Soort intentieverklaring verbreken?

YvesVerdyck
Topic Starter
Berichten: 1

Soort intentieverklaring verbreken?

#1 , 17 jul 2009 20:33

Mijn vrouw heeft half juni een nieuwe job gevonden, als bediende, en was zeer enthousiast. Na de goede sollicitatiegesprekken werd afgesproken om te starten einde augustus. Die nieuwe toekomstige werkgever daar liet haar een document ondertekenen (ik vermoed een soort intentieverklaring, geen officieel arbeidscontract) waarin stond dat ze aldus eind augustus per proefcontract start bij hen. De werkgever zei dat het geen officieel contract/document was, en dat dit louter ter informatie voor sociaal bureau moest worden ondertekend, en dat deze zo een garantie had dat ze eind augustus kwam werken. Omdat dit volgens werkgever geen officieel document was, hoefde het niet om een dubbel mee te krijgen. Ik heb mijn vrouw al verteld, dat iets tekenen zonder dubbeltje en zonder duidelijk te lezen een zéér stomme zet is!

Nu sinds heel kort, heeft mijn vrouw een nieuwe job gevonden die ze liever zou doen, en is daar sinds deze week gestart. Na negatieve berichten over haar toekomstige werkgever was ze dus beginnen verder zoeken naar ander werk. Ze heeft deze week verwittigd dat ze eind augustus dus niet zal komen werken...

Deze werkgever reageerde furieus, ze ging voor de rechtbank gesleept worden omdat ze hen in de steek laat, dat dat document wel officieel was, en dat ze zich een fikse boete kon verwachten, en dat ze ervoor ging zorgen dat ze een slechte naam kreeg en nergens anders werk zou vinden (redelijk kwaad toch he?).

Nu is mijn vraag, het gaat toch om een proefcontract binnenkort, dus welke nadelige stappen zou die werkgever ondernemen? Moet mijn vrouw zich echt aan boetes verwachten? Of wat kunnen we best zelf ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 jul 2009 10:38

“Art.12.Bij ontstentenis van een geschrift,is het getuigenbewijs toegelaten ongeacht de waarde van het geschil.“(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘Overeenkomstig art.1315 B.W en art.870 Ger.W. moet de partij die zich op een arbeidsovereenkomst beroept,het bewijs leveren van het bestaan van een arbeidsovereenkomst‘(Cass. 17 september 1990,Soc.Kron. 1991,151,noot)

Vraag dus aangetekend aan uw beweerde ‘werkgever’ om zulk bewijs en deel hem daarin mee dat u zich zonder dit bewijs niet gebonden acht.

Indien hij de arbeidsovereenkomst voor bediende met proefperiode zou bewijzen dan geldt :
“Art.81.§ 1. Onverminderd...kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn. Wanneer die beëindiging gebeurt tijdens de eerste maand van de proeftijd dan is de vergoeding gelijk aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend met het resterende gedeelte van die maand vermeerderd met de duur van de opzeggingstermijn.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”