Ontslag gekregen; baas bekijkt mails en stuurt door

mmennen
Topic Starter
Berichten: 4

Ontslag gekregen; baas bekijkt mails en stuurt door

#1 , 25 aug 2009 22:19

Beste juridische experts,

ik heb een vriendin die met het volgende in haar maag zit: een tijdje geleden geleden heeft zij (zoals velen in deze tijd) haar ontslag gekregen. De opzegtermijn van 3 maanden moest ze nog volledig uitzitten, tenzij ander werk gevonden werd. In dat geval mocht ze eerder weg.
Intussen heeft ze (gelukkig) nieuw werk gevonden, waar ze zeer binnenkort aan de slag mag. Op haar oude werk heeft ze haar overuren opgenomen, maar is ze met de directeur overeengekomen dat ze 2x per dag haar mails leest, en ze zelfs nog behandelt (enkel om haar collega's niet volledig in het "donker" achter te laten).

Nu zijn we er achter gekomen dat de afgelopen week door haar baas niet enkel haar mailbox geraadpleegd wordt (als ik me niet vergis is dit stricto senso toegestaan?), maar dat door een persoon binnen het bedrijf ook mails worden doorgestuurd (dus niet automatisch geforward), en zelfs verwijderd uit haar mailbox.
Dit is volledig buiten haar medeweten om gebeurd (anders was ze nooit overeengekomen om haar mails nog te lezen).

Onze vraag is nu: mag dit zo maar? Het is niet de bedoeling om ze voor het gerecht te slepen als we gelijk zouden hebben, maar we zouden er wel een (stevig) punt van maken.

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

Tinuske

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 25 aug 2009 23:56

Wat staat in het contract aangaande het gebruik van mail en telefoon verstrekt door de werkgever?

Best eens met de lokale vakbondsafgevaardigde overleggen...

Heel de materie rond communicatiemiddelen verstrekt door een werkgever is complex en bevat een groot aantal grijze zones.

Zonder toestemming zich echter toegang verschaffen tot iemands mailbox en er dokumenten uit verwijderen of in diens naam doorzenden is mijn inziens wel uit den boze.

Kwestie van vertrouwelijkhed van bedrijfsgegevens en geheimen is de reactie van de werkgever wel begrijpelijk doch dan dient hij een duidelijk standpunt in te nemen; ofwel uw vriendin volledige toegang tot mail ontzeggen zolang ze nog in het bedrijf werkt ofwel erop vertrouwen dat ze het bedrijf niet zal "verraden" aan de concurrentie.

mmennen
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 26 aug 2009 00:13

Beste,

hartelijk dank voor uw reactie. In het arbeidscontract staat over het gebruik van mail en telefoon niets vermeld.
Ik had me voor het plaatsen van mijn vraag al eens (op internet) proberen te verdiepen in de materie, maar was daar ook al tot de conclusie gekomen dat niet alles eenduidig is.
Het leek mij persoonlijk overigens ook niet "normaal" om zo maar vanuit andermans 'account' mails door te sturen, ook al zijn die slechts "ter info".

Zoals in mijn initiële vraag al verwoord: we zijn zeker niet op zoek naar een "stok om te slaan" (integendeel: hoe sneller dat hoofdstuk afgesloten, hoe beter), maar dit is wat mij betreft wel een 'bridge too far'.

Ik probeer eens verdere juridische informatie in te winnen, en zal het resultaat hier posten; mogelijk heeft iemand anders er ook nog baat bij.
Mocht iemand anders nog een zinvolle bijdrage hebben --> zeer welkom!!

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 27 aug 2009 10:15

Zie C.A.O. nr.81 van 26 april 2002 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de controle op de elektronische on-linecommunicatiegegevens.

‘door haar baas niet enkel haar mailbox geraadpleegd wordt’ en ‘door een persoon binnen het bedrijf ook mails worden doorgestuurd...en zelfs verwijderd uit haar mailbox.’ schendt mijns inziens de controleregels uit voornoemde C.A.O. ,tenzij zij met haar baas anders overeenkwam. Onderzoek echter voornoemde C.A.O. en de inhoud van haar overeenkomsten met de baas.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”