Recht ter representatie - hoe lang geldig?

aragnofneu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Recht ter representatie - hoe lang geldig?

#1 , 24 jan 2023 18:39

In het kader van een sollicitatie als freelancer bij bedrijf X ben ik enkele maanden geleden voorgesteld door een recruitment bedrijf Y. Alle communicatie verliep tussen mij en bedrijf Y, en tussen bedrijf Y en X - het klassieke freelance traject waar de aanwerving via een tussenbedrijf/pimp gebeurt.

Als onderdeel van de procedure heb ik in een e-mail geantwoord dat bedrijf Y mij als exclusieve partij mag voorstellen aan bedrijf X. Er zijn verder geen documenten ondertekend, en na de sollicitatie heb ik niets meer van bedrijf Y vernomen.

Nu enkele maanden later zag ik dat bedrijf X opnieuw op zoek was naar iemand voor exact dezelfde job. Aangezien we enkele maanden later zijn ging ik er van uit dat de right to represent vervallen was en heb ik bedrijf X rechtstreeks gecontacteerd.

Kan bedrijf Y tussenkomen in dit geval? kunnen zij mij verplichten om als tussenpartij te fungeren?

Veel dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2023 18:45

Meestal wordt dit soort zaken contractueel erg goed vastgelegd tussen bedrijf X en Y, niet met de kandidaat.

Bedrijf X verbindt zich dan om gedurende een bepaalde tijd om geen kandidaten zelf aan te nemen die door Y werden voorgesteld.

Als kandidaat zonder expliciete overeenkomst zou ik het me niet aantrekken.

Pimp vind ik nogal denigrerend. Als u neerkijkt op deze bedrijfstak, staat het u vrij om uzelf niet via hen te laten aanbieden.

aragnofneu
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2023 19:18

Veel dank voor het antwoord. Mijn bedoeling was niet om denigrerend over te komen, ik wou enkel een herkenbaar beeld schetsen via een courant gebruikte term.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”