ontslag & laster en eerrof

WhisperingWalker
Topic Starter
Berichten: 11

ontslag & laster en eerrof

#1 , 06 jul 2009 09:59

Ik werkte als IT manager in een call centrum, west vlaanderen.
Ik nam de taak over van iemand (de zoon van de baas ntoa bene, die het niet aankon).
Het complete netwerk is nu in orde en mijn onstalg kwam nakende. Dit omdat ik aankloeg dat het bedrijf mij illigale software werkt, omdat de wetten op de pravicy worden geschonden, omdat ik er tal van onregelmatigheden heb vastgesteld.
In minder dan een jaar werd ik ontslagen. werd mijn onstlagvergoeding betaald en kees is klaar. Dat dacht ik.
Om mijn C4 stond namelijk, dat ik gestolen had, onrechtmatig in de management lijst stond, werk weigerde uit te voeren en mijn peroonlijk verrijkte op de kosten van het bedrijf. Dit alles kan ontkacht worden MET bewijzen.
Enkele dagen later kreg ik nog een aangetekend schoijven, dat ik nog andere zaken heb gedaan.
Deze aantijgingen zijn VALS. Om die reden heb ik klacht wegens last en eerroof neergelegd bij de politie. Ook mijn syndicaat steunt me.

Er zit een kans in dat ik (omwille van al die redenen) geschorst wordt voor een uitkerng, ook naar een neiuwe job toe lijkt me dit niet zeer opportuun.

Ik heb nog geen advocaat onder de arm genomen. Echter welke zijn mijn mogelijkheden? Wanneer je als dief wordt gebrandmerkt, is het moeilijk solliciteren.

Ik zit een beetje met de handen in het haar. En weet me geen raad meer. Wat zijn mijn volgende stappen? Guduld uitoefenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 jul 2009 10:29

Heeft u er al aan gedacht om bij de BAF (http://www.anti-piracy.be/nl/) een onderzoek van het bedrijf in kwestie te vragen?

Idem privacy commissie om inbreuken te laten vaststellen?

WhisperingWalker
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 06 jul 2009 10:58

Ik heb reeds Business Software Alliantie (BSA) ingeschakeld.

Ik weet dat in Callcenters de (werk-)gegevens maar drie maanden mogen gehouden worden van de callagents. Daar worden deze jaren bijgehouden.

Een stelsel van beloningen wordt toegepast. Echter kom je niet bij je sterren, dan zorgen je negatieve sterren voor een zeer slecht uurrooster. of andere zaken..

Goed, allemaal waar en te bewijzen.

Echter wat kan ik nog meer doen om mezelf te beschermen?

Een dergelijk kat en muis spel zal enkel en alleen maar meer ergernis teweeg berngen, waarbij de verbaalste advokaat (lees duurste) het plecht zal winnen?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 07 jul 2009 10:55

“Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen , hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm, waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld. Dat getuigschrift mag geen enkele andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Maan uw werkgever aangetekend aan u onverwijld uw C4 te overhandigen waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld.Doet hij dit niet wend u dan met kopie van die aanmaning tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt wegens uw klacht inzake laster: "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 08 jul 2009 11:35

Als u klacht bij politie doet - krijgt u een klachtformulier - waarop procedure slachtoffer registratie opstaat.
U schrijft u in als slachtoffer bij het parket.
Op deze wijze kan u aan het parket vragen bepaalde onderzoeksdaden nu dus opsporingsdaden te doen ZONDER dat u daarvoor via een onderzoeksrechter moet passeren.
Het parket kan wel weigeren maar u kan het nu steeds vragen en ze moeten weigering toch toelichten.
Het parket moet u nu ook op de hoogte houden van het verloop van de zaak.

paling
Berichten: 280

#6 , 09 jul 2009 17:48

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:08, 1 keer totaal gewijzigd.

WhisperingWalker
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 15 aug 2009 13:31

Hoi mensen bedankt, zover tot deze gegevens.
Ondertussen zijn we al een stukje verder in tijd.

1 maand na mijn ontslag kreeg ik een politie verhoor. Dit omdat ik (1 maand na mijn ontslag!) een harde schijf (zou) heb(-ben) ontvreemd.
Mijn klacht van laster en eerroof was toen al neergelegd.

Het vervolg is nog mooier. Ik heb een broer die overleden is in Vietnam. En daar begraven. Daarvan werd een dvd gemaakt. Dit unieke exemplaar liet ik opsturen naar mijn bedrijf. De reden is simpel, mijn broer had een bedrijf in Vietnam, en van bedrijf naar bedrijf iets versturen, zeker over dergelijke exotische plaatsen is een hachelijk avontuur. Er werd dus beslist om deze naar mijn bedrijfsadres te verturen. Mijn ex-bedrijf heeft nergens in de kosten moeten delen. Alles was reeds financieel geregeld vooraf.
Twee dagen na mijn ontslag, kreeg mijn ex-bedrijf deze dvd.
Nu willen ze deze niet meer terug geven. Na bellen, en een aangetekend schrijven de politie ingeschakeld.

