8 jaar interimwerk

Laila bouchaba
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

8 jaar interimwerk

#1 , 06 apr 2023 00:39

Beste

Ik ben 8 jaar tewerkgesteld bij een grote bank via interim. Na 8 jaar interim kreeg ik geen vast contract. Iemand die na mij kwam 3 maanden gewerkt kreeg een vast en ik niet. De reden konden ze nog altijd niet geven waarom ik geen vast contract kreeg. Was.dan zo kwaad dat ik na 8 jaar zelf ontslag heb gegeven. Is nu inmiddels 1 jaar dat ik er weg ben. Kan ik nu nog hun aanklagen en vergoeding eisen?
Voel me zo misbruikt dat ik nu spijt heb waarom ik niet eerder naar de rechtbank ben gegaan. Kan ik dat nog? En maak ik kans op schadevergoeding?

Danku wel

Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 10 apr 2023 19:18

U was interim dus kon per periode niet meer aangenomen worden. Trouwens als interim bent u vermoedelijk ingeschreven bij het interimkantoor en dus niet bij de bank. Bank heeft geen overeenkomst met u maar met uw interimkantoor daar dat uw werkgever is.
Vaste contracten zijn dus geen zekerheid.
U kan altijd eens uw vraag richten aan uw vakbond.

Sirkii
Berichten: 5425

#3 , 10 apr 2023 21:48

Ik begrijp uw boosheid doch het stond de bank vrij uw interim stop te zetten en een ander aan te werven.

Reclame

Umbra666
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2023 09:23

1 Jaar na datum, denk jezelf nu niet dat dit beetje heel veel te laat is? En je zegt het zelf, je werkte als interimmer, dus steeds met tijdelijke contracten, van welke duur waren je contracten, meest gangbare is met weekcontracten?
En 8 jaar aan een stuk werken als uitzendkracht/interimmer voor hetzelfde bedrijf, zelfde werkpost en voor hetzelfde motief, is totaal onwettig en moet je jezelf na enige tijd toch serieuze vragen beginnen stellen? Er zijn 4 motieven, dit staat ook vermeld op je interim-contract en hebben elk hun eigen regels mbt duur:

1. Vervanging van een vaste werknemer
a. Bij schorsing vaste werknemer, door oa ziekte/ongeval, moederschapsverlof, voltijds tijdskrediet of loopbaanonderbreking. Interim mogelijk tot einde schorsing vaste werknemer (geen procedure).
b. De tijdelijke vervanging van een vaste werknemer die loopbaanonderbreking neemt in de vorm van een vermindering van arbeidsprestaties, voor zover die vermindering van arbeidsprestaties niet voor onbepaalde duur is afgesloten. Interim mogelijk voor duur van de vermindering (geen procedure).
c. De tijdelijke vervanging van een vaste werknemer van wie de arbeidsovereenkomst is beëindigd.
Het gaat hierbij om alle situaties waarin aan de arbeidsovereenkomst van een vaste werknemer een einde komt, zonder dat een onderscheid wordt gemaakt naargelang de wijze van beëindiging. Duur interim-contract is 6 maanden + verlenging van 6 maanden.
d. Bij de vervanging van een vaste werknemer van wie de arbeidsovereenkomst werd beëindigd om dringende reden of door ontslag met een opzeggingstermijn. Duur interim-contract 6 maanden (mits aanwezigheid vakbond, voorafgaand akkoord vakbondsafvaardiging of indien geen vakbond, 1ste melding aan het sociaal fonds) + verlenging 6 maanden mogelijk (voorafgaand akkoord vakbondsafvaardiging of 2de melding aan het sociaal fonds).

2. Tijdelijke vermeerdering van werk
a. Ondernemingen met vakbond: duur bepaald in onderling overleg en voorafgaand akkoord vakbondsafvaardiging.
b. Ondernemingen zonder vakbondsafvaardiging: interim-contract 6 maanden en 1ste melding aan het sociaal fonds + verlenging van 6 maanden en 2de melding aan het sociaal fonds + 2de verlenging 6 maanden en toestemming van Commissie van Goede Diensten.

3. Uitvoering van een uitzonderlijk werk: Duur interim-contract 3 maanden en geen procedure

4. Terbeschikkingstelling van een uitzendkracht aan een gebruiker met het oog op vaste aanwerving (= instroom):
3 pogingen (uitzendkrachten) per vacante werkpost, per uitzendkracht maximaal 6 maanden tewerkstelling en 9 maanden als maximale duur voor alle pogingen samen.

Dus 18 maanden is langste duur mbt interim-contract, mits motief 2 hier van toepassing is en anders heb je vaste werknemer met 8 jaar ziekte/ongeval vervangen? lol xD

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”