Verlies van rechten?

SPIT
Topic Starter
Berichten: 5

Verlies van rechten?

#1 , 20 aug 2009 02:08

Ik heb het forum afgezocht naar iemand met een gelijkaardige situatie als de mijne, maar niets gevonden, daarom deze vraag:
Ik werk reeds 4 jaar bij dezelfde werkgever met een arbeiderscontract, een jaar geleden kreeg ik -deels door het zware werk- een ernstig rugprobleem waarmee ik +/- 7 maand thuis heb gezeten. (geen werkongeval).
Uiteindelijk kreeg ik van mijn werkgever het voorstel om het werk terug te hervatten in een andere functie, met minder rugbelasting en gedeeltelijk administratief werk, en op mijn vraag om het werkrooster te beperken tot 25 uur per week is hij akkoord gegaan, ik wilde immers geen 8 uur per dag meer werken, alleen al om het feit dat ik geen 8 uur per dag meer KAN werken!
Ik was dus zodanig enthousiast dat ik nog de kans had om weer te gaan werken dat ik geen toelating heb gevraagd aan de adviserend geneesheer van het ziekenfonds maar direct weer het werk heb hervat, ik ben wel +/- 1 maand later naar de bedrijfsarts geroepen die me onderzocht heeft en mij heeft goedgekeurd voor rugsparende arbeid met de beperking van 5 uur per werkdag (dus 25 uur per week), dit staat ook op papier.
Ik ben nu 6 maand verder en mijn werk evolueert nu terug naar het oude niveau, ik doe al eens een uurtje meer en krijg ook weer "het zwaardere werk" toebedeeld met als gevolg dat ik opnieuw al een week thuiszit met rugklachten...
Ik vermoed dus nu wel dat mijn ontslag in de lucht hangt wanneer ik terug ga werken.
En nu mijn vraag: Heb ik door mijn -overenthousiaste- werkhervatting zonder toelating van de arts v/h ziekenfonds mijn rechten op volledig stempelgeld verloren of hou ik alle rechten dankzij het oordeel van de bedrijfsarts? ondanks het feit dat dit onderzoek plaatsvond +/- 1 maand na mijn werkhervatting...
Iemand ervaring in deze materie???
Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 20 aug 2009 09:09

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:07, 1 keer totaal gewijzigd.

SPIT
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 20 aug 2009 10:44

als je voldoende verdiend kan je toch nog aanzien worden als een voltijdse werknemer op 1 januari 2008 was dit 1309,59 bruto per maand

is er een aanvraag ingediend voor van voltijds naar deeltijdse arbeid ? (mogelijk had je ook nog recht op een inkomensgarantie-uitkering)
zoniet zal je aanzien worden als een vrijwillige deeltijdse werknemer .
Bedankt voor de snelle reactie!
Er is geen aanvraag ingediend voor deeltijdse arbeid.
Als 'vrijwillig' deeltijds werknemer verlies ik natuurlijk een gedeelte van mijn rechten, maar daar wringt precies het schoentje, ik werk deeltijds om medische reden omdat ik dat nog aankan, ik doe dit niet op 'vrijwillige' basis omdat ik bv. meer vrije tijd wil.
Bij de vakbond kreeg ik het antwoord; U had beter nog wat langer thuisgebleven en geprofiteerd en niet vrijwillig gaan werken...
Mij lijkt het de omgekeerde wereld..

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 20 aug 2009 11:31

maar je werkt toch nog 100 uren per maand en een goede 13euro/u voor zwaar werk zit je er normaal gezien toch boven desnoods vraag je om een paar uur meer zodat je daar aangeraakt en probleem is opgelost .

SPIT
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 20 aug 2009 12:55

maar je werkt toch nog 100 uren per maand en een goede 13euro/u voor zwaar werk zit je er normaal gezien toch boven desnoods vraag je om een paar uur meer zodat je daar aangeraakt en probleem is opgelost .
Ik zit nét onder dat bedrag (tenzij ik verlofgeld en vervoerskosten en eindejaarspremie mag meetellen in dat bedrag van 1309,59 Euro)? En ik vrees dat meer uren vragen er -gezien een mogelijk ontslag om medische reden- niet meer zal inzitten.
Laat ik het dan gewoon houden op: Ik heb pech, en zal dus bij een werkloosheid terugvallen op een uitkering a rato van de laatst gepresteerde arbeidsuren?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”