verlof tussen twee tewerkstelling

werknemer777
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

verlof tussen twee tewerkstelling

#1 , 06 apr 2023 16:17

Hallo,
Ik heb een vraag over de verlofneming tussen twee werkperiodes.
Ik was ontslagen bij de werkgever X met opzegperiode. Nog voor het einde van deze opzegperiode heb ik bij een andere werkgever gewerkt. Kan ik dan verlof nemen tussen deze twee periodes ofwel tijdens mijn opzegperiode van de werkgever X, aub?
Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 06 apr 2023 17:48

Als je ontslagen wordt en vakantie neemt, verlengt dat de opzegperiode.

Je kan één en dezelfde dag niet onder 2 verschillende statuten doen vallen ...
Ofwel werkte je (eventueel in je opzeg, en eventueel zelfs zonder dat je moet gaan werken) ofwel was het vakantie

Je kan wel je vakantie opnemen terwijl je werkloos bent tussen 2 jobs door - daar krijg je dan uiteraard geen uitkering voor .
Dat zijn als arbeider wel de "goedkoopste" dagen om verlof te nemen, dwz je verliest zo het minste loon.

werknemer777
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2023 18:15

Hallo, bedankt voor snelle reactie!
De vraag was of ik tijdens mijn opzegperiode verlof mag nemen.
Bv.: ik was ontslagen op 01/03/2022, tussen 02/03/2022 en 20/04/2022 heb ik zogezegd verlof genomen tijden mijn opzegperiode, op 21/04/2022 ben ik terug gaan werken.
Mag ik dan (op mijn eigen initiatief) die dagen tijdens mijn opzegperiode van 02/03/2022 en 20/04/2022 als verlof beschouwen, aub?

Met vriendelijke groeten.

Reclame

werknemer777
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 apr 2023 18:33

Als je ontslagen wordt en vakantie neemt, verlengt dat de opzegperiode.

Je kan één en dezelfde dag niet onder 2 verschillende statuten doen vallen ...
Ofwel werkte je (eventueel in je opzeg, en eventueel zelfs zonder dat je moet gaan werken) ofwel was het vakantie

Je kan wel je vakantie opnemen terwijl je werkloos bent tussen 2 jobs door - daar krijg je dan uiteraard geen uitkering voor .
Dat zijn als arbeider wel de "goedkoopste" dagen om verlof te nemen, dwz je verliest zo het minste loon.
Hallo, bedankt voor snelle reactie!
De vraag was of ik tijdens mijn opzegperiode verlof mag nemen.
Bv.: ik was ontslagen op 01/03/2022, tussen 02/03/2022 en 20/04/2022 heb ik zogezegd verlof genomen tijden mijn opzegperiode, op 21/04/2022 ben ik terug gaan werken.
Mag ik dan (op mijn eigen initiatief) die dagen tijdens mijn opzegperiode van 02/03/2022 en 20/04/2022 als verlof beschouwen, aub?

Met vriendelijke groeten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 apr 2023 22:53

De vraag was of ik tijdens mijn opzegperiode (met opzegvergoeding) verlof mag nemen.
Je opzegperiode zijn eigenlijk gewerkte dagen
Als je daar vakantie zou van maken, zou je opzegtermijn langer geworden zijn ...


Je kan dat toch niet zelf als vakantie registreren ?
Je werkgever geeft de dagen door dat je gewerkt hebt
(en voor je ontslag, de dagen dat je al vakantie nam)

Je nieuwe werkgever doet vanaf 21/4 hetzelfde


Bv.: ik was ontslagen op 01/03/2022, tussen 02/03/2022 en 20/04/2022 heb ik zogezegd verlof genomen tijden mijn opzegperiode, op 21/04/2022 ben ik terug gaan werken.
Mag ik dan (op mijn eigen initiatief) die dagen tijdens mijn opzegperiode van 02/03/2022 en 20/04/2022 als verlof beschouwen, aub?
Je kan het persoonlijk als vakantie beschouwen omdat je niet moest gaan werken, maar officieel heb je dan geen vakantiedagen opgenomen.
Je was officieel zogezegd aan het werk ...

