Vraag om een andere job te zoeken.

Sucho 10
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: ZOTTEGEM

Vraag om een andere job te zoeken.

#1 , 05 jul 2009 19:59

Hallo,
Ik ben Productie Manager en ook lid van het Management Team bij een kleine KMO van een 30-tal mensen.
Vorige week dinsdag werd ik bij de Algemene Directeur geroepen waar ik te horen kreeg dat de mayonaise tussen ons beiden op was en dat ik dus maar beter uitkeek naar een andere job. Een C4 zou ik niet krijgen, maar wel zou er van me verwacht worden om mijn wettelijke opzegperiode (is nog niet gegeven) uit te doen.
Ik ben 48 jaar, bijna 4000Euro bruto/mnd, leasing VW passat stationwagen + tankkaart, Gsm & abonnement en hospitalisatieverzekering.
Vrijdag 10 juni is de laatste werkdag voor de sluiting van 3 weken.
Mijn vragen :
1. Is opzeg terwijl ik in vakantie ben wettelijk ?
2. Hoeveel bedraagt de wettelijke opzegperiode ?
3. Nu de directeur me heeft gevraagd om uit te kijken naar een andere job, heb ik recht op vrije uren om te solliciteren zonder een geschreven opzeg te hebben ontvangen ?
4. Wat zijn mijn rechten en plichten op 't moment van het ontvangen van een schriftelijke opzeg ?
Alvast bedankt voor jullie info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sucho 10
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: ZOTTEGEM

#2 , 06 jul 2009 20:40

Nog vergeten te vermelden :
13-05-2008 : in dienst trede
eind-07-2009 : opzegging (is reeds bevestigd door personeelsdienst)

Ben eveneens adjunct Preventieadviseur.

Mvg
Sucho 10

WhisperingWalker
Berichten: 11

#3 , 06 jul 2009 21:44

Je MOET altijd een C4 krijgen.... Anders kan je niet stempelen!
Je kan er rustig blijven, en zoeken naar ander werk.

Zelfs met zwarwichtige redenen moet je een C4 krijgen, dan kan je wel je kans op RVA vergeten.

Op job At kan je dergelijke zaken vinden, ook op Monster be

http://content.jobat.be/nl/dossier/ontslag/

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 07 jul 2009 03:15

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:10, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 07 jul 2009 10:52

”Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28, 1°(=vakantie)...§ 2. Onverminderd...kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR(*geïndexeerd = 29.729 euro) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

* Zie Belgisch Staatsblad 12 november 2008.

Zo lang u geen opzegging ontving hebt u geen recht op vrije uren om te solliciteren

“Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen , hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm, waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld. Dat getuigschrift mag geen enkel andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Maan uw werkgever aangetekend aan u NA opzegging onverwijld uw C4 te overhandigen waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld.Doet hij dit niet wend u dan met kopie van die aanmaning tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

paling
Berichten: 280

#6 , 07 jul 2009 18:15


“Art.21.Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer alle sociale bescheiden en een getuigschrift te overhandigen , hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm, waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld. Dat getuigschrift mag geen enkel andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Maan uw werkgever aangetekend aan u NA opzegging onverwijld uw C4 te overhandigen waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld.Doet hij dit niet wend u dan met kopie van die aanmaning tot Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
er is een onderscheid tussen een getuigeschrift van tewerkstelling in de zin van art. 21 (o.a. om te solliciteren) en een werkloosheidsattest C4 dit attest moet ook de reden van ontslag vermelden .

zie bij formulieren en de omschrijving ervan op de site van de rva inzake een C4 , vind echter de wettekst niet waarin de inhoud van een C4 word bepaald

Sucho 10
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: ZOTTEGEM

#7 , 06 aug 2009 00:07

Het verhaal is als volgt verlopen :
Op vrijdag 10 Juli heb ik thuis via gewone post een brief ontvangen met een betekening van opzegging.
Er is eveneens een aangetekende brief verzonden, maar die heb ik wegens verlof in het buitenland niet ontvangen.

Op het werk ben ik ontheven uit alle functies en alle communicatie via email is kortgesloten. Er is me enkel een to-do list overhandigd met uit te voeren taken tijdens mijn opzegperiode van 4 maand waarbij ik dagelijks een fiche dien in te vullen met de uitgevoerde taken 's voormiddags en 's namiddags.
De wettelijke afwezigheden tijdens de opzegperiode om nieuw werk te zoeken dienen aangevraagd en goedgekeurd te worden door de directeur.

Is dit allemaal correct ?
Wat met de ontslagbescherming van de preventieadviseur ?
Arbeidsrechtbank Mechelen 24 februari 2009, A.R. nr. 08/326/A :
De werkgever werd veroordeeld tot de betaling van een beschermingsvergoeding gelijk aan 5 % van het loon van de werknemer gedurende twee jaar.
Mvg

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”