Minimumleeftijd studentenjob

Ludoooo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Minimumleeftijd studentenjob

#1 , 03 mar 2023 07:41

Hoi

Mijn dochter solliciteerde bij een horecazaak. Daar kreeg ze te horen dat ze 16 moet zijn om te mogen starten als jobstudent. Als ik me goed heb geïnformeerd mag het vanaf de leeftijd van 15 en afronden van 2de middelbaar, toch?

Ik wil uiteraard de beslissing van de eigenaar respecteren maar een stemmetje in mij wil toch graag een antwoord op de vraag of hier sprake is van discriminatie op basis van leeftijd.

iota
Berichten: 830

#2 , 03 mar 2023 17:40

Als ik me goed heb geïnformeerd mag het vanaf de leeftijd van 15 en afronden van 2de middelbaar, toch?
Dat klopt denk ik nog altijd. Mijn dochter en haar vriendinnen klusten op hun 15de bij in het plaatselijke eethuisje en ijssalon.
een stemmetje in mij wil toch graag een antwoord op de vraag of hier sprake is van discriminatie op basis van leeftijd
Leeftijdsdiscriminatie is wel een zwaar woord hier. Een ondernemer neemt aan wie hij wil. Hij zal de ene 15-jarige wss als vlotter of meer matuur inschatten dan de andere, afhankelijk van wat er moet worden gedaan. Terecht of niet. In een andere horecazaak denkt men er misschien anders over. Dus gewoon elders solliciteren.

iota
Berichten: 830

#3 , 03 mar 2023 17:42

't Is ook niet omdat het mag dat een ondernemer verplicht is 15-jarigen aan te nemen. Mss oordeelden die personen dat dit nog een beetje te jong is gezien de verantwoordelijkheden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 03 mar 2023 17:48

Het is een kwestie van wetgeving, een 15-jarige jobstudent mag slechts tot 20u00 werken. Dat ligt moeilijk in de horeca.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mar 2023 18:31

15 jaar in een horeca zaak stelt wel soms problemen , en max tot 20.00 uur werken en bij sommigen is het dan maar pas volgelopen .

Maar er zijn ook nog horeca zaken waar u eens kan zien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ludoooo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2023 08:33

bedankt voor de reacties. Het was echt gewoon uit nieuwsgierigheid. Er zijn inderdaad mogelijkheden genoeg.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”