Pesterij op werk door manager

Enise123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Pesterij op werk door manager

#1 , 13 mei 2023 19:02

Dag iedereen, ik wil even advies van jullie. Alvast bedankt om mijn bericht te lezen, ik hoop dat ik alles zo duidelijk mogelijk kan vertellen, zo niet, vraag het zeker.
Ik wil ook niet alles er op zetten om te voorkomen dat iemand me zou herkennen.


Ik werk al 3 jaar voor een bedrijf. 2 jaar lang heel goed gehad met een top manager.
1 jaar geleden nieuwe manager gekregen en toen is het begonnen.
Het waren kleine dingen waarmee ik eigenlijk nog mee kon leven, genegeer, geen luisterend oor, je doet niets goed in zijn ogen.
Natuurlijk enkel ik doe het niet goed (zelf ben ik van Marokkaanse afkomst)

Met zijn vervelend gedrag heeft hij me niet buiten kunnen pesten waardoor hij me wou ontslaan wegens dwingende reden (diefstal), politie is er bij gehaald enzovoort.
Gelukkig heb ik alles kunnen bewijzen.
(ik wil openbaar geen details geven excuses daarvoor)

Toen ik thuis wachtte op mijn aangetekende brief om deze aan te kunnen vechten kreeg ik telefoon van HR met de excuses en dat ik toch niet ontslagen zou worden.

Hierdoor heb ik 4 maanden thuis gezeten door depressie.

Sindskort ben ik terug gaan werken en het gepest door de manager gaat nog verder. Ik kan het niet meer aan, word er ziek van, ben nog eens opgenomen geweest in het ziekenhuis (door stress, heel mijn lichaam deed pijn)

De vakbond doet wat hij kan doen (heel dankbaar) maar ik denk ook dat niet meer kunnen doen dat.

Ik wil zelf geen ontslag nemen. Gezondheid gaat uiteraard voor, maar als alleenstaande mama moet ik ook aan mijn kind denken, moet ik mijn huur nog kunnen betalen etc..

Kan ik hiermee naar de rechtbank gaan? Dit is eigenlijk de vraag.

Heel erg bedankt om dit te lezen.

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2023 09:19

Pijjnlijke situatie.

Hoeveel werknemers omvat het bedrijf ?
Is er een vakbondsafvaardiging in het bedrijf ?
Vertrouwenspersoon-preventieadviseur inschakelen.
Klacht indienen bij TOEZICHT OP HET WELZIJN OP HET WERK zie link hieronder
http://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/st ... rk/externe

Procedure instellen bij de bevoegde rechtbank LIEFST DOOR DE JURIDISCHE DIENST van uw vakbond heeft u recht op

Enise123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2023 10:23

Pijjnlijke situatie.

Hoeveel werknemers omvat het bedrijf ?
Is er een vakbondsafvaardiging in het bedrijf ?
Vertrouwenspersoon-preventieadviseur inschakelen.
Klacht indienen bij TOEZICHT OP HET WELZIJN OP HET WERK zie link hieronder
http://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/st ... rk/externe

Procedure instellen bij de bevoegde rechtbank LIEFST DOOR DE JURIDISCHE DIENST van uw vakbond heeft u recht op
Ongeveer 60 werknemers denk ik.

De vakbondsafgevaardigde die we zelf hadden is er niet meer, maar een collega van haar die op een andere plaats werkt (zelfde bedrijf) is bezig met mij. Het is nu zo, met de vertrouwenspersoon praten is geen optie voor ons, de vakbonsafgevaardigde zei ook dat ze haar niet vertrouwde.

Ik heb zelf een advocaat ingeschakeld.. ze wou eerst bemiddelen.. dus gevraagd voor ontslag op correcte manier maar ze zijn er niet op in gegaan.

Mijn vraag is als ik klacht indien bij welzijn op het werk zoals u zegt, wat gebeurd er dan?

De vakbond heeft en meerdere gesprekken uitgevoerd ook met de directie dat het pesten moet stoppen maar er komt niks van.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2520
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mei 2023 11:38

Pijjnlijke situatie.

Hoeveel werknemers omvat het bedrijf ?
Is er een vakbondsafvaardiging in het bedrijf ?
Vertrouwenspersoon-preventieadviseur inschakelen.
Klacht indienen bij TOEZICHT OP HET WELZIJN OP HET WERK zie link hieronder
http://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/st ... rk/externe

Procedure instellen bij de bevoegde rechtbank LIEFST DOOR DE JURIDISCHE DIENST van uw vakbond heeft u recht op
Ongeveer 60 werknemers denk ik.

De vakbondsafgevaardigde die we zelf hadden is er niet meer, maar een collega van haar die op een andere plaats werkt (zelfde bedrijf) is bezig met mij. Het is nu zo, met de vertrouwenspersoon praten is geen optie voor ons, de vakbonsafgevaardigde zei ook dat ze haar niet vertrouwde.

De vakbondsafgevaardigde moet u bijstaan en helpen.

