Opzeggingstermijn

JojoDede
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opzeggingstermijn

#1 , 20 jun 2023 11:35

Besten,

Indien een werknemer zijn/haar ontslag indient op 15 juni 2023, en een opzeggingstermijn van 6 maanden heeft, gaat de opzeggingstermijn eerst en vooral in op de eerstvolgende maandg (=19 juni 2023).
Maar wanneer eindigt deze juist?
Ik zou zeggen op 18 december 2023 (19 juni + 6 maanden - 1 dag), maar dit maakt dus dat de laatste dag van de arbeidsovereenkomst op een maandag valt. Kan dit? Moet de laatste dag mbt opzegging door een werknemer niet steeds op een zondag vallen?
Want stel nu dat het inderdaad valt op een maandag, moet deze maandag dan nog gewerkt worden of is de arbeidsovereenkomst reeds geëindigd op deze dag, en is dus de effectieve laatste werkdag dan vrijdag 15 december 2023?

Alvast bedankt voor jullie uitleg/inzicht!

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2023 06:11

Van wanneer dateert de arbeidsovereenkomst?

Zowel indien contract van voor als na 2014 zie ik niet hoe je aan 6 maanden opzeg komt bij ontslag werknemer.

JojoDede
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2023 09:32

Persoon is in dienst van 1993. Het klopt dat de opzeggingstermijn 6 maanden is, dat is wel al juridisch gecontroleerd.
Vanaf oktober 2023 zal er wel een maximum van 13 weken komen op de opzeggingstermijn, maar tot die dag blijven de 'oude regels' gelden.
In elk geval, weet jij iets meer over wanneer de laatste dag exact moet vallen, ik vind hier niet echt regelgeving over. Enkel weet ik dat de termijn begint te lopen de maandag volgend op de dag dat de ontslagbrief ter kennis werd gegeven.

Alvast bedankt

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2023 07:38

Ik kan er spijtig genoeg niet op antwoorden.

Die opzegtermijn die vroeger werd uitgedrukt in maanden komt uit een tijd waarin die ook inging op de 1ste van de maand. Sinds 2014 heb ik het voor de oude contracten altijd verwarrend gevonden.

Ik merk trouwens dat online tools om opzeg te berekenen het meestal omzeilen. Ze geven enkel de periode en niet de einddatum.

Er is mogelijk sindsdien al rechtspraak rond geweest, maar ik deze zelf nog niet gezien.


JojoDede
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2023 15:05

Alvast bedankt voor je hulp Thomas A.!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2023 15:40

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”