problemen werkgever(PC226)

wideeyedkey
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

problemen werkgever(PC226)

#1 , 28 dec 2022 10:30

Hey

Ik ga het zo beknopt mogelijk maken aangezien het een redelijk verhaal is. Wat context, de relatie tussen enerzijds ik en mijn supervisor en anderzijds het bedrijf is al redelijk zuur.

Ik had 6 maanden geleden een leidinggevend traject gestart. Tijdens dit traject wordt het contract niet gewijzigd. Bij het succesvol afleggen van dat traject krijg je een nieuw contract met een hoger type uit de loonbarema's

Echter waren er meerdere problemen die ik had inclusief stress waardoor ik dit traject heb stopgezet. Er was echter niemand anders in die ploeg om die functie uit te oefenen. Ik ben dus stilzwijgend akkoord gegaan om hetzelfde takenpakket van een teamleader uit te oefenen. Dit in combinatie met de supervisor van de afdeling die van shift veranderde zodat we met twee personen de afdeling lijde. Men supervisor had nog een groter takenpakket. Nu is het binnen het bedrijf al sinds 1 december geweten dat die supervisor vertrekt. Er is mij nog mijn supervisor gezegd wie haar gaat vervangen.

Ik zag het echt niet zitten om dat supervisor takkenpakket er nog bij te nemen. Ik heb aan het bedrijf laten weten dat ik dit niet zie zitten en vind dat dit volgens mijn contract niet mijn verantwoordelijkheid is en dat ik ontslag neem.

Mentaal kan ik het echt niet opbrengen om tijdens een drukke eindejaarperiode de volledige afdeling over te nemen en alvast 3 mensen tegelijkertijd op te leiden.

Het bedrijf heeft me twee opties gegeven.

1. Een verkorte opzeg waarin ik wel alle taken opneem en meerder mensen opleidt

2. ik doe mijn volledige opzegtermijn en er gaan twee leidinggevenden naast mij zitten om ervoor te zorgen dat ik wel dat takenpakket opneem en mensen opleidt.

Tijdens het gesprek vond ik optie twee dreigend overkomen aan de toon waarmee het gezegd werd.
Er werd ook nog gezegd dat het type contract helemaal niet uitmaakt en dat het bedrijf zelf mag invullen wat je taken zijn en je hier niets op te zeggen hebt.

Mijn frustraties gaat dus vooral over dat het bedrijf al langer wist dat mijn leidinggevende eind deze week stopt en ze hier niets aan gedaan hebben. Pas sinds ik gisteren op gesprek ben geweest over mijn ontslag is het bedrijf in gang geschoten om een vervanger te vinden. Gisteren bij het uitbatchen kwam er iemand naar mij met de mededeling dat ik hem vanaf morgen moet tonen hoe de hele afdeling in elkaar zit en hoe hij die moet leiden.

Ik ben van mening dat dit niet mijn verantwoordelijkheid is.
De contracten zitten zo in elkaar bij ons.

1. Een normale vloerwerker heeft een contract waarin staat dat je in klasse 1 valt (dit is het contract dat ik heb)

2. teamleaders vallen in klasse 2(waar ik 90% van het werk van doe)

3. supervisors vallen in klasse 4

https://sodalis.be/wp-content/uploads/2 ... 012022.pdf

Het probleem is natuurlijk dat ik een lange tijd stilzwijgend akkoord ben gegaan met het uitvoeren van 90% van het teamleader takkenpakket en mij nu afvraag wat men rechten zijn.

Ik heb de vakbond ook al gecontacteerd maar dacht om hier ook even te posten aangezien de vakbond helaas nog niet geantwoord heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2022 10:34

Hoe lang is je officiële / verkorte opzeg?

Overdracht van je taken is een normale vraag van de werkgever tijdens je opzegperiode. Je kan moeilijk dan pas argumenteren dat bepaalde taken niet jouw verantwoordelijkheid zijn en je ze daarom niet overdraagt, terwijl je ze wel al maanden uitvoert.

wideeyedkey
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2022 10:45

4 weken opzeg. Er zijn nu nog taken bijgekomen aangezien mijn supervisor vertrekt op het einde van de week en ook die taken nu op mij vallen. Die extra taken nu ben ik niet mee akkoord. Er was sinds begin deze maand geweten dat mijn supervisor vertrekt en nu pas wordt er gekeken voor een vervanger

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 dec 2022 11:57

Vooral niet te druk in maken.

Als je die extra taken kan en ze willen dat je die aan iemand anders uitlegt, doe je dat. Dan kan je wel een deel van je andere taken niet doen, want je hebt niet ineens meer tijd beschikbaar. Bovendien kost uitleggen ook nog extra tijd.

Laat je werkgever de prioriteiten kiezen, dat is zijn job. Jij doet wat je op een normale manier kan in de tijd waarvoor je betaald wordt.

Veel mensen ondervinden werkstress doordat ze enerzijds klagen over extra taken die ze moeten doen die niet tot hun job behoren, maar zien het dan wel als hun verantwoordelijkheid om nog steeds alles af te krijgen.

Ook de beslissing wanneer er een vervanger wordt gezocht is niet jouw zaak.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 28 dec 2022 16:24

Als je je opzeg al gegeven hebt, en je werkgever doet lastig dan doe je toch geen klop meer ?
Je zegt dat je niet weet hoe die de afdeling moet leiden, want dat je dat zelf niet zag zitten en dus ook niet weet ...


Ze kunnen daar wel 2 leidinggevenden naast je zetten, maar die kunnen je taken niet overnemen ?
Wat een circus is dat daar :lol:

Enkel overdracht van je normale takenpakket is normaal.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”