Eigenlijk is dit je reinste vorm van pesterijen;

En de enige waarschijnlijke vorm is dat die ik kan geven, is vrij simpel, er wordt een loopje genomen met de wetgeving tov de call agenten, en toonde dat dit niet kan. Ik kreeg mijn ontslag ...
Machtspositie ipv leiderschap!

Ik ka kijken om me gelijk als slachtoffer te "postuleren" om het even mooi uit te drukken :-)

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 17 aug 2009 19:07

Normaal als die brief op UW naam is toegekomen met adres van de firma kan deze brief ook als privé worden beschouwd.
Bij ons geven we ofwel het secretariaat ofwel een collega toelating onze post te openen die op naam staat - gezien post op naam in principe privé is.
Ik heb daar al woorden mee gehad met mijn baas die zegt dat secretariaat alles mag openen maar die is door de juridische dienst teruggefloten op naam in principe niet openen.

PS gezien u daar niet meer werkt kan hij natuurlijk alles terugsturen...
Achterhouden van poststukken misschien ??

U laten registreren al slachtoffer bij griffie rechtbank niet vergeten

WhisperingWalker
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 19 aug 2009 16:48

Over het openen van post op uw persoonlijke naam is al veel gezegd.

Weliswaar dat ik mij zo snel mogelijk moet registren, of anders valt alles door de mazen van het net = geseponeerd.
Dat weet ik nú pas.
[off topic]
Enkele jaren geleden werd mijn huis leeggeroofd. En ik wist ook van wie. Dus ik diende klacht neer. En nam een advokaat onder de arm. Die zou alles regelene. Nooit iets meer van gehoord.
Toen ik begon navraag te doen. Van de advokaat kreeg ik geen enkel antwoord, aangetekend, telefonisch of niet... Hij bleef doof.
Ben toen naar de orde der advokaten gestapt, ook hier ging de advokaat vrijuit. Omdat hij het een jaar aan een stuk te druk had. Met die uitleg werd de gehele zaak geseponneerd. Meer nog, indein ik een andere advokaat zou nemen, dan moest ik die eerste uitbetalen EN dan nog moest ik een advokaat weten te vinden die een collega zou willen aanklagen ...

Had ik me maar laten registren... Nu die wervikse advocaat hoef ik niet meer...

[off topic]

WhisperingWalker
Topic Starter
Berichten: 11

#10 , 19 aug 2009 17:34

Ik heb het even opgezocht voor iedereen:

vraag
De post die ik op mijn bureau vind, is reeds geopend. Soms is de inhoud gewoon uit de enveloppe gehaald. Niet dat ik mijn privé post laat toekomen op het werk of dat ik geheimen heb voor mijn werkgever, maar ik vind het toch gek dat dit gebeurt. Is dit geen schending van de privacy? Mag mijn werkgever mijn post openen?

Antwoord
Volgens de grondwet is het briefgeheim onschendbaar. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen de professionele en de niet-professionele sfeer. Een brief mag niet door derden (dit is iemand anders dan afzender of bestemmeling) geopend worden.

Privacy
De bescherming van het briefgeheim is niet alleen een kwestie van privacy, het is ook een kwestie van strafwetten: wie een "aan de post toevertrouwde brief" opent of wegmaakt, begaat een misdrijf. Merken we wel op dat deze strafbepaling enkel van toepassing is tijdens de behandeling door de post; dus niet wanneer de brief bijvoorbeeld al in het postbakje is aanbeland.

Het briefgeheim en de privacy zijn echter wél binnen de ondernemingsmuren van toepassing. het komt erop aan deze principes realistisch en met gezond verstand in de praktijk toe te passen.

Ter attentie van
Vaak zijn brieven gericht "aan de onderneming x, ter attentie van persoon y". De werkgever mag al deze brieven lezen, ook als ze aan een andere persoon binnen het bedrijf zijn gericht. Hij is immers ook geadresseerde.

Anders ligt het bij briefwisseling met vermeldingen als "persoonlijk" of "vertrouwelijk" bij de naam of als er bij het adres van het bedrijf "per adres" vermeld is. In zulke gevallen gaat het om niet-professionele briefwisseling. De werkgever mag ze dan in principe niét lezen. Hij is immers geen geadresseerde. eén en ander kan tot problemen leiden. Wat met de brief, gericht aan de collega die langdurig ziek is of ontslagen is?

Soms is het bovendien niet helemaal duidelijk of een brief nu persoonlijk is of niet. In zulke gevallen moet het gezond verstand primeren. Dikwijls zal men uit de aard van de zending (bijvoorbeeld de afzender), kunnen opmaken of het om een persoonlijke of professionele zending gaat.

Vuistregels
Vermijd discussies. als de geadresseerde aanwezig is, bezorg hem/haar de zending dan ongeopend, tenzij de betrokkene ermee instemt dat zijn post geopend wordt.
Indien men er redelijkerwijze kan van uitgaan dat het om een professionele zending gaat, mag de werkgever ze openen.
Zendingen waarvan men redelijkerwijze kan vermoeden dat zij een persoonlijk karakter hebben, mogen niet geopend worden.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”