Een dag kan niet tegelijk én een gewerkte dag, én een dag vakantie zijn

werknemer777
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2023 10:44

De vraag was of ik tijdens mijn opzegperiode (met opzegvergoeding) verlof mag nemen.
Je opzegperiode zijn eigenlijk gewerkte dagen
Als je daar vakantie zou van maken, zou je opzegtermijn langer geworden zijn ...


Je kan dat toch niet zelf als vakantie registreren ?
Je werkgever geeft de dagen door dat je gewerkt hebt
(en voor je ontslag, de dagen dat je al vakantie nam)

Je nieuwe werkgever doet vanaf 21/4 hetzelfde


Bv.: ik was ontslagen op 01/03/2022, tussen 02/03/2022 en 20/04/2022 heb ik zogezegd verlof genomen tijden mijn opzegperiode, op 21/04/2022 ben ik terug gaan werken.
Mag ik dan (op mijn eigen initiatief) die dagen tijdens mijn opzegperiode van 02/03/2022 en 20/04/2022 als verlof beschouwen, aub?
Je kan het persoonlijk als vakantie beschouwen omdat je niet moest gaan werken, maar officieel heb je dan geen vakantiedagen opgenomen.
Je was officieel zogezegd aan het werk ...

Een dag kan niet tegelijk én een gewerkte dag, én een dag vakantie zijn
Bedankt voor snelle reactie!
Conclusie: Verlof kan niet opgenomen worden tijdens een opzegvergoeding.
Met vriendelijke groeten.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2023 11:55

wel enkele vragen bij deze topic :
1. Hoeveel bedraagt uw opzegperiode ?
2. U heeft verlof genomen van 02.03.2022 tot 20.04.2022 = bijna 2 maanden ?
3. Is het genomen verlof met goedkeuring van de werkgever gebeurd ? Anders onwettig afwezig.
4. Waarom na 1 jaar uw vragen ?
5. Op uw loonfiches van die periodes zult u duidelijk kunnen vinden of u als gewerkt betaald bent of dat er verlof is ingeschreven.
6. Onderscheid tussen opzegperiode en opzegvergoeding = onduidelijk ??
7. Verlof kan steeds opgenomen worden tijdens opzegperiode met verlenging van opzegperiode.
8. Bent u nu nog steeds in uw opzegperiode of tewerkgesteld bij nieuwe werkgever ?
9. Indien u minstens 2 maanden bij een andere werkgever heeft gewerkt : wat deed die dan met uw verlof ??
10. Zeer verwarrend verhaal.

zie ook # Inazuma

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 apr 2023 23:07

Conclusie: Verlof kan niet opgenomen worden tijdens een opzegvergoeding.
Kan wel, maar ...

- vakantie moet je in overeenstemming met je baas nemen (kan lastig zijn als je ontslagen wordt)

- als opzeg door werkgever gebeurde, verlengt vakantie je opzegperiode

- je had dat dan met je baas moeten (proberen) regelen bij je ontslag, niet achteraf

werknemer777
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2023 17:05

Hallo, weet iemand wat het wilt zeggen voor iemand die niet zelfstandig is:
"Staan niet onder contract bij een werkgever?"
Twee mogelijke antwoorden:
1. werkloos
2. tewerkgesteld

Welke van de beweringen 1 of 2 zijn dan juist?, aub?

werknemer777
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2023 17:09

Conclusie: Verlof kan niet opgenomen worden tijdens een opzegvergoeding.
Kan wel, maar ...

- vakantie moet je in overeenstemming met je baas nemen (kan lastig zijn als je ontslagen wordt)

- als opzeg door werkgever gebeurde, verlengt vakantie je opzegperiode

- je had dat dan met je baas moeten (proberen) regelen bij je ontslag, niet achteraf
Ik heb van RVA als bevestiging ontvangen: "Verlof kan niet opgenomen worden tijdens een opzegvergoeding." = opzegvergoeding is wanneer een werknemer geen werkgever meer ziet, je wordt betaald om "thuis te zitten".

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 apr 2023 16:34

Ik heb van RVA als bevestiging ontvangen: "Verlof kan niet opgenomen worden tijdens een opzegvergoeding." = opzegvergoeding is wanneer een werknemer geen werkgever meer ziet, je wordt betaald om "thuis te zitten".
Dan zal de overheid haar eigen websites moeten aanpassen, of de RVA zit er naast

Info boven komt van een of andere officiële site :roll:

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”