén uitkering als volledige werkloze krijgen.

Het zou mij héél sterk verbazen dat een vakbond, die je contract ziet, je zou aanraden om gewoon 1x per week te kleuren. Behalve mensen voor wie het hun eerste dag is (en die zitten niet aan een loket), zie ik niet in wie er bij het lézen van zo'n contract dit zou zeggen. En zeker de RVA niet. (en ja, ik weet dat alles kan, maar dit zou me toch héél sterk verbazen). Meer dan waarschijnlijk had jij het contract niet bij en zal men op basis van wat jij vertelde geoordeeld hebben. Ik vermoed dat daar het probleem ligt.

Wat het conflict tussen jou & je werkgever betreft (staat los van de zaak tussen jou & de RVA): indien jij niet geprotesteerd hebt tegen het feit dat je blijkbaar voor verschillende dagen uitbetaald bent (wat op je loonfiche verschenen zal zijn), lijkt het me dat je weinig argumenten hebt om te betwisten dat je effectief X aantal dagen gewerkt hebt. Zeker gezien je met een personeelsbadge ingeklokt hebt en (zo vermoed ik toch) nergens op papier hebt dat je dit mocht doen om te parkeren voor privé-doeleinden (néé, werkfiches zijn niet altijd doorslaggevend).

xena

#18 , 04 jun 2010 05:18

Zeker gezien je met een personeelsbadge ingeklokt hebt
ik denk dan eerder aan de verplichte aangifte door de dimonawet

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 04 jun 2010 07:19

Zeker gezien je met een personeelsbadge ingeklokt hebt
ik denk dan eerder aan de verplichte aangifte door de dimonawet
die aangifte zal wel gebeurd zijn, gezien de verwerking door het sociaal bureau. De vraag is echter of hij effectief als "gewerkt" kan beschouwd worden. Dimona-aangifte is niet altijd doorslaggevend daarvoor.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”