verbreking ao in onderling akkoord - schorsing rva?

youmie
Topic Starter
Berichten: 1

verbreking ao in onderling akkoord - schorsing rva?

#1 , 09 aug 2009 20:29

Ik werk nu meer dan twee jaar in een bedrijf waar ik niet gelukkig ben. Het klikte van dag 1 niet met mijn naaste collega. Het ging zelfs zo ver dat ik kan spreken van pestgedrag. Ik heb allerhande instanties geraadpleegd, van vertrouwenspersoon tot arbeidsgeneesheer, maar alle initiatieven ten spijt, het bleef een ongelukkige situatie.

Na een inzinking van meer dan anderhalve maand en het bijhorende ziekteverlof, heb ik aan mijn baas gevraagd of zij me wil ontslaan. Hier was zij niet mee akkoord, uit principekwestie. Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat we de arbeidsovereenkomst zullen verbreken in onderling akkoord.

Mijn baas is evenwel bereid om een brief te schrijven voor de RVA waarin geografische redenen (met onrechtstreekse medische redenen) worden aangehaald. Ik ben namelijk ondertussen terug dicht bij mijn familie en vrienden gaan wonen voor de sociale steun. Mijn officieel adres is evenwel nog niet aangepast. Deze wijziging van verblijfplaats kost me nu drie uur per dag pendelen.

Binnen een week is het zo ver, dan hoef ik eindelijk niet meer terug naar het werk te keren. Ik hoop dat hierdoor mijn stressklachten eindelijk gaan verdwijnen. De opluchting maakt echter plaats voor een nieuwe zorg: ga ik direct ander werk vinden?
Ik ben alleenstaande en kan niet rekenen op financiële steun van een partner. Terug op mijn plooi vallen zal nog enkele maanden duren.

Nu is mijn vraag: ik heb gehoord dat de RVA een schorsing van 3 tot 6 maanden hanteert bij verbreking in onderling akkoord. Een gesprek, eventueel gesteund door een vakbondsafgevaardigde zou de termijn kunnen verkorten.

Heeft iemand hier enige kennis over? Hoe pak ik dit het beste aan? Dien ik mijn domicilieadres zo snel mogelijk aan te passen aan mijn huidige verblijfplaats? Maak ik een kans op verkorting van de schorsingstermijn?
Zijn geografische redenen een aanvaardbaar argument voor de RVA?

Alvast bedankt voor uw reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 aug 2009 10:12

“Art44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

‘Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat we de arbeidsovereenkomst zullen verbreken in onderling akkoord.’ houdt in dat u NIET wegens omstandigheden onafhankelijk van uw wil zonder arbeid en zonder loon bent,zodat u dan geen uitkeringen kan genieten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”