Vals beschuldigd door werkgever

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#16 , 22 jun 2006 13:01

Het Hof van Cassatie oordeelde dat de termijn begint te lopen vanaf het ogenblik dat de ontslaggevende partij voldoende zekerheid heeft over het bestaan van de feiten.
(Cass. , 28.02.1983, Soc. Kron., 1985,, 187: Cass. 22 januari 1990, J.T.T., 1990, 89; Cass. 11 januari 1993, J.T.T. 1993, 58; Cass., 6 september 1999, J.T.T., 1999, 457, noot.)
IDD, en gezien er op vrijdag nog een gesprek volgt met Poster, heeft men 'blijkbaar' op dit ogenblik onvoldoende zekerheid...aangaande diens aandeel in de feiten.
Laatst gewijzigd door Lex op 22 jun 2006 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#17 , 22 jun 2006 13:06

bediende,

Ik weet dat dit het moeilijkste is, maar je kan niets anders doen dan rustig wachten tot morgen. En dan kijken wat er uit de bus komt.

Jij moet niet bewijzen dat je niets ontvangen hebt, er moeten bewijzen op tafel komen dat je wel ontvangen hebt. Anders heeft die klant zelfs geen bewijs dat hij betaald heeft. En wie heeft zijn ontvangstbewijs getekend???

Als je baas bewijzen had dat jij gestolen hebt of een klant hebt opgelicht, dat had hij je reeds lang ontslagen met een P.V. er bij om zijn geld terug te kunnen eisen. En daar hij je niet opstaande voet heeft ontslagen is volgens mij een bewijs dat je baas helemaal niet zo zeker is dat jij iets fout hebt gedaan.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#18 , 22 jun 2006 18:00

Men kan de ontslaggevende partij niet verwijten dat hij een bepaalde tekortkoming vroeger had moeten kennen en hij aldus de termijn van drie dagen niet respecteerde. (Cass. 13 mei 1991, arresten Cass. 1990-91,p 916)

Dit betreft dus een stelling dewelke niet helemaal opgaat.

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#19 , 22 jun 2006 18:30

Lex, Anke,

hoeveel tijd een werkgever heeft voor een dringend ontslag, zal Bediende nu even wel niet interseren. zij zal meer geholpen zijn met te weten wat haar baas tegen haar kan gebruiken.

En of hij haar met dringende reden ontslaagt of met een andere reden zal haar ook niet veel uitmaken. het eindresutaat is het zelfde, zij werkloos.

Bediende, als je je ontslag krijgt, kan je het beste de juridische dienst van je vakbond raadplegen. Zij zullen indien nodig ook een advocaat voor je betalen.

bediende
Topic Starter
Berichten: 14

#20 , 23 jun 2006 22:11

All? het verdikt is vandaag gevallen. Ik moest op gesprek naar de hoofdzetel met 2 hoog geplaatsten. Wat ik ook zei of deed, ze blijven bij hun standpunt. ik heb alles gedaan zeggen ze. Ze hebben verschillende contracten die nota bene op iemand anders zijn computer zijn afgehandeld, maar die schuiven ze ook in mijn schoenen. Als doorslag basseren ze zich precies op een handgeschreven factuur dat ik geschreven heb omdat mijn collega mij toen kwam halen omdat de computers het weer eens niet deden en hij de berekening niet kon maken. Ik heb die berekening op een blad van de firma gemaakt waarop de hoofding en alle andere gegevens staan, ik maak daar heel de berekening op en sluit af met "Te betalen", gevolgd door het bedrag en een stempel van de firma om het toch iet of wat officieel te maken tegenover de klant. Mijn collega liet ik dit toen verder afhandellen omdat ik zelf veel werk had. Nu heb ik dat blad gezien en nergens staat er iets van "betaald" of "voldaan" of "ontvangen", tevens heeft zowel de klant als mijn collega of ik dat blad niet getekend. De klant beweerd nu dat hij het geld aan mij gegeven heeft ook al verklaarde hij de eerdere vele telefoons van onze filiaalleider en assistent dat hij het niet meer wist aan wie hij het gegeven had.
Ik versta echt niet dat ze mij nu ontslagen op basis van "frauduleuze zaken".

