Vragen over ontslagvergoeding

Melo5542
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vragen over ontslagvergoeding

#1 , 29 mar 2023 10:47

Hey,

Ik had een vraagje over de ontslagvergoeding.

Situatie:
- Ik heb bij werkgever A vorige week een arbeidovereenkomst getekend waar ik normaal zou starten over 3 weken
- Nu heb ik een mooie kans aangeboden gekregen bij werkgever B, en na lang nadenken besloot ik dat werkgever B beter zou zijn toekomstgericht.

Ik heb dus werkgever A momenteel enkel telefonisch nog bericht gedaan over de situatie, dat ik het zeer betreur en dat ik open sta om toch de opzegtermijn van 1 week eventueel te werken voor werkgever A om zo eventueel financieel wat te recupereren.

Werkgever A was uiteraard niet blij met dit nieuws, wat ik begrijp, en ze lieten me weten dat ze wel een schadevergoeding zouden eisen van mij. Dit is iets wat ik op zich ook logisch vind mocht dit toepasbaar zijn. Echter hetgeen waar ik van schrok is ook de reden waarom ik deze vraag stel. Werkgever A zou blijkbaar een andere werknemer bij het bedrijf een nieuwe auto hebben laten uitkiezen zodat zijn oude auto aan mij toegewezen kon worden. Deze auto wouden ze mee zetten in de schadevergoeding en zou blijkbaar € 50.000 hebben gekost. Ook zouden ze de tijd in de sollicitatie, de aanwerving en andere zaken willen doorrekenen aan mij.

Wat ik online kon inwinnen en wat ik ook al als advies had gekregen van werkgever B, is dat dit onredelijk zou zijn. Ze zouden eventueel wel de waarde van de auto die ik per maand zou moeten betalen als vergoeding kunnen vragen, wat mij redelijker lijkt dan de gehele waarde van de auto, maar zie niet in hoe dit zou verschillen mocht werkgever B nooit een aanbod hebben gedaan, en ik na 1 maand werken me niet thuis voel en zou melden dat ik toch verder zou kijken. Dan zouden we ons in dezelfde situatie bevinden.

Momenteel heb ik alleen een arbeidsovereenkomst getekend. Er is geen arbeidsovereenkomsten document of dergelijke. Ik heb nog geen car policy of wat dan ook getekend en van wat ik begrijp, zou de opzegtermijn kunnen lopen zelfs voor je begint met werken en zou er in dat geval zelfs geen schadevergoeding van toepassing zijn.

Het is nu zo verlopen, en mocht er inderdaad een of andere vergoeding voor de opzegtermijn van toepassing zijn dan ben ik daar ook schappelijk in en zou ik dit ook betalen, maar er is dan wel een verschil tussen 800 euro of 50000 euro...

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2023 12:38

Onzin. U moet helemaal niks betalen.

Geef gewoon nu aangetekend uw opzeg van 1 week. Deze start de maandag nadien, ook als u dan nog niet gestart bent.

U hoeft dus geen opzeg te doen noch iets te betalen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”