Interimkantoren (eventueel samen met bedrijven) lappen de regels nog té vaak aan hun laars.

Umbra666
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Interimkantoren (eventueel samen met bedrijven) lappen de regels nog té vaak aan hun laars.

#1 , 29 apr 2023 14:48

Zelf 2 maal via interim gewerkt, eens 6 en 3 maanden, maar met duidelijke communicatie, met zowel de 2 interimkantoren als de 2 bedrijven, dat het doel helder was, nl een contract van onbepaalde duur. Die 9 maanden interim vond ik echt al lang genoeg. Die 3 maand, was van 29/11/2021 tem 28/02/2022, in het bedrijf waar ik sinds 01/03/2022 vast contract onbepaalde duur heb. Maar echt, dat waren letterlijk 3 maanden vol ergernis, door ongeregeldheden, bizarre werkwijzen, administratieve blunders, foutieve betalingen,...Ten eerste, had ik nog 8 jaarlijks verlofdagen, die bij ex-werkgever ingepland stonden voor het eindejaar, maar bij deze dus nog moest opnemen bij nieuwe werkgever, nl het interimkantoor. Alle 8 hoefde zelfs niet maar hoe meer hoe beter mbt belastingen. Dit ook zo doorgegeven en besproken met mijn baas in het bedrijf, waren ook enkele dagen minder tot zelfs amper werk, door oa technische en logistieke problemen, waardoor mn die wou, verlof mocht opnemen, ook meerdere dagen, als het bedrijf vrijwel zeker was dat huidige toestand op woensdag, zeker tot begin volgende week z'n invloed zou hebben mbt werk. Zo kon ik mijn verlof als nieuweling, net wat makkelijker opnemen, iedereen content. Tot ik mijn eerste weekcontract digitaal ontving om te tekenen en donderdag en vrijdag niet als verlof, was ingevuld, maar gewoon blanco, als in geen contract voor deze 2 dagen. Blijkbaar konden interimmers gewoon geen verlof nemen en werden voor deze dagen telkens een C4 opgemaakt, die ik ook pas paar weken na mijn 3 maand interim, met andere papieren ontving. En ik vroeg er naar bij interim, en haalde de wetgeving erbij, maar dat is blijkbaar hun wijze van werken en later nog hierover gemaild, speelde ze zelfde plaatje af. Verder bleef ik zeer beleefd en sta je tegen de muur, want dit op de spits drijven, kon misschien mijn vast contract in gevaar brengen.

Iets anders, ik werk als bediende, ook tijdens mijn interimperiode stond er bediende bij statuut, weekcontracten, dus ook loon wekelijks, maar je loonfiche kreeg je dan pas 2de week vd volgende maand, ook niet echt juist, aangezien die ook per week opgemaakt en opgestuurd zou moeten worden, in de lijn van mijn contracten en loon. Dit werd me zelfs extra duidelijk gemaakt, door zowel een financiële instelling, vakbond, als ex-collega's. Want op deze manier kon je vb loon vd eerste week van een maand, pas 5-6 weken later controleren, dus ook ferm geurtje aan.

Het hield niet op, wekelijks moest ik mailen en bellen om zaken te corrigeren.

Hadden ook ADV dagen, bij eerste keer opnemen van een ADV dag, dat ik zowel bij het bedrijf doorgaf, en bij goedkeuring, zowel zij als ik dit doorstuurde naar interimkantoor. Bevestigend mailtje terug vd interim. En jawel wat merk ik bij volgend weekcontract op, dat ze de ADV dag ook gewoon blanco, alsof ik geen contract vr die dag had. Hup, weer de interim contacteren en gaven ze dit toe, dat het een administratieve fout was, door nieuwe collega, kdacht boeien, niks is hier in orde. Soit, gingen mn contract aanpassen en zo gedaan.

En hier de volgende ferme dwaling, 2 feestdagen waren gewoon niet betaald, nl 25/12, die collectief werd opgenomen op 24/12 en 01/01, nam ik op 03/03 op. Ik wist dit voor 99.9% zeker, doordat loon niet hoger was tov week zonder feestdag, maar kon dit pas veel later echt officieel op loonfiche checken, 2.5 week later voor 25/12 en 5 weken voor 01/01. Maar bij het doorgeven, gaf de interim mij gelijk, ja jij hebt daar zeker recht op, onze excuses en gingen dit met eerstvolgende betaling corrigeren, maar geen correctie, dus hiervoor nog eens gebeld, fout vd nieuwe collega en haar verhuis blablabla. Ik had ondertussen ook mijn loon ontvangen waar feestdag 01/01 zou moeten in verrekend zijn, maar ook hier wist ik meteen, weer de feestdag niet uitbetaald. Ik melde dit, puur op basis van mijn loon, want op loonfiche moest ik nog weken wachten. Dus bij nakijken, bevestigde ze mijn gelijk en werd dan bij eerstvolgende loon gecorrigeerd.

Qua betalingen vh loon, was het echt ook zootje, dan eens ferm te weinig, daarop verkeerde rechtzetting, ook 2 keer 3 kleinere bedragen voor 1 week, dan nog eens in 2 delen en daar je 5-6 weken moest wachten op loonfiche, om volledige maand te checken, waren die 3 maand voor mij pure hel, daar ik van nature sowieso al iemand ben, die z'n administratie graag tip top in orde heeft en da's mbt mijn loon nog meer full focus en extra controlerend, alle cijfertjes dubbelchecken en dubbelchecken. Maar ook zoveel mogelijk opzoeken inzake rechten, plichten en wetgeving, om jezelf nog beter te kunnen staven. Wat in het verleden al meermaals z'n nut heeft bewezen en die controlefreak in mij, was bij dit interimkantoor zeker nodig.
En meerder collega's die toen ook bij zelfde interim zaten, heb ik heel vaak gewezen op onjuistheden, geholpen en dat ze steeds zeer goed hun contracten, wekelijks loon en loonfiches moesten checken. Ook dat de interim tegen collega's zij, nee je hebt daar geen recht op of alles is correct, terwijl ik het bewijs van de interim met het tegendeel op mail had en dit meermaals doorstuurde en dan werden die uiteindelijk ook in hun recht gesteld. Maar da's toch malafide, mensen niet geven waar ze recht op hebben en echt bewust fouten maken, bewust verkeerd informeren en enkel bij goed aandringen, je niet zomaar laat doen, je er uithaalt waar je recht op hebt. Natuurlijk, met dat jaarlijks verlof, zat ik volledig vast, da's kei duidelijke wet, maar daar, moest ik echt verdere/gerechtelijke stappen ondernemen en ja da's dan gewoon te veel voor weinig op het spel zetten.

Maar dit is heus geen uitzondering, genoeg gezien rondom mij qua interimkantoren, waarbij ik serieus moest fronsen en meer. Een goede vriendin, die na dikke 2.5j interim maar geen vast contract kreeg, dit terwijl ze echt goed was in haar job en haar perfecte tweetaligheid (Frans-Nederlands) en goed Engels, ferm pluspunt was in die job en ze collega's regelmatig hielp, ook sociaal en rustige uitstraling. En ze ook vaak inviel voor zieke collega en echt flexibel. Maar blijkbaar deed de interim iets na 12 maanden, tijdelijk paar weken geen contract en dan gewoon terug 12 maanden. Ik en ook anderen zeden regelmatig, dat ze haar zo liet doen door de interim en dat ze best wat assertiever mocht zijn, haar pluspunten in de verf zetten en ze gewoon beter verdiende.

LeenW
Berichten: 12825

#2 , 29 apr 2023 14:53

Hebt u hier ook nog een juridische vraag over?

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”