Wat denken jullie er van.

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#21 , 23 jun 2006 22:29

Wat ik ervan denk is dat U hier een zeer bizar verhaal hebt neergeschreven !

bediende
Topic Starter
Berichten: 14

#22 , 24 jun 2006 03:55

En er is geen letter vangelogen of overdreven. Ik snap er gewoon niks van. In mijn ogen hebben ze geen poot om op te staan maar wie ben ik natuurlijk. Ik weet enkel dat ik niets misdaan heb. Wel is er klaarblijkelijk van alles gebeurdbij ons op het filiaal en ze zoeken mijns inziens gewoon een zondebok. Natuurlijk rot dathet net weekend is en dat ik nergens terecht kan.

sperwer
Berichten: 1155

#23 , 24 jun 2006 07:56

Indien je verhaal klopt, kan de firma je enkel je ontslag wegens fraude geven als ze er de politie bij halen en je er voor veroordeeld word door de rechtbank.
Zij kunnen je zelfs maandag niet meer ontslagen wegens dringende reden. Ontslag wegens dringende reden moet wel bij vaststelling gegeven worden en niet weken na de feiten. Ontslag wegens diefstal, fraude, opzettelijk toebrengen van verwonden en andere die onder deze noemer vallen, moeten steeds gepaard gaan met P.V. De enige dwingende reden die niet met P.V. moet is het opzettelijk toebrengen van schade aan de firma en werkweigering. Maar daar moet de ontslaggever ook wel bewijzen van hebben. Jij mag de reden van je ontslag immers steeds aanvechten op de arbeidsrechtbank.

Je kan steeds een advocaat raadplegen, er zijn er immers die zelfs op zondag bereikbaar zijn. Maar je kan inderdaad niets doen VOOR je een ontslagbrief hebt.

En als die klant geen bewijzen heeft dat hij betaald heeft, is het zijn woord tegen dat van jou en je collega. Betalen zonder ontvangst bewijs in een ernstige fout en kan leiden tot het ontslag van betaler.
In jou verhaal lijken mij de rollen te worden omgedraaid.
Even na lopen, de kas klopt, er is geen aanwijzing dat de klant heeft betaald, er ontbreek geen geld op jullie filiaal en de klant heeft geen ontvangstbewijs. Op wat gaat je baas verder om te zeggen dat er in jullie filiaal geld is verdwenen en door wie het is weggenomen.

Mijn lijkt het zeer gevaarlijk voor je baas on jou of een collega te ontslagen wegen ook maar ??n reden uit dit verhaal. Dat zou hem veel geld kunnen kosten en kunnen leiden tot gerechtelijk onderzoek in zijn bedrijf na klacht wegens vals beschuldigen van wege zijn ontslagen personeel.
Dus als je werkelijk je ontslagbrief krijgt naar aanleiding van die verhaal, ga onmiddelijk naar de juridische dienst van je vakbond of een raadsman met alle gegevens.

