Ontslag personeelslid : sociale verkiezingen 2024

Bedrivo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Ontslag personeelslid : sociale verkiezingen 2024

#1 , 12 dec 2023 16:48

Geachte
Situatie: wegens reorganisatie willen we een personeelslid ontslaan.
Hij is bediende en 15 jaar in dienst (hogere loonschaal).
We willen dit pas volgend jaar doen, na de kerstperiode (menselijke kant).
Hij heeft steeds goede rapporten gehad.
We beseffen dat we hem een hoge opzegvergoeding moeten uitbetalen (indien we die niet laten presteren).
Maar de sociale verkiezingen komen eraan. Kort na zijn ontslag begint de occulte periode voor de sociale verkiezingen waarin personeelsleden beschermd zijn en we niet weten of ze zich verkiesbaar stellen.
Bestaat het risico dat we hem ontslaan en hij naar de arbeidsrechtbank stapt ? En de rechter beslist hem meer te moeten betalen omdat er een vermoeden bestaat dat we dit net voor de occulte periode hebben gedaan ?

Bedrivo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2023 18:04

Niemand ?

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2023 19:00

Ik zie geen reden om ongerust te zijn over een ontslag vóór de occulte periode? Start is start. Anders blijf je bezig.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2023 19:09

https://employment.belgium.be/en/node/3810

Hij heeft steeds goede rapporten gehad

U zou bovenop de opzeg nog een fikse schadevergoeding moeten betalen.

Vindt u het zelf niet wat schijnheilig om kerstmis erbij te halen.

Ik hoop dat de arbeidsinspectie hier mee leest.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Bedrivo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2023 07:08

@marcus aurelius
We doen dit niet met plezier maar moeten uit economische overwegingen.
Dit is de enige functie die we kunnen herorganiseren.
Ik veronderstel dat als we dit op een correcte manier doen met een correcte uitbetaling, de arbeidsinspectie mag meelezen.
We willen enkel geen exuberant bedrag uitbetalen, gelinkt aan de sociale verkiezingen.

Bedrivo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2024 13:39

Goedemiddag
we hebben uiteindelijk het personeelslid niet ontslagen, maar zijn het gesprek aangegaan :
- uw betrekking wordt geschrapt uit economische redenen, maar wegens goed jobverleden, bieden we u de kans om binnen het bedrijf op zoek te gaan naar een nieuwe job.
Hij kan dus solliciteren op vacatures.
Hij gaat niet akkoord, want eenzijdige wijziging arbeidsovereenkomst en dus dit impliceert een eenzijdige verbreking van de overeenkomst. Hij pleit dat wij hem een gelijkwaardige functie moeten aanbieden of zijn huidige invulling moeten laten behouden.

Volgens wat ik lees, kan de arbeidsrechtbank oordelen dat het bedrijf het recht heeft om de invulling te wijzigen om economische redenen. Maar dan is er telkens sprake van een voorstel vanuit de werkgever.
Wordt het aanvaard dat er geen voorstel is maar het personeelslid zelf laten zoeken ?

Ondertussen vervult hij zijn normale (oude) taken.
Hoe lang mogen we dit volhouden ?
Of hoe lang kan hij dit volhouden ?
Want hij kan zeggen dat hij geen gepaste vacature vindt om op te solliciteren. Of niet weerhouden worden door de directe dienstchef.

Dank, Jef

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 feb 2024 18:01

Als de werknemer zelf op zoek moet gaan naar een andere functie omdat zijn functie verdwijnt, is dat een ontslag. Geen reden om het als een gunst voor te stellen.

Het alternatief is inderdaad een andere functie aanbieden. Je kan ook niet eenzijdig arbeidsvoorwaarden zoals loon wijzigen.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 feb 2024 20:59

Is een mooie Valentijn zou ik zo zeggen. Een prima werkkracht verdient meer respect.
Ik sluit mij aan bij # 4 Marcus

Bedrivo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2024 07:49

Ik lees veel ver/beoordelingen, niettegenstaande we de beste oplossing nastreven.
We hebben hem niet ontslagen.

Ik lees geen antwoord op mijn vraag.
Dus opnieuw : we zijn enkel het gesprek aangegaan dus op papier geen (officiële) wijziging van de functie.
Hoe lang kunnen wij als bedrijf dit volhouden om hem te vragen op zoek te gaan naar een andere functie en te solliciteren ?

Of is het gesprek al voldoende voor hem om ontslag in te roepen ? Op basis van wat ? Hij kan niks bewijzen.

Ik dank u voor de juridische reacties.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 feb 2024 08:39

Ik heb dit toch in antwoord #7 gezegd? Personeelslid kan gewoon blijven doorwerken in zijn huidige functie.

Het is aan u om een ander voorstel te doen, met behoud van rechten. Of om hem te ontslaan.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 feb 2024 09:45

# 10 Thomas het enige juiste.

Bovendien uw voorlaatste zin in # 9 zint mij helemaal niet. Getuigt van het tegengestelde wat u in uw topic beweert.
Werknemer laten solliciteren voor een andere functie ( die hij zelf moet gaan ontdekken in het bedrijf ) en indien het toch mogelijk is hem deze functie aanbieden aan mindere voorwaarden. En economische redenen en enkel zijn functie is voor reorganisatie vatbaar. Reorganisatie en een denkbeeldige functie zoeken, is een drogreden om hem weg te krijgen.
Ontslaat die persoon met de wettelijke uitbetalingen en volgens de regels.
Rechtbank en vakbonden zullen anders redeneren dan u. Intussen om kerstmis te sparen zijn we al 2 maanden verder en betaalt u maandloon voor een vervlogen functie.
Men moet weten wat men wilt.

Bedrivo
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 feb 2024 11:53

@Lynx xx
Er is nooit sprake geweest van mindere voorwaarden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”