ontslag bij vakantiejob via interimbureau en lichte dwang

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

ontslag bij vakantiejob via interimbureau en lichte dwang

#1 , 05 aug 2009 10:30

Mijn vriend zit met het volgende:

Contract getekend voor 3 dagen (opleiding bij Metal Chemic) bij een interim kantoor voor deze week. Maandag was het onmogelijk om naar de opleiding te gaan wegens overmacht (veiligheidsdeur thuis blokkeerde zondagavond en maandag kwamen ze de deur openbreken en heeft geduurd tot 14u30 maandag. Bewijsje van firma hebben we.). Dinsdag door maag en darmklachten onmogelijk om naar de opleiding te gaan is correct gemeld aan interimkantoor.

Dinsdag middag krijgt gij telefoon van interimkantoor dat ze willen dat hij een papier ondertekend dat het contract verbroken wordt omdat ze iemand nieuw gevonden hebben voor die job te doen.

1 mogen ze dit doen? Bij mij weten is dat contractbreuk van het interimkantoor en dient dus minimaal het contract van die 3 dagen gerespecteerd te worden. Een telefoon naar de inspectie voor sociale wetten vandaag bevestigde dit aan hem.

Wat raden jullie aan om te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 05 aug 2009 11:20

Het zelf ook fair spelen? Sorry hoor, maar ziek is ziek, daar kan ik nog inkomen... maar niet uit je eigen huis kunnen owv een deur die blokkeert? Dat gelooft toch geen mens... wat als er brand was uitgebroken?

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 05 aug 2009 13:35

Het zelf ook fair spelen? Sorry hoor, maar ziek is ziek, daar kan ik nog inkomen... maar niet uit je eigen huis kunnen owv een deur die blokkeert? Dat gelooft toch geen mens... wat als er brand was uitgebroken?
Hoe bedoel je dat gelooft toch geen mens?

Ik heb bij mij thuis een Fichet veiligheidsdeur die zondag om onverklaarbare reden zichzelf geblokkeerd heeft. De firma zei dat de "parattaque" beveiliging in werking gesteld werd. Dat is een stalen pin die afbreekt en versplinterd zodat het slot niet meer kan geforceerd worden en niemand in of buiten kan. Gevolg deur moet open gebroken worden en een nieuw slot moet gezet worden. Lijkt mij vrij duidelijk dat dit overmacht is.

Hoe ongeloofwaardig het ook moge klinken mijn vriend en ik zaten vast in mijn appartement! Wat indien er brand was ... jah dan gingen we moeten springen hebben uit het raam aan de voorkant van mijn appartement op de eerste verdieping.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 05 aug 2009 21:45

Sorry, ik en mijn vooringenomenheid gingen er weer vanuit dat iedereen net als ik in een 'gewoon huis' woont en dus uit een raam naar buiten kan klauteren of zo. Bij de mogelijkheid dat u in een appartement woont waarbij zulke deur de enige uitweg kan zijn, had ik niet stilgestaan. Dan nog zou ik geprobeerd hebben om aan de buren van het gelijkvloers te vragen om via hun raam naar buiten te mogen, maar die kunnen natuurlijk ook afwezig zijn geweest.

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 06 aug 2009 10:40

Sorry, ik en mijn vooringenomenheid gingen er weer vanuit dat iedereen net als ik in een 'gewoon huis' woont en dus uit een raam naar buiten kan klauteren of zo. Bij de mogelijkheid dat u in een appartement woont waarbij zulke deur de enige uitweg kan zijn, had ik niet stilgestaan. Dan nog zou ik geprobeerd hebben om aan de buren van het gelijkvloers te vragen om via hun raam naar buiten te mogen, maar die kunnen natuurlijk ook afwezig zijn geweest.
Op het gelijksvloer is geen bewoning maar een gang met de inkom en volledig afgesloten van de appartementen zit op de gelijkvloers een Dexia.

Enigste wat mijn vriend kon doen was 's middags wanneer we bevrijd waren vertrekken naar het werk om de laatste 2u ofzo nog mee te maken maar dat zag hij niet zitten.

Nunkifrutzz
Berichten: 50

#6 , 13 okt 2009 17:59

"De eerste drie dagen van het eerste contract voor een zelfde opdracht, worden beschouwd als proefperiode. Tijdens deze proefperiode kan het contract zowel door de werkgever als door de uitzendkracht worden beëindigd zonder opzeg."

zie ook http://www.acvonline.be/Sociale_wetgevi ... efault.asp#

Het uitzendkracht kon dus wel degelijk het contract beïndigen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”