bediende
Topic Starter
Berichten: 14

#24 , 24 jun 2006 08:40

Dat ben ik ook van plan om zodra ik die brief heb om dan langs het de juridische dienst te gaan. Maar je geeft de opsomming juist, mijns inziens snap ik ook niet op wat ze zich basseren, enkel op het feit dat ik dat betalingsoverzicht met de hand heb geschreven voor de klant omdat de computer weigerde (zoals zo dikwijls).
Ik ontken niet dat er binnen het filiaal problemen zijn want voor zover ik dingen heb mogen bekijken zijn er blijkbaar rare geldverschuivingen gebeurd maar nogmaals, ik heb er niks mee te maken en als er iets mis is, is het hun volste recht om dit te laten onderzoeken daar ben ik volledig mee akkoord. Maar vele andere dingen blijken achteraf (via mijn filiaalleider en zijn assistent) gebeurd te zijn op de collega zijn pc. Dus wat is het verband met mij. De directie legt duidelijk de link tussen dat handgeschreven blad (ik heb dat op een blad van de firma geschreven met logo en alle gegevens van de firma op) maar er staat niets van dat het betaald of ontvangen is door de klant ofzo. Er staat enkel op "te betalen gevolgd door het bedrag". nu beschuldigd de directie mij er van en ze gooien alles naar mij. snappen wie snappen kan. Ik weet wel uit verhalen van het verleden van mijn filiaalleider enzo, dat de directie zich wel altijd boven de wet stelt en zich echt superieur vind. Maar ik zit er nu mee. In elk gevallaat ik het er ook niet bij en ze zeiden me gisteren tijdens het gesprek dat ze alles aan de politie gingen overmaken voor onderzoek. Maar mijn onslagbrief wordt eerstdaags naar mij opgestuurd. Maar in principe is dit toch te laat h? want ze hebben me vorige week donderdag in kennis van de feiten gesteld en me op "non actief" gezet. Gisteren was het dan zogezegd een nieuw gesprek in Nederland maar het was gewoon een hoop verwijten en wat ik ook zei, ze lieten me gewoon niet uitpraten of ze veegde mijn argumenten gewoon van tafel. Ik ga nu via mijn collega de kloklijsten krijgen waarin duidelijk te zien gaat zijn dat ik dus altijd ongeveer op hetzelfde uur binnen kom en vertrek, vorige week donderdag is dan te zien dat ik smorgens wel inklok maar savonds niet uitklok en vanaf dan niet meer inklok of uitklok tot en met gisteren waarop ze me nog eens zeiden dat ik ontslagen word op basis van frauduleuze zaken. ik bedoel dat de termijn van 3 dagen toch overschreden is of zie ik dat verkeerd. Het is echt niet te doen en ik hoop echt dat mijn onschuld ooit boven komt maar ik zie soms echt de bomen door het bos niet meer. ik loop superkrikkel rond, ben tegen iedereen kortaf. Ik wil dat niet maar je bent constant ermee bezig en ik begrijp niet waarom. Ik werkte zo hard en had zoveel over voor de firma, ik zag echt ee, toekomst binnen het bedrijf, ze wisten dat ik hogerop wou en die mogelijkheden waren er ook, gezien er geregeld nieuwe filialen geopend worden. en dan dit.
Kijk h?, op zich zal ik al blij zijn dat mijn onschuld bewezen word maar op zich pik ik dit alles totaal niet en hoop ik dat het hem duur te staan komt. Het geld intresseerd me op dat vlak niet (ik zou begot niet weten wat hier tegenover staat) maar gewoon dat de werkgever later zou beseffen en vooral om de ex-collega's van alle filialen hier toch iets tegen te beschermen want het is echt niet de dragen, ook al ben ik onschuldig toch loop je met die stempel en dat is om zot te worden. Mijns inziens zijn er 2 personen in het spel, ik ga ze niet vernoemen want ik wil ook geen valse beschuldigingen uiten vooraleer er zware bewijzen zijn. Maar ik weet dat ik het niet ben. En ze mogen hier zelfs huiszoeking komen doen maar ik zou niet weten wat ze kunnen vinden want ik heb niks gestolen van hen, er zijn geen zwaardere uitgaven gedaan dan anders en geen extra stortingen gebeurd op mijn rekeningen, ha nee, dat kan ook niet. Maar ik word echt zot van wat er me allemaal boven het hoofd hangt.

sperwer
Berichten: 1155

#25 , 24 jun 2006 09:33

tegenover onrechtmatig ontslag staat heel wat. Dit kan beginnen met een kleine schade vergoeding van 1? en eindigen met het betalen van het volledige verloren loon met intrest en een grote schade vergoeding.

Plus dat er dan nog spraken is van eerroof en laster.

Het op non actief zetten was iets dat zij wel moesen doen, omdat zij geen harde bewijzen hebben. En na het op non actief zetten hebben zij wel het recht om je na onderzoek te ontslagen, zij hebben op dat punt wel de wet gevolgd. Als zij je niet terug actief zetten na hun onderzoek kunnen zij je evenwel enkel om dwingende reden ontslagen.

Neem zosnel mogelijk contact op met een raadsman/vrouw. Daar je reeds weet dat ze alles naar het gerecht sturen en je ontslagbrief komt hoef je niet meer te wachten. Deze kan je ook beter persoonlijk inlichten wat zo'n onderzoek juist in houd en wat er mag en niet mag.

