eigen zaak starten in concurrentie met huidige job: ontslag?

Innana
Topic Starter
Berichten: 36

eigen zaak starten in concurrentie met huidige job: ontslag?

#1 , 26 jun 2009 10:13

In het najaar starten mijn man en ik een eigen zaak op, een franchise van een voedingswarenhuis om preciezer te zijn. Alleen stellen wij ons nu de vraag wanneer hij het beste zijn ontslag zal indienen. Hij werkt momenteel namelijk ook in een voedingswarenhuis als winkelverantwoordelijke. Als hij, zoals verplicht, 3 maanden op voorhand zijn ontslag indient, is de kans dan niet groot dat ze hem direct laten vertrekken, omdat er een belangenconflict is en we met onze eigen zaak concurrentie zullen vormen? Wacht hij dan best met het melden van het nieuws tot een week voor hij eigenlijk van plan is om te stoppen? In het contract staat niet dat concurretie een reden is voor onmiddellijk vertrek (wel drugs, drank, stelen e.d.) maar er staat wel in dat hij geen andere beroepsactiviteit mag hebben die concurrentie kan betekenen. Er staat echter niet bij welke maatregelen in dit geval zullen genomen worden...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 27 jun 2009 19:00

er moet een clausule inzake concurrentiebeding in het contract staan - eventueel met een ofwel periode ofwel plaatsomschrijving.
beroepsverbod opleggen is verboden.

Wanneer dat er niet instaat kan de werkgever weinig vertellen - vraag eens na vb bij unizo.

Het gaat vooral over klanten en condities meenemen voor uw eigen zaak.

Nu zie ik toch regelmatig vertegenwoordigers die van de ene naar de andere firma gaan zonder veel probleem in dezelfde branche.
We komen ze vb tegen op beurzen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”