zelf ontslag geven tijdens zwangerschapsverlof

syl.denancy
Topic Starter
Berichten: 1

zelf ontslag geven tijdens zwangerschapsverlof

#1 , 27 mei 2009 19:23

Beste,

Momenteel ben ik sedert 3 jaar tewerkgesteld met bediendecontract. Nu ben ik in verplichte zwangerschapsverlof, en de bevalling is voorzien voor oktober aanstaande.
Nu heb ik een hele mooie aanbieding gekregen om als zelfstandige te beginnen. Nu vraag ik mij af of ik mijn ontslag kan indien tijdens mijn zwangerschapsverlof, kan de opzegtermijn tijdens mijn zwangerschapsverlof, hoe lang is de duur van de opzeg?
mvg
sylvie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 29 mei 2009 10:56

“Art.38.§ 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28, 1°, 2°(=moederschapsverlof) en 5°, 29 en 31.Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven.§ 2. Wanneer het jaarlijks loon niet hoger is dan 16 100 EUR(geïndexeerd =29.729 EUR), bedraagt de opzeggingstermijn welke door de werkgever moet worden in acht genomen, ten minste drie maanden voor de bedienden die minder dan vijf jaar in dienst zijn...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, worden de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen van opzegging tot de helft teruggebracht zonder dat ze drie maanden mogen te boven gaan...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Indien uw loon hoger is, zie dan zelf de overige paragrafen van voornoemd art.82.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”