intentieverklaring aanname

vlieger
Topic Starter
Berichten: 1

intentieverklaring aanname

#1 , 11 jun 2009 17:53

Goedendag,

Momenteel zit ik in een situatie waarbij ik een cursus heb gedaan om vervolgens aan het werk te gaan bij een bedrijf. Echter heeft het bedrijf na het succesvol voltooien van de cursus laten weten 'voorlopig' nog geen contract aan te kunnen bieden.

Voorgaande de cursus heb ik een ondergetekende intentieverklaring ontvangen waarin staat:

"Hierbij bevestig ik de heer *** aan te nemen voor de functie zodra de heer *** in het bezit is van het certificaat ***."

Mijn vraag:

Is het bedrijf door deze intentieverklaring verplicht mij aan te nemen of kunnen zij mij alsnog weigeren aan te nemen voor de functie?
Dus in hoeverre kunnen er rechten ontleend worden aan deze intentieverklaring.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 11 jun 2009 21:24

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:15, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 jun 2009 10:10

“98...Gedurende de optietijd is de belover reeds vast gebonden....Aanvaardt de tegenpartij de belofte,dan gaat de contractbelofte in een contract over..."(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,58-59).

Zodra ‘in het bezit is van het certificaat’ zich realiseerde en u de belofte aanvaardde was er arbeidsovereenkomst,die slechts kan beëindigd worden overeenkomstig art.37 Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978.

Maan zo nodig uw werkgever aangetekend aan deze wetsbepalingen onverkort in acht te nemen. Geeft hij hieraan geen afdoende gevolg binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn leg dan klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of maak de zaak aanhangig bij de Arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 13 jun 2009 11:45

een vraagje .
kan de werkgever zich nu met de crissis niet beroepen op art. 1110bw ?
en de nietigheid inroepen op basis van een precontractuele fout ingevolge een dwaling . aangezien door de crissis elk redelijk mens zich in dezelfde omstandigheden zich zou vergist hebben .

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 14 jun 2009 12:44

"Art.1110. Dwaling is alleen dan een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst,wanneer zij de zelfstandigheid betreft van de zaak die voorwerp van de overeenkomst uitmaakt..."(B.W.)

'De zelfstandigheid van de zaak betreft ieder element dat doorslaggevend is geweest voor de partij om het contract aan te gaan,zodat het contract zonder dat element niet zou zijn gesloten'(Cass. 31 oktober 1966,Pas. 1967,I,294,Cass. 3 maart 1967,Pas. 1967,I,811,R.W.1966-67,1907,Cass. 27 oktober 1995,R.W. 1996-97,298,J.T. 1996,61,Cass. 8 mei 1905,Pas. 1905,I,214)

'De dwaling is verschoonbaar indien zij door ieder redelijk,nauwlettend en voorzichtig mens zou kunnen begaan zijn'(Cass. 6 januari 1944,Pas. 1944,I,133)

'De loutere omstandigheid dat het slachtoffer van de dwaling slecht werd geadviseerd,zelfs indien dit verkeerd advies verstrekt werd door een deskundige,maakt de dwaling niet onoverwinnelijk'(Cass. 31 oktober 1994,R.W. 1994-95,1122-1123).

De dwaling dient beoordeeld op het moment van het sluiten van het contract en de 'crisis' betreft NIET de zelfstandigheid van de zaak die voorwerp van de overeenkomst uitmaakt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”