Einde opzegperiode ... wat nu met firmawagen?

Stef DB
Topic Starter
Berichten: 1

Einde opzegperiode ... wat nu met firmawagen?

#1 , 31 jul 2009 15:56

Hallo,

Ik heb 3 maand geleden mijn ontslag gekregen met een opzegtermijn van 3 maand. Deze opzegtermijn is nu verlopen maar niemand heeft me gecontacteerd om de firmawagen terug te bezorgen. Heb mijn C4 ook nog niet gekregen. Het gaat om een consultancy bedrijf die tijdens mijn opzeg nog een andere missie ging zoeken. En indien ze die vonden gewoon doen alsof ik nooit mijn ontslagbrief gekregen heb.

Vandaag loopt die termijn af. Wat nu met die wagen? Ik vraag me af of ik problemen kan krijgen als ik die auto nu langer gebruik dan mijn opzegtermijn? Het enige dat ik nu heb is een brief van eind april waarin staat dat mijn opzegperiode van 1 mei ingaat. We zijn nu 3 maand later maar voor de rest geen nieuws. Ik krijg wel nog mijn loon gestort iedere maand.

Nu vraag ik me af of ze niets meer moeten doen? Extra documenten opsturen? Of wordt mijn ontslag nietig verklaard en moeten ze me weer ontslaan omdat ze ergens in gebreke zijn? Kan ik een boete krijgen omdat ik zelf geen contact opgenomen heb voor die auto?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 03 aug 2009 14:00

Als de wettelijke opzegtermijn verstreken is,dan is uw arbeidsovereenkomst beëindigd.

“Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen , hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm, waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld. Dat getuigschrift mag geen enkele andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

“Art.87.De werkloze dient zijn uitkeringsaanvraag in bij zijn uitbetalingsinstelling door middel van één van navermelde formulieren :1° het ‘werkloosheidsbewijs - arbeidsbewijs’ C 4, dat de werkgever overhandigt aan de werknemer wiens arbeidsovereenkomst een einde heeft genomen...”(M.B. Werkloosheidsbesluit 26 november 1991).

“Art.175.Onverminderd...worden gestraft :1° met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met een geldboete van 100 tot 1 000 frank of met één van die straffen alleen :a) de werkgever...die geweigerd of nagelaten heeft om de documenten voorgeschreven door of krachtens dit besluit, op te maken, af te leveren of aan te vullen in de voorwaarden en binnen de termijnen die zijn voorgeschreven...”(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

“Art.11.Wanneer de dienstbetrekking een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon ONVERWIJLD worden uitbetaald en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt...Art.12.De kwijting voor afrekening door de werknemer afgegeven bij het einde van de dienstbetrekking, sluit generlei afstand van zijn rechten in. Zij geldt slechts als ontvangstbewijs.Art.42.Onverminderd de artikelen 269 tot 274 van het Strafwetboek, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een maand en met geldboete van 26 tot 500 frank of met een van die straffen alleen:1° de werkgever,zijn aangestelden of lasthebbers die zich schuldig hebben gemaakt aan overtreding van de artikelen...11...”(Loonbeschermingswet 12 april 1965).

Komt uw werkgever deze verbintenissen niet na,spijts aangetekende aanmaning,wend u dan tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Is uw arbeidsovereenkomst beëindigd onderzoek dan zorgvuldig uw contract betreffende de firmawagen en gedraag u daarnaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”