CAO 32bis: werknemer wil niet naar nieuwe werkgever

puttemanp
Topic Starter
Berichten: 616

CAO 32bis: werknemer wil niet naar nieuwe werkgever

#1 , 26 jul 2023 12:08

Vraagje waar ik nu me geconfronteerd word:

Op 1 september wordt 1 van mijn 4 winkels overgenomen door een nieuwe uitbater. Hier treedt CAO32bis in werking, dit is duidelijk.

Wat echter als personeel te kennen geeft dat zij niet gediend zijn met de nieuwe werkgever, en eigenlijk wensen verder te werken voor mij maar in een ander winkelpunt.

Voor de duidelijkheid: alle vestigingseenheden zijn ondergebracht in dezelfde BV maar hebben elk hun eigen vestigingsnummer.

Voor de betrokken werknemers is er plaats en opportuniteit in de andere winkels.

Iemand die hieroover iets meer kan zeggen?

Thx.

P.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2023 12:46

Als werkgever en werknemer hiermee akkoord gaan aan dezelfde voorwaarden, zie ik geen problemen. Wel inschrijven in de betrokken vestiging en aan dezelfde voorwaarden en functies ( of verbetering ).

puttemanp
Topic Starter
Berichten: 616

#3 , 26 jul 2023 13:00

De vraag komt van de betrokken werknemers, en wij zijn akkoord.
Uiteraard zou er een bijlage aan het contract getekend worden met de nieuwe arbeidsplaats.

P.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2023 13:48

#3 Dan zie ik persoonlijk geen problemen als alles duidelijk op papier en ondertekend is door beide partijen. Dus gebeurt er ook niets onder dwang. Voorbeeldig.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2023 16:16

Open vraag: wat met de rechten van de overnemer?

Die neemt een winkel over inclusief het personeel. Zelfs als die achteraf hun opzeg zouden geven, heeft hij nog hun opzegperiode om nieuw personeel te zoeken en te laten opleiden.

Nu neemt hij een winkel over, betaalt daar een prijs voor en achteraf zit er geen personeel bij.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 jul 2023 18:49

Overname is 1 september 2023

https://www.pulsmagazine.be/2019//03/21 ... :~:text=Je

https://werk.belgie.be/nl/themas/herstr ... ereenkomst

Volgens mij kan dit perfect indien huidige werkgever en werknemer onderling akkoord gaan met deze werkplekwijziging.

Thomas_A corrigeer mij indien fout, geen probleem.

builder
Berichten: 189

#7 , 26 jul 2023 19:00

De relatie werkgever/werknemer is één ding. Als beiden overeenkomen om van werkplek te veranderen is dat natuurlijk OK.

De relatie huidige eigenaar/overnemer is iets anders.
Ik veronderstel dat er een contract is waarin precies is omschreven wat er overgegeven wordt, en welke overnameprijs daartegenover staat.
Als aan de overnemer een winkel met volledige en ervaren personeelsbezetting wordt verkocht, dient de huidige eigenaar dat ook zo te leveren. Indien hij hierin faalt zal de overnemer prijsvermindering of ontbinding overeenkomst kunnen vorderen, al dan niet via de rechtbank.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 jul 2023 19:07

Ik zag het ook tussen de huidige eigenaar en de overnemer.

Eigenaar krijgt een som geld en de overnemer in de plaats een pand (of huurcontract), inrichting, voorraad, een klantenbestand en personeel.

Niemand zou hier akkoord zijn als de eigenaar nu nog een deel van de voorraad voor eigen rekening verkoopt. Idem als hij zijn klanten actief mailings stuurt voor zijn andere winkels. Het personeel nu een nieuw contract geven lijkt mij hetzelfde.

Onduidelijk voor mij of de overnemer dat juridisch hard kan maken.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jul 2023 19:35

Toch een bemerking op #7 en #8
Personeel is niet wettelijk verplicht om mee over te gaan. Kunnen ook ontslag nemen en bij hun huidige baas terug beginnen zonder dat de overnemer het kan beletten. Personeel is geen handelswaar dat men kan verkopen. Voorraden en klantenbestanden; inboedels; rollend en vast materieel horen bij de verkoop en worden ook opgemaakt in de verkoopoverdracht en met een prijskaartje.
Maar welk prijskaartje ( indien wettelijk ) op personeel.

