ontslagen tijdens zwangerschap

petra8560
Topic Starter
Berichten: 7

ontslagen tijdens zwangerschap

#1 , 10 aug 2009 16:35

Vorige week maandag,na mijn terugkeer uit verlof,heb ik mijn werkgever eerst persoonlijk op de hoogte gebracht van mijn zwangerschap en diezelfde dag het attest aangetekend verstuurd.ik werk als bediende in een uitzendkantoor.eerst feliciteerde ze me nog en in de namiddag krijg ik telefoon van ons hoofdkantoor dat ze mijn contract zullen verbreken (zit momenteel nog in proefperiode).
Wat nu????
ze zeggen dat het om de economische crisis gaat,maar vind het dan wel zeer raar dat dit plots gebeurt op de dag dat ik mijn zwangerschap aankondig.
en als ik naar de arbeidsrechtbank stap,wat zijn mijn kansen dan???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 10 aug 2009 17:07

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.

petra8560
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 10 aug 2009 17:15

voor een bediende in proefperiode is het altijd belangrijk te weten
-de duur van de proefperiode
-hoelang je daar al werkt
-en of het een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur was of van bepaalde duur (hoeveel maanden)

jammer dat uw aangetekend schrijven pas over 3 werkdagen(art. 37wao) aankomt , dus zullen zij zolang niet wachten met die verbreking .


http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=982
Ik heb mijn briefje vorige maandag opgestuurd en ze hebben het dinsdag ontvangen,alsook heb ik mijn ontslag de dinsdag ontvangen.
was een contract van onbepaalde duur maar was nog in proefperiode

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 10 aug 2009 19:33

wanneer zij het aangetekend schrijven in ontvangst nemen geld niet als datum van kennisgeving (De kennisgeving kan ook geschieden hetzij bij een ter post aangetekende brief die uitwerking heeft de derde werkdag na de datum van verzending,art.37wao)
om te weten op hoeveel verbrekingsvergoeding je recht heb , moet je nog weten hoelang de proefperiode is en hoelang je al werkte .

bobke76
Berichten: 27

#5 , 10 aug 2009 20:25

is het normaal ook niet zo dat vanaf wanneer je het MONDELING mededeelt dat je wettelijk beschermt bent tegen ontslag tijdens je zwangerschap??
Aan de topicstarter, zeker naar je plaatselijke vakbond gaan.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 12 aug 2009 10:10

“Art.40.Behalve om redenen die vreemd zijn aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling, mag een werkgever die een zwangere werkneemster tewerkstelt, geen handeling stellen die ertoe strekt eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking vanaf het ogenblik waarop hij werd ingelicht omtrent de zwangerschap tot een maand na het einde van de postnatale rustperiode, de periode van acht weken gedurende dewelke de werkneemster in voorkomend geval haar verlofdagen van postnatale rust moet opnemen inbegrepen. De werkgever dient te bewijzen dat zulke redenen voorhanden zijn. Op verzoek van de werkneemster stelt de werkgever haar er schriftelijk van in kennis. Zo de ingeroepen reden tot staving van het ontslag niet beantwoordt aan het bepaalde in het eerste lid of bij ontstentenis van reden, zal de werkgever aan de werkneemster een forfaitaire vergoeding betalen welke gelijk is aan het brutoloon voor zes maanden, onverminderd de vergoedingen aan de werkneemster verschuldigd in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst.”(Arbeidswet 16 maart 1971).

Begin dus met uw werkgever te verzoeken u schriftelijk in kennis te stellen van de bewijzen dat de economische crisis uw ontslag verantwoordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”