IBO 3 dagen voor einde stopgezet

Angayo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

IBO 3 dagen voor einde stopgezet

#1 , 01 feb 2023 17:57

Waarde landgenoten,

Mijn IBO van 27 weken bij een werkgever had moeten aflopen op 9 januari. Ze is echter op 6 januari voortijdig stopgezet. Dat heeft mij verrast, want ik dacht dat de werkgever tevreden was over mij.

Ik heb 2 problemen met die beslissing :
- Ik ben het oneens met de grond van de zaak, want ik meen bewezen te hebben geschikt te zijn voor de vooropgestelde of andere functies bij de werkgever.
- Ik ben het oneens met de manier waarop die beslissing werd genomen: De IBO-consulente heeft mij nooit geraadpleegd over hoe de IBO verliep. Ze heeft gewoon gedaan wat de werkgever gevraagd heeft.

Ik heb aan de ACLVB gevraagd mij bij te staan, maar die lijken niet van plan een poot uit te steken. (Ik heb daarentegen wel een nieuwsbrief gekregen met als hoofding “Frank - We blijven gaan voor jouw belangen!”)
Ik heb gisteren een klacht ingediend bij de VDAB.

Wat zijn mijn rechten? Wat kan ik nog doen ?

Ik vrees dat het probleem is dat als de IBO-consulent in de zak van de werkgever zit, die laatste gewoon zijn zin kan doen. De VDAB zou IBOers beter moeten beschermen of ten minste die zogezegde verplichting tot aanwerving relativeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angayo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2023 11:24

Ik heb vrijdag bijkomende feedback gekregen. Daarin heeft de IBO-consulente o.a. het volgende gezegd :

“Maandag 4 juli – Frank belt naar servicelijn VDAB met vragen of andere jobs - waarin hij vermeldt dat hij een IBO zou starten maar ook sterke interesse heeft om als leerkracht aan de slag te gaan. Hij vroeg of de IBO kon stopgezet worden indien hij zeker een tewerkstelling als leerkracht vond. Dit zorgde voor twijfel van zijn engagement naar de IBO van Passwerk toe.  Hij vraagt of je met de opleiding voor verkorte educatie master aan de VUB al les kan geven als leerkracht? En/of er iets bestaat om al te beginnen met lesgeven als leerkracht tijdens een opleiding.”

Mijn commentaar daarop :

• De medewerkster van de VDAB servicelijn heeft gezegd dat ze mijn IBO-consulente over mijn vraag zou informeren. Ik had twijfel bij het nut en risico daarvan, maar ik heb helaas niet geprotesteerd. Ik veronderstelde ten onrechte dat de relatie tussen IBOer en IBO-consulente confidentieel was en dat zij mijn belangen niet zou schaden.
• Ik heb daar geen zaak van gemaakt want ik dacht de schade beperkt was tot een onaangenaam gesprek met de werkgever. Het blijkt nu echter ook ernstige gevolgen te hebben.
• Mijn interesse in een job als leerkracht was niet sterk. Anders had ik er niet zo lang mee gewacht mij te informeren. Tijdens de vakantie zijn scholen moeilijk bereikbaar.
• Het lijkt mij niet ongepast voor een werkloze op meer dan één paard te wedden. Het informeren van de werkgever door de VDAB over mijn interesse heeft mijn kansen op een job verkleind. De taak van de VDAB is echter werklozen te helpen bij het vinden van werk en niet hun pogingen te saboteren.
• Een reden om niet in te gaan op een mondeling aanbod van een job als leerkracht was dat de werkgever reeds kosten had gemaakt voor mij en ik hen niet in de steek wilde laten.
• Gezien de krapte op de arbeidsmarkt reageren sommige werkgevers zo indien ze vernemen dat een werknemer zoekt naar groenere oorden: ze proberen hem/haar te overtuigen te blijven.

Was het klikken van de IBO-consulente ongepast ?

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”