ontslag - wat je moet doen tijdens de opzegperiode

chacha
Topic Starter
Berichten: 64

ontslag - wat je moet doen tijdens de opzegperiode

#1 , 03 jul 2009 12:01

Ik ben IT consultant en ontslagen met een opzeg van 9 maanden.
Na 1 maand is mijn werk bij de klant ten einde.
Er is momenteel geen werk voor handen.

Wat mag de werkgever mij intussen laten doen
1) studeren (op hun kantoor, 8 maanden dus !) ?

2) verplicht solliciteren voor mijn rekening (ook voor hun rekening maar dit is natuurlijk geen probleem). Kunnen ze me daarvoor verplichten op hun kantoor te zitten (8h per dag, 8 maanden) ?

3) werk dat onder mijn niveau zit (in contract staat dat ik "bedrijvigheid die met zijn vakkennis overeen komt" niet kan weigeren). Dus bv receptionist ? Programmeur ?

4) als ze mij totaal geen werk geven, maar wel verplichten naar kantoor te komen, kan ik hun dan iets aansmeren ?

U merkt dat ze eigenlijk proberen me buiten te werken zonder de opzeg te betalen.

2e vraag. Ik heb bij de werkgever 5,5 jaar geen opleiding gekregen. Kan ik dat gebruiken als argument om de opzeg te verlengen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 04 jul 2009 11:57

Wat je onder 3) beschrijft zou in feite voldoende moeten zijn om te oordelen. Aan de andere kant als je naar kantoor mag komen en je niets werk word gegeven in de hoop dat je een tegenopzeg geeft dat moet je zelf beoordelen. Kan je dit niet gebruiken om eens goed uit te slapen ? Kan je niet zorgen dat je steeds in de weg loopt ? Je kan het in feite nog zo gek niet bedenken en iets uitvinden waarbij ze je nog liever uitbetalen dan je zien rond te hangen. Een beetje verbeeldingskracht zal wel nodig zijn denk ik.

Receptionist is uitgesloten volgens mij, maar programmeur lijkt mij toch mogelijk.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

paling
Berichten: 280

#3 , 04 jul 2009 13:38

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 04 jul 2009 20:29

Begrijp ik wel, maar zulke zaken moeten dan ook nog bewezen worden en een getuigenis van een andere collega werknemer word in de meeste gevallen niet aanvaard voor een vrederechter.

Ik bedoelde maar dat de poster met een beetje creativiteit toch iets zou moeten kunnen vinden, zodat in dit geval de werknemer hem liever ziet gaan dan komen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 04 jul 2009 21:25

Zoiets noemt overleg.

Ik zou de poster aanraden alles zoveel mogelijk op schrift te zetten en hierin ook duidelijk te maken dat hij altijd bereid is om gemeenschappelijk te overleggen wat in zijn situatie de beste oplossing is. Die werkgever weet ook heus wel dat een IT'r altijd zonder al te veel moeite bewijzen kan verzamelen van feiten waarmee die werkgever niet in orde is. Dreigen zal hier zelfs niet hoeven.

(werkgebonden ervaring leet me dat deze groep van professionelen de grootste aangevers zijn van overtredingen naar overheidsinstellingen toe..)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”