Is ontslagbrief door werkgever voldoende gemotiveerd ?

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

Is ontslagbrief door werkgever voldoende gemotiveerd ?

#1 , 30 dec 2022 16:32

Is volgende ontslagbrief voldoende gemotiveerd ?
( verzonden op 13-12-2022 ).

"Hiermee brengen wij u op de hoogte van onze beslissing om de tussen ons bestaande arbeidsovereenkomst te beëindigen met een opzegtermijn.
De verkorte opzegtermijn bedraag 26 weken in het kader van pensioen ( exclusief periodes van schorsing ) en zal ingaan op maandag 19-12-2022."



Ik bedoel moet de werkgever bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar ook een ontslag motiveren, bv. je voldoet niet aan onze wensen, werkt te traag, te slecht, je gezicht staat ons niet aan enz. Er was een tewerkstelling van meer dan 40 jaar als bediende.

Of volstaat enkel de vermelding in het " kader van pensioen" ?
Of bestaat er tegenwoordig ook zoiets als leeftijdsdiscriminatie i.v.m. het bereiken van de pensioenleeftijd ?

Terloops het ontslag werd wel enkele maanden te laat gegeven - men was het uit het oog verloren ( ? ! ), zodat er toch enkele maanden na de 65 jaar kan worden verder gewerkt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2022 18:59

Is het dan jouw bedoeling om te blijven verder werken?

Sowieso moet een ontslag vanuit de werkgever gemotiveerd zijn, maar een ontslagbrief niet per se. De werknemer kan de motivatie vragen. Dit maakt de ontslagbrief niet ongeldig.

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#3 , 30 dec 2022 19:26

Dus de vermelding ontslag in het kader van pensioen is geen voldoende motivering ?

Na een bepaalde tijd mag men de werkgever aangetekend om een motivatie vragen dacht ik, op straffe van een extra vergoeding door de werkgever van 2 weken ?
Inderdaad de bedoeling om te blijven werken ( heel lang gaat het wel niet duren natuurlijk als men je liever buiten heeft )

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 dec 2022 20:14

Dat heb ik niet gezegd. Ik zei alleen dat een ontslagmotivatie niet in een ontslagbrief moet, los van de reden van het ontslag. Dit kan achteraf.

Volgens mij is de pensioenleeftijd voldoende reden. Ook uit onderstaande teksten kan je afleiden dat de werkgever je niet moet in dienst houden.
Wat als ik na de wettelijke pensioenleeftijd toch blijf werken bij mijn werkgever?

Als u de wettelijke pensioenleeftijd bereikt, bent u niet verplicht om ook daadwerkelijk met pensioen te gaan. Als uw werkgever akkoord gaat, kan u blijven werken.
Doorwerken en je pensioen uitstellen

Als je de wettelijke pensioenleeftijd hebt bereikt, ben je niet verplicht om dan ook onmiddellijk met pensioen te gaan. Mits het akkoord van jouw werkgever kan je als werknemer verder blijven werken. In dat geval dien je de pensioenaanvraag gewoon later in.

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#5 , 30 dec 2022 21:32

https://www.randstad.be/nl/workforce360 ... motiveren/

Denk dat ik het ondertussen ook gevonden heb, en dat inderdaad de vermelding " pensionering" voldoende is.

Toch bedankt voor je opzoekwerk

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 dec 2022 12:00

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#7 , 31 dec 2022 15:29

Dat voorbeeld gaat over iemand van 62 jaar die ontslagen is, daar kan men moeilijk de verkorte opzeggingstermijn voor pensionering toepassen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 dec 2022 17:25

#7 Daar ben ik me wel degelijk van bewust. Misschien ietwat grondiger lezen. Er wordt immers gesproken over leeftijdsdiscriminatie, motivering ontslag en hoe de rechter hierover oordeelt...Misschien is dat wat te veel gevraagd?????TS krijgt info aangeboden waaruit hij dan zelf zijn conclusies kan trekken. Ik weet heus wel waarover ik het heb hoor.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#9 , 31 dec 2022 17:31

Of men kan het misschien ook zo stellen
https://www.randstad.be/nl/workforce360 ... motiveren/


"niet voor alle werknemers
Voor bepaalde werknemers is de verplichting niet van toepassing. De werkgever is niet wettelijk verplicht om een ontslag te motiveren aan:

uitzendkrachten
jobstudenten
werknemers die nog geen zes maanden aan de slag zijn
werknemers bij wie het ontslag kadert in het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) of wettelijk pensioen"



bijgevolg kan er op 65 jaar nooit leeftijdsdiscriminatie zijn, als men het ontslag niet moet motiveren op die leeftijd ?

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#10 , 31 dec 2022 18:50

Indien men op 65 jarige leeftijd is ontslagen met een opzegtermijn, kan men in feite aan de werkgever bijkomend een vergoeding van 6 maanden loon vragen wegens leeftijdsdiscriminatie ?

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#11 , 01 jan 2023 11:20

"De onterechte toepassing van de verkorte opzegtermijn in geval van pensionering (artikel 37/6 Arbeids-overeenkomstenwet) kan aanleiding geven tot een schadevergoeding wegens leeftijdsdiscriminatie gelijk aan 6 maanden loon."

Ik had die rechtelijke uitspraak een jaar geleden ook gelezen, maar uiteindelijk staat er enkel dat een onterechte toepassing van de verkorte opzegtermijn aanleiding kan geven tot die schadevergoeding.
Indien men wel terecht gebruik maakt van die verkorte opzegtermijn is het mij niet duidelijk of er dan ook een vergoeding voor leeftijdsdiscriminatie moet betaald worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jan 2023 16:06

T.S. misschien best ook eens nazien of er een leeftijdgrens is voorzien in de door u ondertekenende arbeidsovereenkomst. Gelieve tenslotte te acteren dat een opzeg niet verplicht is zowel van de zijde van de werkgever als de zijde van de werknemer in geval van ontslag bij onderlinge overeenkomst, of het nu om een vervroegd dan wel een rustpensioen op wettelijke pensioenleeftijd betreft. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Zie ook: https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... _heading_2
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#13 , 01 jan 2023 16:15

Er is geen leeftijdsgrens voorzien in de ondertekende arbeidsovereenkomst.

Dus moeten ze 6 maanden loon betalen wegens leeftijdsdiscriminatie ? (wegens ontslag op 65 jarige leeftijd )

Oeps ze hebben die opzeg een paar maanden te laat gestuurd, maar dat doet geen afbreuk aan het feit dat ze een opzeg geven van 26 weken die start de maandag na het versturen van de aangetende brief ( brief was op een dinsdag verzonden )

jefke007
Topic Starter
Berichten: 1812

#14 , 07 jan 2023 00:11

blijkbaar staat het op de website van unia vol met gerechtelijke uitspraken over leeftijdsdiscriminatie

de werkgever gaat mogelijk 6 maanden loon aan zijn rekker hebben als schadevergoeding wegens leeftijdsdiscriminatie

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 jan 2023 06:38

Ik denk dat u zichzelf iets wijsmaakt.

Zoals eerder gezegd verwijzen alle bronnen over verder werken na 65 naar de voorwaarde “indien de werkgever akkoord is”.

Alle uitspraken waarbij schadevergoeding gevorderd wordt, gaan over ontslag vóór de pensioenleeftijd. Meestal dan nog omdat onterecht maar 26 weken opzeg wordt gegeven en niet over de discriminatiegrond zelf.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”