Ik heb zelf een advocaat ingeschakeld.. ze wou eerst bemiddelen.. dus gevraagd voor ontslag op correcte manier maar ze zijn er niet op in gegaan.

Hier is de juridische dienst van uw vakbond die initiatief moet nemen om uw belangen te verdedigen ( daarvoor betaalt u immers een bijdrage ).

Mijn vraag is als ik klacht indien bij welzijn op het werk zoals u zegt, wat gebeurd er dan?

U kunt aldaar een individueel onderhoud krijgen, en een klacht neerleggen. Indien u de link opent, kunt u de betreffende dienst voor uw provincie bekijken : emailadres telefoon en verantwoordelijke adres
Zij zullen uw klacht beoordelen en de arbeidsinspectie FOD zal desnoods stappen ondernemen indien zij overtredingen vaststellen.
Indien u een onderhoud vraagt, neem een kopie van uw volledige dossier mee, eveneens de geschriften van de advocaat en de vakbondsafgevaardigde ( desnoods haar een verslag vragen ).
Wat de uitspraak van deze diensten zal zijn, dat kan ik niet voorspellen.

De vakbond heeft en meerdere gesprekken uitgevoerd ook met de directie dat het pesten moet stoppen maar er komt niks van.


De vakbond moet zwaarder doordrukken en haar juridische dienst er op zetten.

Enise123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2023 11:46

Pijjnlijke situatie.

Hoeveel werknemers omvat het bedrijf ?
Is er een vakbondsafvaardiging in het bedrijf ?
Vertrouwenspersoon-preventieadviseur inschakelen.
Klacht indienen bij TOEZICHT OP HET WELZIJN OP HET WERK zie link hieronder
http://werk.belgie.be/nl/over-de-fod/st ... rk/externe

Procedure instellen bij de bevoegde rechtbank LIEFST DOOR DE JURIDISCHE DIENST van uw vakbond heeft u recht op
Bedankt voor al U antwoorden en informatie die U gaf.

Ik ga nog eens contact opnemen met de vakbondsafgevaardigde en ga vragen om zoals u zegt verdere stappeb te ondernemen.
Ik ga ook een afpsraak maken via de link die u me gaf.
Heel erg bedankt

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 14 mei 2023 15:02

Ineens naar de vakbondssecretaris zelf gaan.
Dus de verantwoordelijke van uw sector in vermoedelijk het arrondissement.

Enise123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2023 15:52

Ineens naar de vakbondssecretaris zelf gaan.
Dus de verantwoordelijke van uw sector in vermoedelijk het arrondissement.
Wat kan de secretaris hieraan doen? Ik vraag het echt omdat ik het niet weet (nog nooit meegemaakt zoiets)

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 14 mei 2023 15:55

Vakbondssecretaris heeft de leiding van uw vakbond in het arrondissement of van uw sector.
Is niet verbonden aan een firma maar leidt de vakbondsafgevaardigden en is ook verantwoordelijk voor de juridische dienst van die regio.
Heeft meer bevoegdheid dan de vakbondsafgevaardigde in uw bedrijf.

Enise123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mei 2023 16:04

Vakbondssecretaris heeft de leiding van uw vakbond in het arrondissement of van uw sector.
Is niet verbonden aan een firma maar leidt de vakbondsafgevaardigden en is ook verantwoordelijk voor de juridische dienst van die regio.
Heeft meer bevoegdheid dan de vakbondsafgevaardigde in uw bedrijf.
Oke dat is zeker goed om te weten, ga deze week zeker eens gaan horen.

Eigenlijk wil ik niet veel, ik kan helaas mijn job niet meer op een gezonde en normale manier uitoefenen. Kan ik mijn ontslag eisen wel op een correcte manier dan, met mijn vergoedingen erbij, en zonder dat ik al mijn rechten verlies. Ik heb genoeg bewijzen, een onterechte pv/getuigenissen en attesten bij dokter.
Zo ja, kan de vakbond secretaris mij hiermee helpen dan?

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 14 mei 2023 16:09

Die kan een zaak opstarten bij de arbeidsrechtbank waarbij u gesteund wordt door een advocaat aangesteld door de vakbond.
'Onterecht' PV wil zeggen dat politie is tussengekomen en Pv naar parket of arbeidsauditeur is gestuurd.
Hangt van de feiten af.

Enise123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 mei 2023 18:14

Die kan een zaak opstarten bij de arbeidsrechtbank waarbij u gesteund wordt door een advocaat aangesteld door de vakbond.
'Onterecht' PV wil zeggen dat politie is tussengekomen en Pv naar parket of arbeidsauditeur is gestuurd.
Hangt van de feiten af.
Oke, bedankt voor de info.
Ik hoop dat ik nog sterk kan blijven en dit allemaal kan doen.

Enise123
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 mei 2023 19:52

Ineens naar de vakbondssecretaris zelf gaan.
Dus de verantwoordelijke van uw sector in vermoedelijk het arrondissement.
Ik denk dat ik geen priveberichten kan versturen. Kan dat omdat ik nieuw ben? :))

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”