Concurrentiebeding + werkloos

chacha
Topic Starter
Berichten: 64

Concurrentiebeding + werkloos

#1 , 03 jul 2009 14:32

In contract : "Gedurende een termijn van 6 maanden volgend op de bëeindiging van deze overeenkomst zal de werknemer zich onthouden soortgelijke activiteiten uit te oefenen waardoor hij de mogelijkheid heeft de vennootschap nadeel te berokkenen door de kennis die hij verworven heeft voor zichzelf of ten voordele van een concurrende onderneming aan te wenden. Dit niet concurrentiebeding is beperkt tot Belgie.
Tenzij de venootschap binnen een periode van 15 dagen na de beindiging van oinderhavige overeenkomst van de werkelijke toepassing van het niet-concurrentiebeding afziet, zal hij aan de werkenemer een eenmalige fofaitaire vergoeding betalen gelijk aan de helft van het bruttoloon van de bediende en overeenstemmend met de toepassingsduur van dit beding.

Ik ben in opzeg en verdien meer dan 50K per jaar.

1. Als ik na de opzeg geen werk heb en mijn ex werkgever laat niets weten na 15 dagen, heb ik er dan recht op ? Moet dit voor de rechtbank of is een aangetekend schrijven voldoende ?

2. Als ik wel ander werk heb, moet ik dan voordat ik er teken een document van de werkgever vragen waarin hij er van af ziet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chacha
Topic Starter
Berichten: 64

#2 , 04 jul 2009 15:07

Wanneer de werkgever zijn werknemer ontslaat is het concurrentiebeding niet van toepassing. In dit geval kan de werknemer dus wel degelijk bij de concurrentie gaan werken. Bij het ontslag van de werkgever is er dan ook geen compensatoire vergoeding verschuldigd.

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... beding.htm

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”