Ontslag nemen tijdens tijdskrediet ?

NAMASTE
Topic Starter
Berichten: 1

Ontslag nemen tijdens tijdskrediet ?

#1 , 30 jun 2009 18:37

Zou graag vanaf 1 september 2009 in loopbaanonderbreking gaan tot en met 30 april 2010. Nu mijn vraag is ...
Kan ik onslag nemen tijdens deze periode ? Mijn opzeg periode is normaal 3 maanden. Maar dit zie ik echter niet zitten.
Indien dit zou kunnen, wanneer moet ik dan mijn ontslag aanbieden.
Ben ik verplicht om mijn 3 maanden nog uit te doen na mijn loopbaanonderbreking ?(tijdskrediet) Ik werk in de privé sector als bediende.
Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 jul 2009 15:28

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere...Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28, 1°, 2° en 5°, 29 en 31.Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

De artikelen 99-107bis van 22 JANUARI 1985. - Herstelwet houdende sociale bepalingen, regelen de onderbreking van beroepsloopbaan

Zie ook 19 DECEMBER 2001. - Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 77bis van 19 december 2001, gesloten in de Nationale Arbeidsraad...tot invoering van een stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en vermindering van de arbeidsprestaties tot een halftijdse betrekking

De artikelen 28, 1°, 2° en 5°, 29 en 31 van de Arbeidsovereenkomstenwet omvatten NIET de onderbreking van de beroepsloopbaan,noch een stelsel van tijdskrediet, loopbaanvermindering en vermindering van de arbeidsprestaties. Hieruit ZOU men a contrario KUNNEN afleiden dat de werknemer tijdens het stelsel van tijdskrediet zijn arbeidsovereenkomst niet kan opzeggen. Strikt logisch echter houdt het stilzwijgen over tijdskrediet in de artikelen 28, 1°, 2° en 5°, 29 en 31 van de Arbeidsovereenkomstenwet dit niet in.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”