Firma waar ik heb gesolliciteerd contacteert huidige werkgever zonder toestemming

DPS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Firma waar ik heb gesolliciteerd contacteert huidige werkgever zonder toestemming

#1 , 26 jan 2024 10:22

Hallo allemaal,

Een firma waar ik heb gesolliciteerd uit interesse heeft mijn huidige werkgever gecontacteerd ZONDER mijn toestemming.
Hierdoor zelfs op gesprek moeten gaan met het hoofd van het bedrijf.

Is dit iets waar ik mee verder kan?

Mijn huidige werkgever bekijkt me nu uiteraard niet meer op dezelfde positieve manier, m.a.w. zal dit sowieso een enorm negatief invloed hebben op mijn potentiële groei binnen dit bedrijf...

Ben nu zelfs meer geneigd om hier te vertrekken ongeacht dat mijn initieel idee was om enkel info te verstrekken over het pakket.

DPS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jan 2024 10:23

*waar ik heb gesolliciteerd uit interesse, kan het bericht niet meer wijzigen denk ik

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2024 10:35

Nee.

Reclame

LeenW
Berichten: 12858

#4 , 26 jan 2024 10:40

Waarom zou u daar toestemming voor moeten geven?

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2024 11:18

Dit word door veel werkgevers gedaan, ieder werkgever weet graag welk vlees men in de kuip heeft, als ik werkgever was kreeg ik ook dikwijls vragen over werknemers die wouden veranderen van werk.
Ik gaf altijd goede commentaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jan 2024 12:21

Dit is effectief en expliciet verboden!

https://www.gegevensbeschermingsautorit ... kandidaten

Ik zou dan ook klacht indienen, al is het maar uit principe.

Probleem is alleen dat dit niks verandert aan de relatie tussen u en uw huidige werkgever. Deze heeft op zich niks verkeerd gedaan.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 jan 2024 13:17

#1, ik heb de zinsnede zoals door u gevraagd gewijzigd in u openingstopic.

#6 Thomas, ik heb het topic van betrokkene nog eens grondig gelezen en het document in de link die jij hebt opgegeven. Ik zie niet onmiddellijk een schending van deze punten door de werkgever waar betrokkene heeft gesolliciteerd.

Door het feit dat de sollicitant de naam van de huidige werkgever als referendaris heeft opgegeven, geeft de potentiële nieuwe werkgever, m.i. althans de mogelijkheid op de huidige werkgever te contacteren voor meer referenties zolang hij zich aan de regels houdt zoals omschreven in jouw verwijsdocument.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jan 2024 13:29

#6 Thomas, ik heb het topic van betrokkene nog eens grondig gelezen en het document in de link die jij hebt opgegeven. Ik zie niet onmiddellijk een schending van deze punten door de werkgever waar betrokkene heeft gesolliciteerd.

Door het feit dat de sollicitant de naam van de huidige werkgever als referendaris heeft opgegeven, geeft de potentiële nieuwe werkgever, m.i. althans de mogelijkheid op de huidige werkgever te contacteren voor meer referenties zolang hij zich aan de regels houdt zoals omschreven in jouw verwijsdocument.
Dag Marcus, ik baseer mij op de expliciete stelling dat het opgeven van referentiepersonen kan gelden als toestemming om deze te contacteren. Daaruit leidt ik ook af dat het louter opgeven van vorige werkgevers daarvoor niet voldoende is.

Daarnaast zijn er ook meer vulgariserende artikels die hetzelfde zeggen:

https://interiminfo.be/nl/bericht/detai ... werkgevers

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”