Werkmateriaal gestolen uit bedrijfswagen

J. Vanopdebergh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Werkmateriaal gestolen uit bedrijfswagen

#1 , 21 jun 2023 13:45

Beste,

Enkele maanden geleden is er na mijn diensturen ingebroken in mijn bedrijfswagen.
Hierbij hebben ze werkmateriaal gestolen uit mijn koffer. De wagen was gesloten en de goederen waren volledig uit het zicht opgeborgen.
De materialen had ik nodig om klimacties uit te voeren en zijn bovendien dermate zwaar dat het uitladen en thuis opbergen ervan weinig evident is. Toch deed ik dit 99,9% van de tijd wel.

Noch de arbeidsovereenkomst, noch het arbeidsreglement, noch enige policy heeft het hierover. Het enige dat ik kan terugvinden over gestolen spullen uit de bedrijfswagen slaan op diefstal van privéspullen, wat bij mij dus niet het geval is.
Op mijn eerste werkdag is er louter mondeling gezegd geweest dat ik moet proberen mijn wagen steeds te legen na de werkuren omdat ik volgens hen in een "gevaarlijke" buurt woon.

Mijn werkgever heeft mij na de feiten laten weten dat alle schulden op mij verhaalt worden in een mail. Hierna is hier enkel mondeling over gesproken geweest. Hierbij heb ik steeds gezegd dat ik weiger te betalen omdat ik niet akkoord ga.

Enkele weken geleden heb ik mijn ontslag ingediend omdat ik hier niet mee kon omgaan. Ik kreeg fysieke klachten (weinig tot geen slaap, geen eetlust, ongelukkig, stress, ...)
Nu krijg een aangetekende brief dat ik hun een grote som schadevergoeding moet terugbetalen.
Mijn werkgever dwingt me elke dag dit papier te ondertekenen voor mijn vertrek bij het bedrijf.

Wat moet ik doen? Is dit wettelijk? Ben ik dan toch schuldig?

Nog een kleine kanttekening, ik ben 23 jaar en heb momenteel het geld niet om zowel de schadevergoeding te betalen noch advocaatkosten.

Alvast bedankt!

Met beleefde groeten

LeenW
Berichten: 12913

#2 , 21 jun 2023 13:47

Vakbond inschakelen.

Franciscus
Berichten: 38694

#3 , 21 jun 2023 15:39

Normaal is het allesbehalve.
Als dat duidelijk afgedwongen wordt en men belet u zelfs het lokaal of het bedrijf te verlaten direct de politie bellen (101) wegens gijzelneming -onwettige vrijheidsbeneming.
Indien niet bij een vakbond dat zeker doen .
Bij dispuut is dat iets wat voor de arbeidsrechtbank zal komen.
Wordt u betaald om uw LV uit te laden of moet u dat in uw vrije tijd doen.
Waar haalt uw werkgever het begrip 'gevaarlijke' buurt vandaan? Ergens uit de 'boekjes'?
U hebt hoop ik tich wel aangifte gedaan bij politie inzake die diefstal en best zo uitgebreid mogelijk.

Reclame

J. Vanopdebergh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2023 15:53

Omtrend het uitladen waren nooit afspraken gemaakt voor het voorval. Mijn collega's die hier al een 10-tal jaar werken gingen er steeds vanuit dat het materiaal verzekerd was.
Ik neem aan dat zij verwachtte dat ik dit dus in mijn vrije tijd zou moeten doen. Ik woon in het Brusselse waar het steeds een hele opdracht is om parkeerplaats te vinden, vaak is dat dan ook een heel eind van mijn appartement.
De term "gevaarlijke" buurt komt waarschijnlijk vanuit een vooroordeel over Brussel. Ze hebben namelijk op google steetview een kijkje genomen in de buurt van mijn appertement en hebben dit hieruit geconcludeerd.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”