traject procedure art. 34 - medisch ontslag

saby
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

traject procedure art. 34 - medisch ontslag

#1 , 18 mei 2023 18:55

Mijn werkgever heeft de procedure art. 34 opgestart. ik had een afspraak begin juni bij de arbeidsgeneesheer om na te gaan of ik definitief medisch ongeschikt ben. Ik heb die datum laten laten wijzigen naar een latere datum omdat ik geopereerd ben en het verband pas na de eerste datum (begin juni) eraf mag.
Dus het heeft geen zin om naar die arbeidsarts te gaan als het verband er niet af is en zo kan die ook geen grondige onderzoek doen.
De nieuwe datum is met 2 weken verschoven. Nu heeft de werkgever mij een e-mail gestuurd dat ze een aangetekende brief gestuurd hebben en mij in gebreke stellen omdat ik die datum gewijzigd heb en ik geen grondige reden heb om die te wijzigen. En dat ik geweigerd heb om mijn medewerking te verlenen.

Ik heb terug gereageerd op die e-mail dat er wel een gegronde reden is, namelijk dat het verband er nog niet af gaat zijn wanneer ik begin juni naar de arbeidsarts zou gaan en er kan dan ook geen grondig onderzoek uitgevoerd worden.

Mijn vragen zijn:
Kan de werkgever mij zomaar in gebreke stellen?
Moet ik ook met een aangetekende brief terug reageren naar de werkgever?
Stel ik word niet medisch ongeschikt verklaard door die arbeidsarts en ik moet terug naar mijn werk. Kan de werkgever die aangetekende brief (ingebrekestelling) later tegen mij gebruiken?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 18 mei 2023 21:55

Op een aangetekende brief reageert u best ook aangetekend
(voor prijs postzegel krijg je melding van aflevering erbij: aanrader)

Je kan als extra letterlijk dezelfde inhoud per email sturen
(die je dan ook nog eens in BCC naar een ander email adres van jezelf stuurt)
of met extra een gewone brief met dezelfde inhoud
En je refereert in het ene naar het andere middel (ook per email aan ... / ook aangetekend aan : ...)


Ik neem aan dat u een soort plaaster oid aan krijgt ?
Iets dat niet zomaar verwijderbaar is ?


Als controle-arts akkoord ging met de verschuiving en de reden waarom, dat zet u dat ook in de brief ...

saby
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2023 22:18

ik ben aan mij pols geopereerd en er zit een drukverband erop die pas eraf mag wanneer ik terug naar mijn behandelende arts.
Ok ik ga ook aangetekend terug reageren!
Ik vraag mij af of ik nog verdere stappen kan ondernemen want ze beschuldigen mij van zaken die niet kloppen!
Omdat dit in die aangetekende brief staat en dat maakt mij kwaad! -> Dat ik bijgevolg geweigerd heb om geen medewerking te verlenen en dit zonder enige geldige reden.

Wat totaal niet klopt. Ik heb de dag na mijn operatie naar de planning dienst van de arbeidsarts gebeld en gevraagd van de datum te wijzigen. En aan hen de situatie uitgelegd dat de verband er niet af mag.
Zij begrepen dat en hebben de datum gewijzigd.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 mei 2023 22:23

Ik vraag mij af of ik nog verdere stappen kan ondernemen want ze beschuldigen mij van zaken die niet kloppen!
Dan weerlegt u die in de brief
Elke bewering


Wat totaal niet klopt. Ik heb de dag na mijn operatie naar de planning dienst van de arbeidsarts gebeld en gevraagd van de datum te wijzigen. En aan hen de situatie uitgelegd dat de verband er niet af mag.
Zij begrepen dat en hebben de datum gewijzigd.
Dat vermeldt u ook in de brief ...

saby
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2023 23:01

Ok dank u

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2023 10:37

Of u van mening bent of het onderzoek niet kan gebeuren met het verband er nog aan, doet niet zoveel ter zake. Wel de mening van de controlearts hierover.

Als je gevraagd hebt om de datum te wijzigen, was dat waarschijnlijk via het secretariaat. Beter was de controlearts schriftelijk te vragen of het onderzoek als gepland kon doorgaan of moest uitgesteld worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mei 2023 14:25

Beste,

Ik raad u ten stelligste aan om de volgende link volledig te lezen en desgevallend te herlezen:
https://werk.belgie.be/nl/themas/welzij ... e-medische
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

saby
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mei 2023 12:24

Beste,

Bedank om de link te sturen. Deze informatie heb ik ook teruggevonden en doorgenomen.
Ik heb ook de raad van de vakbond gekregen om terug te reageren met aangetekend schrijven naar de werkgever.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”