Bovendien meldt TS in zijn topic dat het personeel niet gediend is met de nieuwe overnemer. En het is niet zo dat TS het personeel weglokt.

puttemanp
Topic Starter
Berichten: 616

#10 , 26 jul 2023 19:50

De situatie is iets ingewikkelder dan een gewone uitvoering van CAO32bis.

Ik zit in een franchisesysteem waarin ik 4 winkels uitbaat. 1 van de winkels, diegene die nu 'overgenomen' wordt zit in een uitbatingshuurovereenkomst. Behalve de voorraad (en wat prullaria over de jaren heen verzameld) zit alles vervat in het huurcontract (meubilair, uitrusting,...).
Dit contract komt tot een eind in september, en we zijn niet tot een vergelijk gekomen voor de aankoop van het handeslfonds.

De franchisegever gaat nu zelf het winkelpunt uitbaten.

In theorie is dit een 'simpele' CAO32bis: personeel gaat mee over.
Echter, onze BV blijft bestaan met 3 winkels, en het personeel heeft duidelijk aangegeven niet te willen overstappen naar de franchisegever. Dit zijn mensen die ruim 5 jaar voor ons werken, en ze zien het niet zitten om over te stappen naar een strengere uitbating, hun vrijheden te verliezen en de familiale sfeer op te geven.
Toeval wil dat ik vacatures heb in de andere winkels, dus je zou zeggen een win-win situatie.
CAO32bis is duidelijk: personeel moet mee.
Lijkt me dat het personeel niet anders zal kunnen dan overstappen, onmiddellijk ontslag nemen waarbij ik onmiddellijk een nieuw contract geef met behoud ancienniteit en voordelen voor de nieuwe werkplek (en ik geef liever eerst een nieuw contract voor zij ontslag zouden nemen).

Als iemand een andere mening toegedaan is hoor ik het graag.

P.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 jul 2023 20:15

De situatie is iets ingewikkelder dan een gewone uitvoering van CAO32bis.

Ik zit in een franchisesysteem waarin ik 4 winkels uitbaat. 1 van de winkels, diegene die nu 'overgenomen' wordt zit in een uitbatingshuurovereenkomst. Behalve de voorraad (en wat prullaria over de jaren heen verzameld) zit alles vervat in het huurcontract (meubilair, uitrusting,...).
Dit contract komt tot een eind in september, en we zijn niet tot een vergelijk gekomen voor de aankoop van het handeslfonds.

De franchisegever gaat nu zelf het winkelpunt uitbaten.

In theorie is dit een 'simpele' CAO32bis: personeel gaat mee over.
Echter, onze BV blijft bestaan met 3 winkels, en het personeel heeft duidelijk aangegeven niet te willen overstappen naar de franchisegever. Dit zijn mensen die ruim 5 jaar voor ons werken, en ze zien het niet zitten om over te stappen naar een strengere uitbating, hun vrijheden te verliezen en de familiale sfeer op te geven.
Toeval wil dat ik vacatures heb in de andere winkels, dus je zou zeggen een win-win situatie.
CAO32bis is duidelijk: personeel moet mee.
Lijkt me dat het personeel niet anders zal kunnen dan overstappen, onmiddellijk ontslag nemen waarbij ik onmiddellijk een nieuw contract geef met behoud ancienniteit en voordelen voor de nieuwe werkplek (en ik geef liever eerst een nieuw contract voor zij ontslag zouden nemen).

Als iemand een andere mening toegedaan is hoor ik het graag.

P.
Ik volg u helemaal. Goede werkgever.

Personeel kan nu ook al hun ontslag geven tegelijkertijd een contract bij u ondertekenen ( beide partijen ) en in dienst treden na de opzegtermijn. U kunt hun een nieuw contract geven ( nu al zoals u zegt ), de begindatum kunnen jullie zelf vaststellen naar aanleiding van de einddatum vorig contract.
Moet kunnen.

Opzegtermijnen 4-5 jaar dienst = 7 weken 5-6 jaar dienst = 9 weken

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... enkomst-13

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”