Verder gewoon (heel moeilijk) rustig blijven en afwachten, je kan toch niets anders doen.
Laat die boel verder maar waaien en ga verder met je leven.

bediende
Topic Starter
Berichten: 14

#26 , 24 jun 2006 19:30

Weet er trouwens iemand wat er met mijn loon gebeurd. Men beschuldigd mij wel van deze feiten maar ik heb ze niet gepleegd, maar heeft mijn werkgever het recht om mijn loon in te houden want dat zou ik helemaal straf vinden, maar ja, heel deze situatie is volgens mij ook niet dagelijkse kost.

sperwer
Berichten: 1155

#27 , 24 jun 2006 20:26

Bediende,

als zulke zaken geen dagelijkse kost waren, hadden de juristen van de vakbonden heel wat minder werk hoor.

Maar je werkgever moet normaal je loon uitbetalen zoals voorzien bij elk ontslag. Enkel een rechtbank kan je veroordelen tot betalen van schadevergoeding. En het achterhouden van jou loon is dus een vorm van zichzelf een schadevergoeding toe eigenen, wat bij wet verboden is. Het gaat hier immers niet over een contractbreuk van jou waar een schadevergoeding door de wet is voorzien.

Maar je raadsman/vrouw kan je hier perfect op antwoorden en je uitleggen wat je moet doen. Deze heeft dan immers je dossier bij de hand en kan ook alle gegevens van de politie en het bedrijf opvragen.
Welke echt wel nodig zijn om je volledig juist in te lichten.

bediende
Topic Starter
Berichten: 14

#28 , 25 jun 2006 00:27

Jawel ik nog eens maar ik zit met zoveel vragen en amper iets van antwoorden :?

Zo zit ik me nu af te vragen, dat onterecht ontslag zit me uiteraard dwars en dat ga ik maandag proberen al op de vakbond (juridische dienst) binnen te geraken. Maar dit zal hoogstwaarschijnlijk ook een strafzaak worden of zoiets in de aard, daar heb ik geen schrik van want ik heb niks verkeerd gedaan maar weten jullie of dit ook via de vakbond gedaan wordt of moet je hier zelf een advocaat voor onder de arm nemen. en hoe lang gaat dit weeral duren en waarschijnlijk Belgi? kennende gaat er 50 keer in beroep gegaan worden en jaaaaaren duren met als gevolg voor mij ook vele financi?le gevolgen qua rechtzaken en aanhorigheden enzo. Kan ik trouwens gaan doppen als ik een C4 krijg met de melding dat het frauduleuze zaken is. of hoelang word je geschorst. ik snap niet dat dat allemaal zomaar zou kunnen.

sperwer
Berichten: 1155

#29 , 25 jun 2006 08:23

Voor een proces tegen je werkgever krijg je van de vakbond een advocaat. Of die je ook mag verdedingen in de strafzaak zal je maandag aan de juridische dienst moeten vragen, daar zij daar over beslissen en dit van de vakbond afhangd. Maar er zijn zelfs grote zaken bekent waar de vakbond voor de raadsman/vrouw heeft gezorgd.

Voor je werklooshieduitkering zitten de zaken duidelijker. Als je met een slechte c4 ontslagen word en er niet mee naar de rechtbank stapt word je inderdaad door de rva geschorst. Als je er wel mee naar de rechtbank stapt, krijg je een uitkering tot na de uitsprak die dan zal bepalen of nog verder recht hebt op werkloosheidsuitkering. De rva mag geen straf geven als het gerecht bezig is met een onderzoek. Dit op basis van de wet dat men geen twee keer mag gestraf worden voor de zelfde feiten.

En je kan in Belgie echt geen 50 keer in beroep gaan hoor. Zelfs daar zijn beperkingen aan.

Fresh
Berichten: 167

#30 , 26 jun 2006 13:38

Ik kan het standpunt van sperwer volmondig bijtreden. Verder zou ik U willen adviseren voorlopig zeker nog niets te tekenen. Dit kan mogelijks in uw nadeel zijn en uw kansen in het verdere geding verkleinen. Indien het feitenrelaas dat u hier heeft beschreven klopt - en ik heb geen enkele reden om hieraan te twijfelen - kan u hiermee een mooie vergoeding via de rechtbank vorderen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”