Wat houdt baas tegen om mij te ontslaan?

Je wilt gaan travellen, maar je baas wilt geen tijdskrediet of ontslag geven. Wat zou jij doen?

ok, bye bye reisplannen, ik blijf bij mijn huidige job
33%
1
fuck you, ik ben weg en daarboven eis ik dat ik ontslagen wordt
67%
2
fuck you, ik neem wel ontslag en ben weg
Geen stemmen
0
 
Totaal aantal stemmen: 3
kangoeroe
Topic Starter
Berichten: 3

Wat houdt baas tegen om mij te ontslaan?

#1 , 18 jul 2006 00:13

Graag wil ik volgend jaar voor een half jaar gaan travellen. Om dit plan waar te maken, heb ik onlangs tijdskrediet aangevraagd. Zoals verwacht, is dit geweigerd en dit is hun recht aangezien we maar met 5 werknemers zijn.
Wil ik mijn plan verder zetten, moet ik ontslag nemen of krijgen. De meest gunstige situatie voor mij is ontslagen worden zodat ik recht heb op een uitkering. Hier ligt echter het probleem; mijn baas is op het eerste zicht niet al te gretig om dit te doen. Hij geeft aan dat hier een rechtgevende reden voor nodig is en deze vinden is niet zo evident. Zo geeft hij als voorbeeld: ?dan moeten we zeggen dat de functie niet meer bestaat, met als gevolg dat ik niemand meer kan aanwerven voor die baan?.
Volgende vragen stel ik mij:
o Is het werkelijk zo moeilijk om als werkgever iemand te ontslaan met een reden die recht geeft op werkloosheidsuitkering?
o Welke nadelen houdt dit in voor de werkgever? (misschien is dit een drogreden en ziet hij er eigenlijk tegenaan om een ontslagpremie te betalen)
o Welke mogelijke rechtgevende redenen zijn er zo? (reorganisatie, persoon voldoet niet meer, economische redenen, ?)
o Wanneer je als werknemer ontslag neemt, krijg je dan helemaal niets van stempelgeld, ook niet na enkele weken of maanden?
o Hoeveel kan een ontslagpremie bedragen voor een bediende met 3 jaar anci?nniteit?
o Is het een goed idee om mij aan te sluiten bij een vakbond?

Waarschijnlijk is dit een hele boterham, maar ik zal me al veel zekerder voelen moest ik enkele antwoorden krijgen.

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 18 jul 2006 10:10

het grootste probleem is niet je baas.
Jij wil werkloos worden om op reis te gaan en dat is voor de rva een heel groot probleem.
Iemand dit werkloosheidsuitkering krijgt, MOET ook werk zoeken en beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Werkloosheidsuitkering is geen vorm van vakantiegeld of vergoeding van omdat je niet wil werken.

Dus of je geeft zelf ontslag en maakt die reis van 6 maanden of je blijft werken en vergeet die reis. Wat zou je trouwens doen als de vdab of rva je oproepen terwijl jij ergens op je reis zit.
Reizen is voor mensen die daar het geld voor hebben en in hun onderhoud kunnen voor zien tijdens die peroide.

Maar wat jij wil doen is misbruik maken van de sociale zekerheid en dit is strafbaar. En dan kan je alles wat je hebt ontvangen aan werkloosheidsuitkering terugbetalen met intrest.

Als ik van jou was zou ik goed luisteren naar je baas, en eerst zorgen dat je voldoende geld hebt. Hij beschermt te blijkbaar tegen je zelf.

kangoeroe
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 18 jul 2006 11:09

ok, dank je voor je reactie.

misschien een verduidelijking : ik wens geen uitkering tijdens mijn reis. die moet ik bekostigen met het geld dat ik heb gespaard. ik dacht die uitkering te kunnen 'bevriezen' omdat ik dan toch niet oproepbaar ben.
maar ik hoop een uitkering te hebben na mijn reis, als ik weer een nieuwe job moet zoeken.

is dit niet mogelijk? ik vind het nogal creepy om terug te komen en echt niets te hebben, maar ja, ik vind het ook creepy om later spijt te hebben dat ik niet ben gaan travellen.

groetjes,

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 18 jul 2006 12:44

Je kan je werkloosheid inderdaad niet zomaar uitstellen en/of opschuiven.

Maar er is nog een andere mogelijkheid die je met je baas kan bespreken. En dan hoef je na je reis zelfs geen aander werk te zoeken.

Je vraagt hem gewoon een paar maanden verlof zonder wedde.

Hij kan dan voor die periode een intrimmer aannemen.

kangoeroe
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 18 jul 2006 18:02

ok, dank je voor je voorstel!
ik zal het eens voorstellen. het zou mij toch verbazen, een weigering voor tijdskrediet en een ok voor een verlof zonder wedde.

en daarenboven heb ik vorig jaar al heel wat moeten doen voor 3 weken verlof zonder wedde.

ik begrijp mijn baas hoor, hij moet sowieso iemand zoeken om mij te vervangen en een inwerking duurt misschien wel een half jaar. hij zegt dat een tijdelijk contract een verloren investering is.

weet je zeker dat je een uitkeringsperiode niet kan uitstellen/ stil leggen? als ik ontslag neem, en ik ga voor 6 maanden weg, en ik geef aan dat ik geen uitkering wil omdat ik niet oproepbaar ben. gaat dit niet?

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 18 jul 2006 19:52

Nee je kan je uitkering niet stil leggen.
En als je zelf ontslag neemt heb je geen recht op een uitkering.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”