Uitbetaling na beeindiging in onderling akkoord

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

Uitbetaling na beeindiging in onderling akkoord

#1 , 17 jul 2023 10:27

Beste,

Pc 200, contract beeindigd in onderling akkoord (zelf ander werk gevonden en ze wilden me geen vier weken uitbetalen, dus akkoord gevonden).

Echter: werkgever weigert mijn recupdagen uit te betalen; zegt dat deze automatisch vervallen als ik uit dienst ga (40 uren gewerkt ipv 38 dagen).

Weigert 13de maand voor 6 maanden uit te betalen. W

builder
Berichten: 190

#2 , 17 jul 2023 11:19

Als ADV-dagen collectief zijn vastgelegd in de onderneming, vervallen deze bij ontslag.

Eindejaarspremie : geen 5 jaar anciënniteit en niet in dienst op het normale tijdstip van betaling, werkgever moet idd. niet uitbetalen.

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2023 11:24

ADV dagen zijn vrij te bepalen, zelfs overdraagbaar naar het jaar erop.

Ik dacht gelezen te hebben dat er bij onderling akkoord pro rata de 13de maand moest worden berekend aangezien dit niet is uitgeqloten/bepaald in pc 200 cao.

Kan dat?

Reclame


NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jul 2023 12:08

In theorie heb ik er dus recht op.

En mbt ADV dagen? Ik heb 6 maanden 40/uur gewerkt en slechts betaald voor 38 uur. Mag mijn ex werkgever me zomaar niet betalen voor gewerkte dagen?

Thomas_A
Berichten: 2381
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2023 15:49

Hoe lang was u in dienst?

U zegt dat u in principe recht hebt op eindejaarspremie, dus 5 jaar dienst (al kan het dan nog uitgesloten worden in onderling akkoord). Dat komt echter niet overeen met uw stelling “de werkgever wil geen 4 weken uitbetalen”.

Is er al een akkoord ondertekend door beide partijen?

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2023 16:27

Ik werd.gevraagd in onderlinge akkoord het contract te verbreken omdat:
1) vier weken opzeg voor hen gelijk was aan uitbetalen omdat ze geen werk hadden (mijn missie kwam ten einde, en bij nieuwe missie was uitgesloten wegens inwerkperiode)
2) 1 jaar in dienst
3) twee dagen voor het einde van de missie werd besloten met onderlinge akkoord het contract stop te zetten omdat ze me niet bij de nieuwe klant aht werk konden zetten voor wie 4 weken. Hierdoor kon ik miijn adv dagen onmogelijk opnemen daar ik bij het bedrijf waar ik werkte minstens 2 weken op voorhand moest gevraagd worden. En mensen moest opleiden.
4) ik werk als consultant, op basis van specifiele periodes beslist tss werkgever en klant.

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jul 2023 16:29

En: pc 200 sluit niet uit dat er een eindejaarspremie uitbetaald moet worden noch dat 5 jaar minimum moet gewerkt zijn igv opzeg met onderlinge akkoord. Ik baseer me op de cassatierechtspraak.

Minstens 6 maanden in dienst was toen een vereiste.

Thomas_A
Berichten: 2381
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jul 2023 17:01

Maar dan zou het in uw onderling akkoord moeten staan…

En indien wel 5 jaar dienst enkel wanneer het niet van toepassing zou zijn.

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jul 2023 17:42

Staat niets in mijn overeenkomst, behalve einde contract in onderling overleg, opgemaakt twee dagen voor einde datum.

Verder: wat let vrij te nemen ADV dagen? Ik krijg te horen dat ik maar mijn adv dagen had moeten opnemen... Onmogelijk, vooral omdat die van juni pas op 1/07 kon worden opgenomen...

Umbra666
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jul 2023 11:21

Werk zelf sinds eind 2021 onder PC 200, voordien steeds als arbeider (voornamelijk pharma). Is best ff aanpassen, maar uiteindelijk niks dan voordelen.

Mbt uitbetaling 13de maand pro rata, is bij het beëindigen vh contract met onderling akkoord, toch duidelijk 5 jaar anciënniteit vastgesteld of je werkgever moet dit in de eigen CAO (betere voorwaarden dmv vakbond) anders hebben vastgelegd.
Dat laatste zal niet aan de orde zijn, daar ze je 13de maand niet pro rata uitbetalen na 1j anciënniteit. Hier houd je werkgever zich dus 100% aan de regels, zoals beschreven in CAO PC 200.
Voorheen was het recht op 13de maand pro rata vanaf 5 jaar anciënniteit niet nadrukkelijk opgenomen.

Mbt ADV-dagen, daar de wet en zo ook PC 200 een 38u/week vassteld en werknemers voornamelijk 40/week doen, krijg je hier 12 ADV-dagen of inhaalrust (1 adv-dag/maand) voor.
De te veel aan gewerkte uren/dagen, die je niet als inhaalrust hebt opgenomen, moet de werkgever toch gewoon als overuren uitbetalen. Dikke zever van u ex-werkgever, dat je u ADV-dagen maar op had moeten nemen, als de periode tussen zekerheid nieuwe job en de onderlinge beëindiging van je oude job, zo kort, vrijwel onbestaande is, moet je werkgever je de te veel gepresteerde uren/dagen, niet wegzetten als een doorprikte luchtbel. Werkprestaties= recht op loon.
Anders gaat u werkgever in tegen de wettelijke arbeidsduur van 38u-week.

Mij heeft mn verbreking van je contract met onderling akkoord, altijd afgeraden. Ook al heb je nieuwe job, gewoon zelf ontslag nemen en je wettelijke opzegtermijn uitdoen, ook heb je recht op 1 betaalde sollicitatie-dag/week (ook al heb je reeds officieel nieuwe job), kun je hier reeds verworven ADV-dagen opnemen, ook telt ziekteverlof gewoon mee en verlengt je opzegtermijn niet. En daar je uzelf kunt verbeteren of gewoon nood had om te switchen, geeft boost en nice als je dat kunt uiten.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”