Na ontslag - pro rata verrekening extra privé kilometers

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

Na ontslag - pro rata verrekening extra privé kilometers

#1 , 31 mar 2023 14:56

Ik heb onlangs mijn ontslag gekregen, mijn laatste dag was vorige vrijdag. Ik werd voor een groot deel van de opzegperiode vrijgesteld van prestaties. Tijdens deze opzeg stond er een ski vakantie gepland.

Na af te checken met hen, mocht ik de firmawagen gebruiken voor deze privé verplaatsing, tijdens mijn opzegperiode. Ik mag jaarlijks 7500 km privé rijden.

Vandaag kreeg ik een mail van hen om te melden dat ik over de maximum toegelaten aantal privé kilometers ben gegaan. Ongeveer een 1000-tal kilometers, aan 0,4x eur / km. Met als resultaat dat ze meer dan 400 eur gaan inhouden op mijn laatste loon uitbetaling.

Hoe ze aan die '1000km' komen: ze hebben het aantal jaarlijkse toegelaten kilometers pro rata berekend, en ik had dus plots nog maar 1875 (7500/12*3) privé kilometers dit jaar. Hier ben ik dan 1000 kilometers over gegaan volgens hun berekening.

Allemaal goed en wel, maar ik was hier dus niet van op de hoogte. Ze hebben hier met geen woord over gerept, mij geen waarschuwing gegeven hier over. Ook de car policy omvat slechts wat info over de jaarlijkse max kilometers, niets over prorateren indien uit dienst.

Ik heb hen laten weten dat ik dit niet correct vind en gevraagd of dit nog te bespreken was. Hun antwoord -> We kunnen dit niet meer wijzigen, het is al richting sociaal secretariaat. :evil:

Mogen ze dat bedrag voor die 1000km zomaar van mijn loon houden? Zijn ze hier correct in hun handelen en is het gewoon pech voor mij? Het voelt enorm aan alsof ze mij nog wat aan het uitmelken zijn terwijl ik hier totaal niet van op de hoogte kon zijn.
Ik was al van plan dit langs de juridische dienst van de vakbond te laten passeren. Maar wilde graag toch hier ook al eens luisteren of jullie denken dat ik kans maak om gelijk te krijgen.

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#2 , 10 apr 2023 12:44

Niemand aanwezig met wat kennis van deze materie? :(

Ik kan overigens nog steeds niet langs de vakbond om dit door de juridische dienst te laten bekijken. De ex-werkgever neemt serieus zijn tijd om mijn laatste loon (waar dus de 'afrekening' van die kilometers op staat) te storten, en om mijn C4 op te sturen. Intussen reeds 17 dagen sinds mijn laatste officiele werkdag... En de lonen worden normaal rond de 6de gestort.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 10 apr 2023 14:20

Alles is interpretatie: jaarlijks (dus per 12 maand) 7500 km zal volgens mij pro-rata geïnterpreteerd worden door zowat iedereen.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2023 15:05

Als er niks specifiek voorzien is, lijkt pro rata mij billijk voor beide partijen.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 10 apr 2023 15:26

Vraag is natuurlijk of u al van uw ontslag wist toen u die vakantie nam. Zo nee, kan de werkgever u niet veel verwijten.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2023 15:52

En wat is "jaarlijks"? Als u de firmawagen in handen kreeg op pakweg 1 juli 20xx, dan kan u argumenteren dat u 9/12de als pro rata had moeten krijgen.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 10 apr 2023 18:16

En wat is "jaarlijks"? Als u de firmawagen in handen kreeg op pakweg 1 juli 20xx, dan kan u argumenteren dat u 9/12de als pro rata had moeten krijgen.
Met welke rationele argumenten?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 apr 2023 22:21

En wat is "jaarlijks"? Als u de firmawagen in handen kreeg op pakweg 1 juli 20xx, dan kan u argumenteren dat u 9/12de als pro rata had moeten krijgen.
Met welke rationele argumenten?
Dat één jaar in dat geval loopt van 1 juli tot 30 juni, elk jaar opnieuw.

huurder29
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee
Locatie: Gent

#9 , 10 mei 2023 09:41

Nog even een update, voor het geval dat iemand in een gelijkaardige situatie komt te zitten, en via google hier terecht komt.

Alvorens het aan de vakbond voor te leggen, heb ik hen een mail gestuurd om hen te melden dat ik met het idee speelde om de vakbond in te schakelen. Hier heb ik ook bij vermeld dat ik het liever onderling oploste. Ze zijn toen onmiddelijk over gegaan tot een voorstel om de aanrekening voor de extra kilometers in 2 te delen. Kennelijk hadden ze geen zin in gedoe en waren ze zich goed bewust van het feit dat er niets in de arbeidsovereenkomst stond over de kilometers.

Ik ben dan ook meteen akkoord gegaan, via de vakbond was er altijd de kans dat ik helemaal niets ging terug krijgen, om nog te zwijgen van al het juridische gedoe.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”