Ontslag nemen, van privé naar onderwijs --> wat met mijn verlof?

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Ontslag nemen, van privé naar onderwijs --> wat met mijn verlof?

#1 , 14 jun 2023 19:56

Beste

Momenteel werk ik in de privésector (ouderenzorg, nachtdienst).
Op 1 september start ik echter als leerkracht, voor een volledig schooljaar.
Ik weet dat het verlofstelsel in het onderwijs anders geregeld is (hetzelfde jaar dat je werkt heb je ook je verlof, terwijl je in de privésector dus eerst een jaar dient te werken, om het volgend jaar je vakantie op te nemen die je vorig jaar hebt opgebouwd). Ter info; mijn opzegtermijn bedraagt 6 weken en ik dien zelf mijn ontslag in. Ik weet dat ik dan geen recht heb op uitkering indien er nog een aantal dagen moeten overbrugd worden alvorens ik als leerkracht aab de slag ga.

Ik heb slechts 'recht' op 2 aaneensluitende weken verlof (van 16/08 tot 28/08 ongeveer, erna werk ik opnieuw), waarvan 1 dag als overuren. Al de andere dagen worden in willekeur door het werk ingepland (wanneer het hen uitkomt). Los van de vraag of dat laatste wel correct is, had ik graag meer informatie gehad over onderstaande vragen:

1. Indien ik mijn opzeg geef en mijn opzegtermijn eindigt tijdens mijn 2 weken verlof, wat gebeurd er dan met de resterende verlofdagen, want die heb ik dan niet opgenomen tijdens mijn tewerkstelling. Alsook ben ik ze 'kwijt', want in het onderwijs heb ik daar helemaal niks aan. Ben ik juist als ik veronderstel dat deze dan uitbetaald dienen te worden? Indien ja, moet mijn werkgever dit doen? Of kan hij zeggen dat ik ze maar moet opnemen bij nieuwe werkgever (wat uiteraard niet gaat.)
2. Indien uitbetaald; gaat dit bij uit dienst of op einde jaar (december?)
3. Wat met de opgebouwde vakantiedagen van dit jaar naar volgend jaar toe? Ook dan heb ik er helemaal niks aan (je hoort me niet klagen hoor, genoeg verlof in het onderwijs). Maar had wel graag geweten wat hiermee te doen.

Alvast bedankt!

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jun 2023 20:01

Aanvulling op bovenstaande:

De reden dat ik dat zou doen (opzegtermijn eindigt tijdens verlof) is omdat vlak voor 1 september er heel watvergaderingen gepland staan op mijn nieuwe job, dus als ik nog moet werken op mijn huidige job lukt dat niet. Plus, als ik door de uitbetaling van de vakantiedagen ook die laatste 2 weken zonder werk en loon/uitkering kan opvangen, maakt het niet uit dat ik even zonder inkomen zit.

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 15 jun 2023 20:55

Hebt u geen recht op sollicitatie verlof en die dagen mag u zelf kiezen.

"""Sollicitatieverlof is een wettelijk recht voor iedereen die ontslagen wordt of zelf ontslag neemt. Formeel betekent sollicitatieverlof dat een werknemer het recht heeft om afwezig te zijn op het werk om op zoek te gaan naar een andere baan. Die regel geldt zowel voor arbeiders als bedienden."""

Reclame

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jun 2023 07:26

Nee, dat weet ik. Dat was ook mijn vraag niet? Het gaat over de wettelijke verlofdagen...

eylis
Berichten: 8843

#5 , 16 jun 2023 09:08

Opgebouwde vakantiedagen voor volgend jaar worden uiteraard "vervangen " door het vakantiestelsel in het onderwijs. Niet opgenomen vakantiedagen voor dit jaar worden u nu (bij ontslag) uitbetaald door uw huidige werkgever, want met dat geld zou u uiteraard bij een volgende werkgever nog die vakantiedagen kunnen opnemen.

In principe/wet kan de onderwijsinrichting bij nieuwe aanstelling (in het onderwijs) niet verplichten bij werkvergaderingen te zijn. U bent immers niet gecoverd door de vakantieregeling van het onderwijs, waarin geacht word ook prestaties te leveren (zie lesvoorbereidingen, vergaderingen etc). Hiermee bedoel ik dat de grote vakantie in het onderwijs in feite een uitgestelde loon is an de gepresteerde maanden ervoor. ook voor de verzekering klopt het niet, want u hebt voor 1 september géén opdracht/aanstelling.

U vraagt dus best om van de meeste vergaderingen een verslag te krijgen en plant 1 dag (de meest noodzakelijke) vergadering wél in met de directie. Die dag kan u als sollicitatiedag (waar u wettelijk recht op hebt) ingeven bij u huidige werkgever.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2023 10:18

@ Eylis

Dank u wel voor uw antwoord! Ook wat betreft de vergaderingen, daar had ik nog niet bij stilgestaan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”